The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo.

Post by pollti »

Du må få deg freser med 220V starter Desmo. Har en sånn en men den har ikke vært startet på over 1 år og regner ikke med at det skjer i vinter heller =D> Burde nok vært solgt så bare kom med bud :D
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Jeg har en Honda freser, og den bruker å starte på første draget. Men nå var den som sagt tungstartet. Men det er ikke grunn til å kjøpe en med selvstarter. Blir den for umulig henger jeg på tilhengeren bak bilen og kjører Hondaen oppi. Så tar jeg den med til mine gode hjelpere på Hage og fritidsmaskiner på Gjøvik. Det blir billigere.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2524
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo.

Post by ArcticTiger »

Du har nok brukt feil bennsin på fresern Desmo :( Og det skulle ikkje forundre meg om du har bilræva-ållje pån og :roll: Ikkje rart den er tungstarta....
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote: Og det skulle ikkje forundre meg om du har bilræva-ållje pån og :roll:
Det skulle forundre meg....... veldig! :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2524
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo.

Post by ArcticTiger »

Er det Motul du bruker :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Å,neei! Det er ikke så fine saker. Jeg kjøpte to kanner med Briggs and Stratton vinterolje for luftkjølte 4-taktere ( 5W-30) på Hage og fritidsmaskiner da jeg skiftet olje sist. Det var den olja gutta der borte sa jeg skulle bruke. Jeg vet det for det ble snaut ei halv kanne til overs etter skiftet.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Ja-ja! Da kan snøfresere og strømaskiner være akkurat det det vil for meg de to neste dagene. :lol: Det er en tilstelning på dagen for ansatte med familie der det er aktiviteter som passer for store og små + noe å spise på i morgen. Jeg står over den da jeg ikke har noen å ta med meg og synes 5 dager i uka på Tokvam er nok. Nå husker ikke jeg om jeg har lagt ut denne linken før. Men hvis det er noe som har lyst til å se hva vi lager er dette nettsidene våre;https://tokvam.no/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Nå tenkte jeg at jeg skulle fylle på med litt mer om andre ting enn MC i bloggen. I dag tenker jeg at jeg tar temaet biler jeg har eid. I september blir det 36 år som bilist, og på den tiden har jeg bare eid 6 biler. Og her er stort sett det som har vært feil, mangler og problemer med bilene. Første bilen var en Datsun 100A som jeg arvet etter min Gamle Mor da jeg begynte på skole utenfor bygda. Den startet og gikk, brukte lite bensin og var ellers grei nok som førstebil. Den trengte bare bensin og jevnlige oljeskift helt til det ble noe særlig kaldere enn -6. Da monterte jeg på grilltrekk og da ble det varmt igjen i bilen. Hvis temperaturen fortsatte nedover til -15 måtte den ha vintertermostat, men da kunne jeg ta av trekket. Og da spilte det ingen rolle hvor kaldt det ble. Men til slutt var ikke bilen å stole på så det å kjøre andre steder enn der Ringruta går og til andre tider ble et sjansespill. Så da anskaffet jeg min første VW. En Golf II 1.6 75 hk. Den var utrolig mye bedre å sitte i og å kjøre enn den gamle riskokeren. Men den hadde en feil og den var umulig å bli kvitt. Det var automatchoke på den, og den ble styrt av noe som ble kalt en pull-downdose. Inne i den var det en membran som sørget for å ha choken av og på. Denne membranen holdt omtrent ett år før det ble hull i den og choken ble stående på hele tiden. Så den membranen ble skiftet en gang i året så lenge jeg hadde den bilen. Det var bare 1.6 som hadde det problemet, 1.8 med samme system hadde det ikke. Så kjøpte jeg en Golf III 1.8 90 hk. Da hadde katalysatoren gjort sitt inntog så da var det innsprøytning som gjaldt. Kan ikke huske noe spesielt med den Golfen, annet enn at jeg fylte bensin, tok regelmessige oljeskift og vasket og polerte den. Neste bil ble en Bora 1.9 TDI 110 hk som var helt feilfri. Den hadde jeg i omtrent 1.5 år. Så byttet jeg meg opp til en Bora 1.9 TDI 150 hk 4motion. Det ble den bilen jeg har hatt lengst. Og den jeg har hatt den største utgiften på. Etter ca. 10 år måtte turboen skiftes. Det var noe koksing i det som styrer eksosstrømmen inn på turbinhjulet. Da ladet den ikke slik den skulle. Og den affæren kostet nesten 20.000. Uheldigvis greide jeg å vrake den i vinter, så nå er jeg Tiguan-eier. Det er snart 4 måneder siden jeg ble det, så der har det ikke skjedd noe. Det er bare å gløde og starte. Men som med alle moderne dieselbiler uten Webasto blir den ikke ordentlig varm hvis det er kaldt ute.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo.

Post by pollti »

Her kommer motvekten til germanerene dine :

Mini 850, Clubman 1275 GT,Fiat 128 SL, Fiat 128 3P,Fiat 128 Rally, Fiat 132 GLS,Argenta,Uno Turbo, Uno Turbo Hørman, Ritmo 85S, 131 Supermirafiori, Alfasud 33 Tii den bestod mest av lettbetong, Alfa 75 TS- den avlivet HG første dagen, Tipo, Uno 60S også kalt brannfakkelen, Skropel Corsa , den avlivet HG den og ,Punto,Grande Punto,Vovlo V 40, Mazda 626, Fiat Romeo Mito,Vovlo Zamavon 123 GT,Flyat Croma Turbo,Flyat Regata 100S.

I tillegg så kommer de ånkli velholdte pollti bilene i alle slags stadier av forfall :
Subbaru Geteller annet som var Wasa knekkebrød sitt forsøk på å lage bil, Sitron AX, Fård Siræva,Fård Eskrot-den var faktisk ikke så ille selv om den manglet kanaler, Scheissewagen B 170, Scheissewagen C 180 også kalt Komprimator Kandidaten, Flyat 500 , Vovlo V40 T3 pluss sikkert flere jeg har fortrengt 8)

Av kjøyregreier så har jeg nå bare FiatRomeon,Flyat 500en og Vovlo V 40 T3. Flyat 500en forsvinner om en måned eller to. Finner sikkert en verdig Gaffa tape kandidat å herje med i løpet av sommeren \:D/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Der var det masse Fiat, et par Alfa'er, Et par Volvo'er så det ut til, en enslig Opel og likedan Mazda. Men Fiat var klart mest representert. Mange gode fillebiler det, ja. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

ja-ja, da var tredje arbeidsdagen unnagjort. Og jeg har kommet meg hjem, fått litt mat innafor tenna og vært ute og frest bort de 6-7 cm med snø som kom i natt og på morran. I dag var hr. Honda samarbeidsvilligheten selv. Ett drag i snora og den brummet som vanlig. Jeg har mine mistanker til hvorfor den var så vrang sist gang. Skylder på det skvalet som blir solgt som bensin nå for tiden. Det virker som den ikke tåler å stå over litt lenger tid i forgasseren. Jeg har ikke slike startproblemer om høsten. For jeg starter den opp og stenger bensinkranen. Da lar jeg den gå til den stopper med nesten tom forgasser og så setter jeg freseren bort for sommeren. Når jeg skal starte om høsten åpner jeg bensinkrana og drar ett drag i snora og den starter.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo.

Post by mekkern »

Den bensina vi har nå 95oktanE10 har ikke lagringsevne spesielt over en mnd før den begynner å endre egenskaper.

GEBE sier på sine generatorer:
VIKTIGT! Tänk på att max lagringstid på bensin är 1
månad. Töm tanken på Elverket om det inte skall
användas inom 1 månad (risk för avlagringar i tank
och förgasare.

Quote:
Når jeg så sier at holdbarheten er 6 mnd så er ikke dette en absolutt grense. Men det er en veiledning som tilsier at man skal tenke på lagringstid også for bensinkvaliteter, informerer Kjartan Berland, Norsk Petroleumsinstitutt.

De fleste er enige om at bensin er "ferskvare"
Dårlig holdbarhet forsterkes i plastemballasje der noe av "snadderet" fordamper gjennom emballasjen.
Tette ståltanker og "jerrykanner" i stål med tilsatt "stabilisator" så fungerer bensina etter flere år men litt av effekten kan bli borte.
dette har jeg merket også ved "overvintret" bensin på mc,starter og går "normalt" på lave gear men at toppfarten faktisk kan synke med opptil 50-60 km/h-inntil fersk bensin er kjørt gjennom systemet.
(NEI- dette er ikke testet forbi en barnehage i 30 sonen kl 08:00-men på bane/benk)

Litt enkelt om bensin:

https://www.tu.no/artikler/visste-du-at ... ren/228315
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Nå sitter jeg her og gremmer meg. Klarer ikke å bli i så godt humør som jeg burde når det er helg. Og det som gjør det enda værre er at det er min egen skyld. Jeg kjørte av veien i dag tidlig da jeg skulle på jobb. Det hadde jo vært greit hadde det ikke vært for den helvetes telefonstolpen som jeg traff.Det gjorde at det gikk hardt utover støtfanger foran, lykter, panser og forskjerm på venstre side. Smellen var ikke så hard at airbagene løste ut så det hjelper jo på hvor mye det koster meg og if å få reparert bilen. For dem som husker tilbake til november så er det ikke lenger siden det gikk galt med "Fille-bilen". Så jeg syns jo dette var knusende harmelig. Og som det ikke skulle være nok å ødelegge bilen, så blir jeg jo ytterligere straffet da jeg får leiebil. En Peugeot 2008 ett-eller-annet bensin. Joda, den får fraktet meg dit jeg skal bare jeg får brettet meg såpass sammen at jeg kommer inn i den. For makan til lav døråpning skal du lete lenge etter på en bil. Jeg er ikke mer enn 1.78 høy og har vansker med å komme inn og ut av den bilen. Litt tilbake til uhellet. Hvis jeg hadde kjørt saktere enn jeg gjorde hadde selvfølgelig greid svingen i det krysset. Og hvis jeg hadde kjørt fortere hadde det gått mer rett fram og da hadde jeg bommet på stolpen. Da hadde jeg kunnet gjort en liten sving på det jordet og kjørt ut på veien igjen bortenfor stolpen. For det er lite snø her på bygda og Tiguanen har nok bakkeklaring til å ta seg fram der. Men en skal jo være maks uheldig når noe sånt skjer.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2524
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo.

Post by ArcticTiger »

Æærssjch a Desmo, det var noe dritt :( Godt du ikkje skada noe annet enn skit-bilen og Stoltheten din. Snart har de repparert den, så er du på jula igjen :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo.

Post by tshansen »

Det var da voldsomt så uheldig du skulle være for tiden [emoji15]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply