Clutch/turtall mister effekt

Prat om lett MC.
Post Reply
Mathiaslar
Posts: 2
Joined: 01 Dec 2014 21:32
MC: Yamaha yzf 125r

Clutch/turtall mister effekt

Post by Mathiaslar »

Har en yzf 125r, når eg har halv gass så funker alt fint. Men når eg gir full gass så skjer det ingenting... Turtallet flyr til himmels men det skjer ingenting, ingen effekt.. Hva kan vere galt! Trenger svar kjapt!!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Clutch/turtall mister effekt

Post by supermons »

Kan være clutchen som slipper? Altså at den er så slitt at den slipper når du gir på mye. Skjer det når du gir på brått eller når du øker sakte? Eller begge?
Mathiaslar
Posts: 2
Joined: 01 Dec 2014 21:32
MC: Yamaha yzf 125r

Re: Clutch/turtall mister effekt

Post by Mathiaslar »

Skjer egentlig på begge, men når eg girer og gir full gass så blir den bare ruset. Og de er såvidt effekt..
mc@norge
Posts: 9
Joined: 08 Oct 2015 13:09

Re: Clutch/turtall mister effekt

Post by mc@norge »

Dette lukter veldig clutch, lenge siden den er skiftet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Clutch/turtall mister effekt

Post by RuneMC »

Ups, gammel post så jeg nå, men kan jo ha interesse for flere.

Prøv det enkleste først - justere clutchkabel

[youtube][/youtube]

Hvis clutchen glipper, så er første sjekkpunkt om det er litt frigang på clutch hendelen. Dvs du skal kunne trykke inn clutchhendelen 5-10 mm som er helt uten motstand (målt ytterst). Det er for å sikre at kabelen ned til clutchen ikke har stramming. Er det null frigang så kan det bety at kabelen holder clutchen litt frikoblet, selv om du ikke trykker på hendelen i det hele tatt.

Mange som liker å ha inn/utkoblingspunktet for clutchen slik at man bare trykker hendelen litt inn så frikobler clutchen og man kan skifte gir kjapt, men pass på at det punktet ikke blir for langt ut... for da kan du kjøre med delvis frikoblet clutch og da blir den ihvertfall fort slitt...
Post Reply