Registrere svensk sykkel i Norge?

Prat om lett MC.
Post Reply
MagnusVonen
Posts: 1
Joined: 08 Nov 2016 16:39
MC: Honda CRF250R 2015
Honda SFX 50 2001

Registrere svensk sykkel i Norge?

Post by MagnusVonen »

Hei! Jeg skal kjøpe meg en exc 125, og har sett på noen fra Sverige. Er det noen som har hentet sykkel i fra Sverige og registrert den i Norge før eller evt. vet hvordan det funker? Krever det mye tid og er det dyrt?

Takk for svar! :)
Last edited by tshansen on 08 Nov 2016 16:46, edited 1 time in total.
Reason: Fjernet caps-lock fra emnefeltet
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Registrere svensk sykkel i Norge?

Post by ArcticTiger »

Det er helt kurrant. Du må innom tollstasjonen (dette er VIKTIG) når du henter den å betale moms på kjøpesummen. Så må du vise den hos Biltylsynet ved registrering, og betale importavgift før du får skiltet.
Sjekk Statens vegvesen sine nettsider http://www.vegvesen.no/ Og Skatteetaten http://www.skatteetaten.no/no/Person/bi ... -kjoretoy/ for beregning av avgifter.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Registrere svensk sykkel i Norge?

Post by knutk »

Om jeg skal driste meg til å legge til noe: Om ikke Svenske skilt allerede er levert inn må du også gjøre det på tollstasjonen ved passering. Greit å ha en kopi av Svensk vognkort også (originalen følger skilta).

Når du møter på biltilsynet for visning og registrering må du ta med kvittering som viser at du har betalt moms og alle avgifter. Biltilsynet kan ikke se dette i sitt system (ikke kobla sammen med andre etater).

Kan være greit å ha med kopien av vognkortet og, fordi selv om sykkel allerede er typegodkjent i Norge trenger de kanskje teknisk info fra vognkortet. Datasystemet til Biltilsynet er overraskende lite koblet opp mot andre system, og de må kanskje fylle inn alle rubrikker i vognkortet på nytt (vekt, effekt etc.)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Registrere svensk sykkel i Norge?

Post by Tekumseh »

Man må vel fort legge på en 8- 10-tusen på den svenske kjøpesummen vil jeg tro, med moms og avgifter.
Post Reply