hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Prat om moped & scooter.
Post Reply
when
Posts: 24
Joined: 30 Jan 2008 16:28
MC: Rieju RS2 Matrix - 2006

hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by when »

Halla, kjøpte en Piaggio Vespa pk50 fra 1994 som jeg har lyst å trimme :) speedometeret funker ikke, men tror den går litt over 60, men vil ha den fortere.
Fins det noen små trimming jeg kan gjøre? :P som ikke er for vanskelig, og som bare trimmer den litt? :) hadde vært supert hvis dere kunne gi noen tips ;)
fest
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by JonnaV »

Problemet med Vespaen er at den har så lav utveksling. Så nesten uansett hva du gjør (uten å splitte motoren) vil den ikke gå stort fortere.

MEN.. Det vanligste og enkleste er å kjøpe et av de mange 75-80cc settene og bare sette de rett på og bytte ut hoveddysa. I tilleg bør du fjerne plomberinga i svanehalsen eller bare sette på en trimpotte. Uten trimpotte og med 75cc polini, så holder den følge med en vanlig automatgiret scooter (uten variator-ring)

Du får trimpotter som ser nesten ut som den orginale (sito+) helt opp til den verste PM-tuning potta som kveiler seg flere ganger rundt på venstre side av bakhjulet.

Til 50kubikkeren får du også opp til 115 cc sett, men da bør du også bytte ut den standard 16mm gasseren med an 19mm.
I tillegg trenger du da også sterkere kløtsj fjær. Et 115cc sett blir også litt overkill når den er så lavt drevet.

Bytter du tillegg veiv og drever om i girkassa (motorblokka må splittes!) kan du bruke et malossi 136cc sett og sette på en 24-26mm phbh gasser. Slenger du med ny programerbar og variabel tenning, så drar du lett i fra uplomberte Aprilia RS125.. :)

Vespa PK50 har eksistert siden 1983 og det finnes derfor et helt enormt utvalg av trim til den.. De kjører løp med trimmede PK-er nedover i europa.

Om du begynner og trimme, husk også å holde bremsene oppdatert (gjerne bytte til skivebrems foran) og få noen skikkelige dempere. Det trengere du når du skal fise avgårde på smale 10-tomms dekk.

Crash.no vet mye om trimming av PK.
when
Posts: 24
Joined: 30 Jan 2008 16:28
MC: Rieju RS2 Matrix - 2006

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by when »

takk. skal sjekke litt rundt ;)
fest
when
Posts: 24
Joined: 30 Jan 2008 16:28
MC: Rieju RS2 Matrix - 2006

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by when »

Piaggio scootere generelt:
Plomberinger i potte og variator (ring må fjernes). På 2000/2001 modeller er det mange plomberinger i potta så denne må byttes.
leste jeg. vil det si at plomberingen er en liten ring som ligger inni potta et sted?
fest
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by Capa »

De mener vel variator ringen tenker jeg ;-)
Men faktisk hva en variator er og hva den gjør vet jeg ikke. Og hva gjør en variator ring?
Vil gjerne ha svar på det selv! :D

Også var det det at potta også har plomber da... Tenker det er bedre å kjøpe et effektannlegg jeg. ;-)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
when
Posts: 24
Joined: 30 Jan 2008 16:28
MC: Rieju RS2 Matrix - 2006

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by when »

hahaha wrote:De mener vel variator ringen tenker jeg ;-)
Men faktisk hva en variator er og hva den gjør vet jeg ikke. Og hva gjør en variator ring?
Vil gjerne ha svar på det selv! :D

Også var det det at potta også har plomber da... Tenker det er bedre å kjøpe et effektannlegg jeg. ;-)
får prøve å ta "variator ringen" da:P hvor nå enn den er :P
fest
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by Capa »

Tror det er noe med giret. Kan ikke noen versåsnill å si hva det er da!
Den skal hvertfall gå fortere. ;-)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
when
Posts: 24
Joined: 30 Jan 2008 16:28
MC: Rieju RS2 Matrix - 2006

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by when »

hahaha wrote:Tror det er noe med giret. Kan ikke noen versåsnill å si hva det er da!
Den skal hvertfall gå fortere. ;-)
enig! noen si det!
fest
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by JonnaV »

when wrote:
hahaha wrote:De mener vel variator ringen tenker jeg ;-)
Men faktisk hva en variator er og hva den gjør vet jeg ikke. Og hva gjør en variator ring?
Vil gjerne ha svar på det selv! :D

Også var det det at potta også har plomber da... Tenker det er bedre å kjøpe et effektannlegg jeg. ;-)
får prøve å ta "variator ringen" da:P hvor nå enn den er :P
Det er ikke noe variator på en vespa PK-50. Variator er et trinnløst automatgir.

En vespa PK-50 har 4 gir. Du drar inn kløtsjhendelen og vrir til ønsket gir.

Derfor blir det hele litt mer komplisert. For å øke utvekslinga kan du sette på et større bakdekk (3.5-10 i stedet for 3.0-10). vær obs på at alle ikke passer. Du kan også bytte primær-drevet, men dette innebærer at du må splitte hele blokka og inn og rote i girkassa. Har du tunga rett i munnen klarer du det fint, men du bør kjøpe deg en haynes verkstedsmanual.

Du får kjøpt omdrevingssett. Du har 15/60 dreving. 16/68 eller 18/67 bør passe rett inn og funke fint med et moderat 75-100cc sett.
Sjekk denne sida for forskjellige utvekslinger: http://scooterhelp.com/tuning/vespa.sf.gear.calc.html
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by JonnaV »

Forresten.. Det hjelper lite på farten med bare potte. Du har allerede 54km/t i 4. gir ved 6000 omdreininger.

Med potte og orginalsylinder vil du miste bunndrag, og kanskje kunne strekke deg til 7000 omdreininger. Da har du 63 km/t, men en scooter som går dårligere på lave turtall. Orginalsylinderen er designet for å gi makseffekt (2-3 hk) på ca 5500 omdreininger. Derfor bør du også bytte sylinder OG sette på et omdrevingssett.

Det er litt jobb, men resultatet blir bra til slutt. :)
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: hjelp med trimming av Piaggo Vespa pk50

Post by mcrora »

hvor får man kjøpt alt dette her da? crash.no hadde ikke noe.. og mc-deler har bare klutchfjær og trimsett.. samt en råde.
Post Reply