Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - NAV-sesong på vei til noe annet.

Post by Palma »

Og da gol hanen! Den blir snart frikassè, litt over klokka 6 i dag satte faanskapet i gang nebbet og gol av full hals. Vred meg rundt og tenkte hanegryte og klarte å sove litt til, men etter hvert så skein sola inn og jeg måtte bryte meg opp. Ehhh ja skal vi se, søndag i dag, fortsatt arbeidsledig og sykmeldt. Er ryggen på plass... Nja, en voltaren til frokost sammen med litt kaffe og en kanelsnurr fra dagen før gjør underverker. Filler'n, også bare en kanelsnurr.. Altfor lite. Da visste jeg enda lite om hva dagen skulle bringe av overraskelser. Den ene etter den andre. Logger på facebook og ser over dagens nyheter. En Dr.Greve der nord har bursdag sies det, det gratuleres og resten på face er lite interessant.
Jo forresten, jeg må kjøre litt i dag, men kjøre bare for å kjøre... jaja. Kanskje BMWilly og Toffinteppen er hjemme så kanskje det blir en kaffe på terassen.

Finner Toffinteppendamen på chatten og hyler halloien. Umiddelbar respons!! Skal du ut å kjøre i dag? Det er dama si det tenker jeg! Jeg skal bake så bare kom, Willy sover så vi kan på tur.
Jeg lar meg ikke be to ganger, dvs, jeg er litt kostbar og sier at sola må varme litt og slik først, ja for det var jo grisekaldt til morran. Denna vinteren vil liksom ikke slippe helt. Fare for at sommer'n i fjor var den siste sommer'n hvor det var helt bart ja.
Men litt utpå nærmere 11-tia og x-antall kaffekopper og plikttur med bikkja (samling av mannepoeng tidlig i sesongen) osv hiver jeg på meg kjøreklær. Dette lover bra.

Jeg skrur varmejakka på fullt, varme i setet og varmehåndtak på to og durer av gårde. TKC70 foran hyler sin jevne "jeg-er-utslitt-sang" og jeg gleder meg til å få nytt over helga her.

Sola steiker godt og med alle de ekstra wattene jeg har skrudd på inne i vinterforet jakke (ikke KLIM i dag) med ull undertøy så begynner det å bli riiiimelig varmt. Når jeg begynner å plystre inne i hjelmen og det dogger på visiret så må jeg skur av noen varmekilder. Puhh Det hjalp, dette er jo nesten SPA-tur med Betty.

Jeg svinger inn på tunet i Lykkliga gatan og Toffinteppen står snart på trappa og ønsker velkommen til gards, like strålende blid som alltid. Der står kaffen og skillingsbollene klare på bordet, rykende ferske rett fra ovnen.
Image
Vi prøvde jo å være så stille vi kunne, for Willy lå jo å sov etter å ha jobbet i natt. Men det sier jo seg selv, undertegnede og Toffinteppen, det blir ikke lavmælt. Ja, det kan skyldes at jeg hører dårlig da. Men den som plutselig sto opp var jo Willy, og han var jo lys våken og tilstede... Jaja. (note to self: sjekk vaktlista hans neste gang)

Så koselige folk å komme til på søndagsformiddag. Etter X antall skillingsboller og nydelig kaffe med småprat om litt av hvert var tiden kommet. Vi skulle ut på hjul alle tre. Versyssen ble vippet ned av depotstøtta og den lekre svarte juvelen hans Willy ble trillet ut.

Image

Så bar det av gårde. Toffinteppen tok raskt teten, og ettersom det var første turen kunne jo ho bestemme farten osv. Det bar gjennom div 60-soner i 70-75 km/t, jeg viste ikke at jeg var påmeldt noe løp denne søndagen og tenkte på de tre prikkene fra i fjor, de har det i grunnen veldig bra alene de tre, så jeg prøvde å slakke av litt.

Turen gikk over Hedmarken og via noen småveier til vi kom ned til Brumunddal. Benstrekk og lensing. (Ja og noen bilder til noen vestlendinger)

Image[/url]

Derfra kjørte vi utover mot Nes og Helgøya. Fine veier, noe grus og sand her og der. Willy ledet an og hadde tenkt å starte våronna så vi havnet på noen gårdsveier med skikkelig med gjørme, telehiv og spor av både is og snø.

Dette var jo en fin plass. Nesten fælt at jeg ikke har vært der ute før.
Tilbake etter en runde på Helgøya fristet det veldig med noe å bite i.

Willy leder an.
Image

Og Toffinteppen er sweeper.
Image

På kafeen på Tingstad ble det satt til livs både wraps med litt for mye grønt i og elgeburgere med spor av elgkjøtt i. Kaffe ble det og.

Image

Så var det hjemveien igjen. Vi holdt oss unna store veier og havnet etter hvert utenfor KIWI'n på Brenneriroa. Det er vel her tøffinga med motorsykkel pleier å henge en søndags ettermiddag.

Image

Herfra var det strake veien hjem, vi takket pent for en kjempefin dag, og ca klokka 1800 trillet jeg inn på tunet hjemme etter 30 mil med koselig selskap og fine opplevelser på hjul.
Bare å se frem til flere gode opplevelser utover sommeren.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by tshansen »

Kjekt å se at De forbarmet seg over en gammel mann :-) regner med du betalte de godt :lol: :lol:
Kan jo bare nevnes at det var 20 grader på vestlandet i dag... dere som ikke blir kvitt vinteren liksom :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by Kant1 »

Vintern i år minner meg om fattern....
Når du tror diskusjonen/krangelen er over, og han går ut døra... så er han plutselig tilbake med følgende kommentar "...og EN TING til"
Mye sånn har vintern holdt på utover våren.

Men NÅ tror jeg vi her i vest har fått litt ånkli vår, mens dere er omtrent der VI var i påsken. Fint vær men fryktelig kaldt.

Kjekt å lese du har vært på fin tur og blitt foret på kanelsnurrer, man må tydeligvis varsle sin ankomst deri gården :)
Kanelsnurrer er vel godt for mye, bla strekk i rygg osv ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by Epylypzon »

Fin tur! Må se å få bamse på veien igjen jeg å. Nå står det mest på mc huset, som skal levere deler.
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by Palma »

Epylypzon wrote:Fin tur! Må se å få bamse på veien igjen jeg å. Nå står det mest på mc huset, som skal levere deler.
Bamse, ja det var stilig navn :)
Du handler ikke hos Motorworks altså?? Men det er bra å bruke lokale BMW-pushere og da for å beholde de :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by DrGreve »

En kompis av meg bruker å ha med seg kanelsnurringer på tur slik at vi kunne ha noe å knaske på til kaffen. Opp kystriksveien ett år var jeg i front og fikk lyst på litt inspererende kjøring i et svingete parti og ved neste kaffestopp påsto han at kanelsnurringene hadde rettet seg ut i en av svingene... :)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by Epylypzon »

Palma wrote:
Epylypzon wrote:Fin tur! Må se å få bamse på veien igjen jeg å. Nå står det mest på mc huset, som skal levere deler.
Bamse, ja det var stilig navn :)
Du handler ikke hos Motorworks altså?? Men det er bra å bruke lokale BMW-pushere og da for å beholde de :thumleft
Joda, blir til at man bestiller litt her og der. Bestilte litt verktøy fra motorworks før i uka.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by BMWilly »

tshansen wrote:Kjekt å se at De forbarmet seg over en gammel mann :-) regner med du betalte de godt :lol: :lol:
Kan jo bare nevnes at det var 20 grader på vestlandet i dag... dere som ikke blir kvitt vinteren liksom :D
[-X Nei, nei, gammel mann. De hadde napoleonskake på Tingnes og Palma klarte å styre unna den, :shock: så han er ikke såå geriatrisk.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Hanegal, spa, skillingsboller og solskinn.

Post by Palma »

Det annonseres tidlig i desember her på forumet. Pølsetreffet i regi av AT på Andebua. I år er visst AT borte i Junaiten og ser litt etter han Trump. Men Gielas som den sporty ungdommen han er har ikke noe problem med å ta over arrangeringa på strak arm. Det er stilt lokaliteter til disp hos Sandefjord MC-klubb. Flotte greier.
Men jeg kjente en viss skepsis når han Gielas begynte å tukle med menyen. Grillpølser! :shock: Ehhh ikke kokte Wiener???? Detta kunne aldri bli bra. [-X

En slik happening som pølsetreff må en uansett gjøre mest mulig ut av. En bergenser var veldig lysten og etter hvert motivert for en skikkelig østlandstur, og jeg så oppofrende og tvers igjennom god jeg er så tenkte jeg at jeg ville gjøre mitt til at denne karen skulle få en god opplevelse av oppholdet her på østlige breddegrader. Det ble planlagt i timesvis, laget ruter, hyttA mi i Nissedal ble reservert, mange var involvert i planleggingen og her i øst sto teamet klart til å ta imot denne bergenseren..

Nå er det jo slik at enkelte har lett for å ikke helt være realistiske når det gjelder sine egne begrensninger. Denne bergenseren (la oss for enkelthets skyld kalle han f.eks Thomas da det er lett å forveksle ordet bergenser med begrenser :-# ) har alt av utstyr og greier som skal til for en ekspedisjon jorda rundt, men ettersom han er brannmann av yrke(deltidsstilling :erte ) så gjør han alt han kan for å begrense varmen. Så også på denne turen. Vi andre som har litt flere år på baken har erfart at man må av og til tilføre en slank og smekker kropp noe tilleggsvarme. Det er flere og flere som har gått til innkjøp av sk. Gubbejakke. Dette har ikke Thomas hatt noe sansen for og bare fnyst av. Så da går det som det må gå. Thomas drar på tur, kjører noen mil fryser, snur og kjører hjem. Snipp snapp snute, der var den turen over.
Vi andre setter på gubbejakka på trinn 2 og har en fortreffelig helg. \:D/

Lørdagsmorgen opprant her i Palmaland med tåke, og 1,5 varmegrader. Jeg hadde etter Thomas sin vendereis gått for plan 2 (som og var en lenge planlagt parallell plan) Jeg skulle møte BMWilly og trippelblakken hans på Esso'n på Kirkenær kvart over 7.
Nå er heller ikke BMWilly passert 50, og har derfor ikke den livsvisdommen som trengs for å skjønne det med "gubbejakke". Så klokka 7.05 ringer telefonen i Palmaheimen og det meldes om kalde tilstander litt lenger nord i dalen. Willy vil kjøre litt kortere vei, så vi treffes utpå dagen. Han kjører hvertfall han da. :thumleft

Så jeg stiger opp på Betty og skrur på gubbejakka, før jeg er ute av grinda brer varmen seg godt i hele torsoen og ut i ektremitetene. Det er surt allikevel! Tenker litt på om jeg skal vurdere ei gubbebukse og, det er litt kaldt på låra i dag, men det går bra.

Vel fremme på Langebru hvor JRO har annonsert oppmøte for personell. Her var det noen få forfryste mc-ister som sto å hutret.
Image[/url]
Flere hadde meldt avbud på morran i mangel av bedre viten og gubbejakke. Men noen har klart det. Til og med Ashland i skinndress... Han må være langt under 50!!! Imponerende (eller veldig kort vei).

JRO som den pensjonerte personaldirrektør'n han er organiserer truppen og leder os på svingete veier nedover i retning det nye åstedet for pølsespising. Og noen km før vi kommer til har vår nye adm.pølsedirektør ordna slik at skyene er borte, tåka har lettet, sola er tilkoblet og varmer på trinn 3.

Her blir det dekksparking av ypperste klasse. Gielas hadde kutta rå lauk, lomper var på plass, salater ketchup og sennep var på plass. Busakonekake-substitutt var på plass. Busakona hadde lånt ut tomflaskeansvarlige BusaTrond så ho hadde ikke fått tid til å bake. I mottorsykkelverden er det hele tiden harde prioriteringer.
Image

Undertegnede med en viss skepsis til grillede pølser på pølsetreff ble utnevnt til administrerende pølsegrillesjefsassistent med ansvar for grilling. Dette var en oppgave jeg tok med største alvor, takker for tilliten Gielas.
Image
Det passet meg faktisk helt utmerket, med mine reduserte ører var det mye bedre å stå å grille pølser enn å stå å prøve å høre hva andre jugde om. Og det gikk visst bra da jeg allerede er headhuntet som overpølsegrillmesterassistent til neste års pølsetreff.

Noen dro på tur i omegnen, Ojda måtte jo bli med med Helene selv om hu ikke var døpt enda. Nå glimret gudmor HeleneFS med sitt fravær og noen dåp ble det ikke. Borg med en artig BMW Motard ledet gjengen på en fin tur, siden jeg bare har en gammel BMW Retard holdt jeg meg til kakene og småprating på pølsebasecamp.

Så dro den harde kjerne ned mot Ojdabåten med kurs for Strømstad i utlandet. På Ojdabåten ble det handlet litt dagligvarer av ymse slag.
Image
Image
Toffinteppen hadde reist direkte til Lagunen for å gjøre alt klart for innrykk, og som den gode hyttemoren (det er det samme som husmor, men på ferietur) hun er så hadde hun ordnet med hytte helt i toppskiktet bokstavelig talt.
Image
Og underveis hadde hun ordna med munngodt til aftenskaffen. De der så jo riktig lekre ut.
Image
Dvs når de kom frem var de mer slik
Image
Men med den kjørestilen som den dama har så er det ikke å vente annet, med kneskrubb i hver en sving så blir det ikke mye høye kaker etter noen mil.
På hytta i Lagunen ble det spist og drukket både godt og lenge, ja vi drakk ikke mye. Og praten gikk til langt utover kvelden. Vi var innom det meste hva gjelder tema, dvs strikking og brodering var ikke på tapetet, men ellers så var vi innom det meste.
Etter noen timers søvn våknet vi vi på ny til en fantastisk dag.
Frokosten som besto av spekemat og ferske rundstykker og PEPSI MAX!!!! Ga en bra start.
Image
Og frokosten ble selvsagt inntatt ute i det fri
Image

Dagen skulle tilbringes i salen på våre gode sykler på veier som bare kan nytes.
Ruta var som i fjor, https://www.myrouteapp.com/route/open/309710
En tur som er absolutt verdt å kjøre. Selv om vi ble enige om at den nå begynner å bli noe oppskrytt.
Litt bensinfylling i Bengtfors
Image
Og litt matfylling i Årjäng
Image

Ellers så gikk det ganske jevnt, vi måtte stoppe en gang kort etter avreise, det ble litt kjølig med bare ull og Klim/Rukka og gubbejakka ble funnet frem igjen.
Image
Etter en kaffe ved Torsby skilte vi lag og takket for følge, Willy og Toffinteppen dro via Borangen og jeg og Ojda satte kursen mot Svullrya vie den godt bevoktede grenseovergangen ved Røgden.
Rett etter Svullrya forsvant Ojda mot Oslostaden og jeg trillet hjem. Fikk 5 regndråper på meg som en liten :erte fra Vårherre.

Takker igjen for et flott pølsetreff og et fantastisk nachspiel i EU.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by JK95 »

Fantastisk skrevet! =D> =D> =D>
Dette så såppass oppskrytt ut at jeg nesten må vurdere å melde meg på til neste år, bare for å kjøre fra Trondheim til Støren, kjenne på litt vel frisk luft og rent ferskvann, snu og kjøre hjem igjen :lol: :lol:

Fra spøk til revolver, knallbra referat som helt klart gav lyst til å prøve både Pølsetreff og ojdatur, uansett hvor oppskrytte de ser ut :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by tshansen »

Hahaha.... fantastisk bra skrevet, jeg kommer dårlig ut av dette uansett hvordan jeg prøver å formulere meg. Men la oss si det slik. Det er fare for at du ikke kommer like godt ut av mitt neste referat om det er på denne måten vi skal ha det :lol: :lol: :lol:

Godt gamlingene klarer seg på tur. Det er betryggende å vite! Sånn til senere en gang.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by ojda »

Flott Palma =D> Å riktig så mange bra kommentarer under bildene \:D/
Men du! Så aldrig Toffinteppen at du sto å rista på den kakeesken :-k
Der hadde du flaks GITT 8) :lol: b
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by Trondgv »

Bra skrevet, synd jeg ikke kunne være med, men jeg klarte å kose meg uansett. :D
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by BMWilly »

:smt005 :smt005 Mycket bra grillcheff.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Pølsetreff med gubbejakke, grill og nach i EU

Post by Tommas »

Herlig, lurte på,hva som skjedde med brannmannen ja 8)
Post Reply