Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Prat om moped & scooter.
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Ninja Turtle »

Når vi er inne på TZR...

Har akkurat montert "powerfilter" på peden til lillebroren til Shorty, men det er en slange til som går inn i den originale luftfilter boksen.
Det er vel noe "oljedamp-retur-duppeditt-ting"... Eller noe sånt... :D

Hva gjør man med denne slangen når man bytter filteret? Den kan vel ikke tettes for den har jo en misjon.
Finnes det et annet filter til denne slangen eller....? HJELP!! :lol:
Bjeff
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2008 22:19
MC: Yamaha tzr, 08 mod.

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Bjeff »

På Yamaha tzr 07 og 08 mod så er det ikke plombering i potta, denne er fjernet og de har isteden "fikset" motoren slik at den skal ha et turtall på maks 6500rpm, det er på grunn av turtalsperre. I tillegg er motoren fikset slik at den skal gi maks effekt i oppover bakkene, dette kalles "power up".

Angående trim utstyr så burde du IKKE invistere i noen trim potte fordi dette ikke vil ha noen betydelig virkning.
Først og fremst burde du kjøpe et litt mindre bakdrev og kansje et litt større fremdrev, bare ved å gjøre dette så vil du få sykkelen opp i ca. 65 km/t, det koster ca. 200kr å få kjøpt disse drevene. Du kan også kjøpe en større dyse som gjør at det kommer nok bensin til motoren, det koster ca 70kr.
Om den kompissen din har peiling så kan han fjerne turtallsperren, da må han borre i cdi boksen, men om han borrer feil så koster det 1500kr for å kjøpe ny boks. Etter du har fjernet denne vil jeg tro at du får tzr'n opp i 90km/t.

Gjør du dette så har du brukt ca 300kr, i motsettning til å bruke 10 000kr på utstyr som ikke vil ha så stor effekt på mopeden.
Håper dette hjalp deg :)
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Moses »

Bjeff wrote:På Yamaha tzr 07 og 08 mod så er det ikke plombering i potta, denne er fjernet og de har isteden "fikset" motoren slik at den skal ha et turtall på maks 6500rpm, det er på grunn av turtalsperre. I tillegg er motoren fikset slik at den skal gi maks effekt i oppover bakkene, dette kalles "power up".

Angående trim utstyr så burde du IKKE invistere i noen trim potte fordi dette ikke vil ha noen betydelig virkning.
Først og fremst burde du kjøpe et litt mindre bakdrev og kansje et litt større fremdrev, bare ved å gjøre dette så vil du få sykkelen opp i ca. 65 km/t, det koster ca. 200kr å få kjøpt disse drevene. Du kan også kjøpe en større dyse som gjør at det kommer nok bensin til motoren, det koster ca 70kr.
Om den kompissen din har peiling så kan han fjerne turtallsperren, da må han borre i cdi boksen, men om han borrer feil så koster det 1500kr for å kjøpe ny boks. Etter du har fjernet denne vil jeg tro at du får tzr'n opp i 90km/t.

Gjør du dette så har du brukt ca 300kr, i motsettning til å bruke 10 000kr på utstyr som ikke vil ha så stor effekt på mopeden.
Håper dette hjalp deg :)

På Yamaha TZR 07 og 08 mod, så ER det plombering i potta! De har ikke fikset noe på motoren slik at den maks skal ha 6.500 rpm! Det er CDI boksen som gjør det, og den stopper på 8.000, ikke 6.500. I tillegg er ikke motoren fikset slik at den skal gi maks effekt i oppoverbakker. Det er drevene som gjør det.

Angående trim utstyr så KAN du sette på trimpotte. Dette vil ikke gi noe betydelig fart, men vil gi en stor merkbar forskjell på akslerasjonen.
Du behøver ikke kjøpe noe drev for å få den i 65 km/t. Skal du ha originalpotte, fjerner du plomberingen og borer i CDI boksen. Da skal du klare å passere 8.000 rpm og klare 65 km/t på 10.000 rpm. Du kan også fint klare 75 km/t hvis du presser den opp til 11.000 rpm.

Ved å fjerne CDI sperren, vil du ikke få noe bredere dreiemoment, du får bare høyere turtall, som gir 10 km/t økning.

Du kan sette på større drev om du vil. Send melding hvis du vil vite noe mer. Jeg kjører en 07 TZR, har tatt vekk alle sperrene. Den gjør 100 km/t på 9.500 og 110 på 11.000 rpm
Image
Bjeff
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2008 22:19
MC: Yamaha tzr, 08 mod.

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Bjeff »

ikke etter hva jeg har hørt og lest men ok.

her står det også at det er maks 6500rpm på 2008 tzr:
http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... =techspecs
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by meitemark »

Min anbefaling er og bytte til et drev på min 04 har jeg et bakdrev som kommer ifra en 125kubikker og jeg holder ca 100 med 9500-1000 i turtall, tatt begge plombene.

Den klarer helt fint og akse til 80.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Moses »

Bjeff wrote:ikke etter hva jeg har hørt og lest men ok.

her står det også at det er maks 6500rpm på 2008 tzr:
http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... =techspecs
MAKS effekt! Originalt, så ligger all kraften i 6.500 rpm! Så klart klarer den høyere
Image
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Capa »

Dere burde kanskje holde styr på modellene her. Husk det er snakk om en nyere modell.
Likte det Evje skrev, kanskje lurt å lære seg å kjøre først! Som jeg også har erfart, har du moped, må du lære deg å skru.
Det vil skje et eller annet som regel, og da kreves det erfaring. Mye kan du få her på forumet, men resten må du lære og erfare selv. :lol:
Det er ikke bare og bare å sette på fullt trimutstyr, det skal kjøres inn og fikses og fin instilles og sånt. Et skritt er gangen er vel lurest.

Og det med CDI boksen, har også hørt man må borre i den, på et bestemt sted, hvor man da ødelegger sperra.
Veit jeg kjører SM, men uannset. :roll:
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Moses »

hahaha wrote:Dere burde kanskje holde styr på modellene her. Husk det er snakk om en nyere modell.
Likte det Evje skrev, kanskje lurt å lære seg å kjøre først! Som jeg også har erfart, har du moped, må du lære deg å skru.
Det vil skje et eller annet som regel, og da kreves det erfaring. Mye kan du få her på forumet, men resten må du lære og erfare selv. :lol:
Det er ikke bare og bare å sette på fullt trimutstyr, det skal kjøres inn og fikses og fin instilles og sånt. Et skritt er gangen er vel lurest.

Og det med CDI boksen, har også hørt man må borre i den, på et bestemt sted, hvor man da ødelegger sperra.
Veit jeg kjører SM, men uannset. :roll:
Vi snakker om 07 modellen og oppover. Likte det hahaha skrev, er nok best å ta en og en ting om gangen, istedenfor å bare hive på med trim og kjøre som en idiot. Et og et skritt om gangen.

Og det med CDI boksen.. Det er bare å borre i den. Bruk en 5 mm bor (4, 5, 6, 7 eller 8. Spiller ingen rolle. Jeg brukte 6 mm, det gikk fint)
Det skal stå "MORIC" på boksen. Bor i "O"en. Ikke bor helt gjennom (Eller bare bor gjennom. Spiller ingen rolle. Jeg gjore det, det gikk fint)
Blås ut all dritten og tett igjen med silikon og teip igjen. (Eller bare sørg for at ingenting kommer inn i åpningen)
Image
thomasbike
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2009 15:53

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by thomasbike »

heisann:P eg ska til å kjøpe mopede og lurer på å kjøpe meg derbi gpr eler yamaha tzr. eg vil gjerne ha ein bra ein menn ikkje over 20 000kr.
kan noen hjelpe meg med ka slags av dei eg må ha og korfor? plis svar på dette.. :D :D
Nikko
Posts: 16
Joined: 16 May 2009 11:58
MC: Aprilia Rs 125 (06 eller nyere)
Cagiva Mito (06 eller nyere)
Hvilken??

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Nikko »

Hei.

Kjører en Tzr replica 07 mod, har satt på 125 hoved dyse, husker ikke helt hva den lille er. Har også Leo vince V6 effektanlegg (som skal være det beste uten trim sylinder). Det er 12 drev foran og standard fra yamaha bak. Med 14 drev foran går den i 115 og med 12 drev i 101. Synes dette er mer enn nok fart for en moped og med et drev med 12 tenner er det mer enn god nok akselerasjon. Er man verken god eller glad i å skru så ville jeg aldri satt på trim sylinder osv. Jeg har også blitt tatt for trim i kontroll noe som er utrolig dyrt. Jeg kjørte ikke for fort eller noe liknende, de var bare ute etter å ta ungdom med trim på mopeden. Fikk 4000 kr i bot og 2 måneders sperre på bruk av kjøre tøy! Det svir. Så hvis du velger samme trim som meg så pass på å sette i demper watt slik at du ikke blir vinket til side. De valgte å stoppe meg pga lyden. Demper watt koster 100 kr og det er veldig effektivt.
m0h
Posts: 10
Joined: 24 May 2009 21:58
MC: yamaha tzr 09, tempo corvette 78

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by m0h »

hei :)
har en tzr 09 model, men gidde ikke å peise på med trimutstyr, skal jo ha bil snart 8)
men vil ha litt mer fart, trenger ikke mer en 70-80 km/t og vil heller ha bedre drag en 40 km/t i bakkene
har tenkt å ta plomba i potta, bytte dyse (hvor store må dysene være?) og dreve om.
noen erfaringer eller innspill på dette? :-k
Nikko
Posts: 16
Joined: 16 May 2009 11:58
MC: Aprilia Rs 125 (06 eller nyere)
Cagiva Mito (06 eller nyere)
Hvilken??

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by Nikko »

m0h wrote:hei :)
har en tzr 09 model, men gidde ikke å peise på med trimutstyr, skal jo ha bil snart 8)
men vil ha litt mer fart, trenger ikke mer en 70-80 km/t og vil heller ha bedre drag en 40 km/t i bakkene
har tenkt å ta plomba i potta, bytte dyse (hvor store må dysene være?) og dreve om.
noen erfaringer eller innspill på dette? :-k

Hvis du fjerner plomben så er det nok til at den gjør 80, ikke bytt dyse med mindre du bytter potte og liknende. Hold den så orginal som mulig, da slipper du unødvendige og dyre reparasjoner. Det er mitt råd.
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Nei, den går ikke i 80 visst du tar ut blomben! Dette har jeg prøvd, og da gikk den 55. (Sitat fra forrige eier) nedoverbakke. Etter jeg satt i nytt drev gikk den 65km/t på flat bakke. (Sitat fra forrige eier)
Med trimannlegg går den sikkert 80 på flaten ;)
Last edited by FreddyYZF-R125Dude on 11 Jun 2009 20:19, edited 1 time in total.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
m0h
Posts: 10
Joined: 24 May 2009 21:58
MC: yamaha tzr 09, tempo corvette 78

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by m0h »

skjønner ;-) men dyser da, skal jeg bytte eller ikke? :-s
og hvilket drev har du og hva har du da av fart i bakkene? :D
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Ny Yamaha tzr 50 08<3 Hjelp

Post by FreddyYZF-R125Dude »

m0h wrote:skjønner ;-) men dyser da, skal jeg bytte eller ikke? :-s
og hvilket drev har du og hva har du da av fart i bakkene? :D
vet desverre ikke hvilket drev jeg har, kjøpte brukt med stuffet på. men i oppover bakker har jeg fått den opp 45, og den bakken er / sånn!
får den i 65 på flaten, og 80 nedover.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Post Reply