Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Prat om moped & scooter.
Post Reply
MarkusBaotainProb
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2019 07:52
MC: Baotain Ecobike Viking(Classic) BT49QT-9

Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by MarkusBaotainProb »

Så min Baotain fusker, jeg får 25-30 km/t på flatmark(fusker på 25-30) og etter jeg var ute med forgasseren bare for å stramme alle slanger så per nå har jeg et mellomproblem (aner ikke hvorfor)får ikke start på den, den dreier aldri over.

Liste over hva som er gjort:

-Kjøpt ny forgasser
-Kjøpt ny tennplug
-Kjøpt ny CDI
-Kjøpt nytt batteri
-Fersk bensin
-Alle luft veier sjekke/teipet for hull
-Luftfilter-svamp vasket/små oljet
-All elektroniske komponenter sjekket for dårlig kobling
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by Bikeridr »

Leste gjennom den andre tråden, og ser her du har prøvd det meste.
Hvis du ikke får tørnet motoren (elektrisk start?), har du prøvd på kick (hvis den har), for å utelukke et mekanisk problem. Mopedmotorer klarer man fint å tørne for hånd også.

Har du sjekket at du ikke har noen kortslutninger noen steder? Kan jo være en krypstrøm som ødelegger for deg. Sjekk at batteriet du satt inn holder på strømmen. Hvis det var nyladet da du satte det inn og ikke har brukt det, så skal spenningen på batteriet være 12,5 - 12,7 V har du betydelig lavere spenning, har du en krypstrøm ute på vandring.
MarkusBaotainProb
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2019 07:52
MC: Baotain Ecobike Viking(Classic) BT49QT-9

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by MarkusBaotainProb »

Jeg har aldri hatt noen lykke med kickstarten så kan ikke stryke ut mekaniske feil men den lager ikke ulyder når den får start, så for det meste har det gått i elektrisk. Ja krypsyrøm høres veldig riktig ut, jeg opplever å ha et nermest tomt batteri etter en natt uten bruk. Men hvor burde jeg gå fra her når man skal se etter krypstrøm da?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by Bikeridr »

MarkusBaotainProb wrote:Jeg har aldri hatt noen lykke med kickstarten så kan ikke stryke ut mekaniske feil men den lager ikke ulyder når den får start, så for det meste har det gått i elektrisk. Ja krypsyrøm høres veldig riktig ut, jeg opplever å ha et nermest tomt batteri etter en natt uten bruk. Men hvor burde jeg gå fra her når man skal se etter krypstrøm da?
Ok, da utelukker vi mekanisk problem her.
Hvis batteriet tømmes over natta, så er det en alvorlig jordfeil en plass. Tror det enkleste er å begynne i sikringsboksen. Hvor mange sikringer er det? Hvis du vet hvordan å bruke et amperemeter ("Multimeter" /"Fluke"), så ta ut en og en sikring og sett inn ampmeteret for hver krets. Da ser du hvor det trekkes strøm. Men! Du må vite hva du gjør når du måler amp. Ev. hvis du har et klo-amp-meter som kan måle likestrøm, da slipper du å demontere ledningene/sikringene og det er mindre sjans å få "noe i trynet" når du holder på.
Ja, og det er lurt å prøve dette når batteriet er friskt/nyladet.
MarkusBaotainProb
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2019 07:52
MC: Baotain Ecobike Viking(Classic) BT49QT-9

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by MarkusBaotainProb »

Ja, det er 1 sikring som går fra noen av ledningene av batteriet som er 10A som er standar i følge manualen. Denne er byttet engang siden den brøyt da den var gammel på tidspunktet. Jeg eier desverre ikke ett multimeter per nå, men er ikke store problemet å få tak i :)

Men så det jeg må gjøre er å måle motstand på de forskjellige elektriske komponentene når jeg har et ferskt ladet batteri i? Slik at jeg kan se om strøm kryper ut fra de?

Men la oss si jeg fikser et krypstrøm problem og får start, har du noen forslag på hva som kan være problemet med den fusker? Problemer er identisk som denne videon her
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by Bikeridr »

Hmm, jaha - har du sjekket at variatoren er i orden, mhp at turtall tilsynelatende er OK, mens hjulet ikke går rundt..

Over til det elektriske. Nei! Det var det jeg mente med "må vite hva du gjør". Det er ikke for å fornærme deg, men for å være sikker på at du ikke tenner på deg selv og sykkelen. I beste fall ødelegger du bare multimeteret ved feilbruk, men jeg tør den påstand at jeg skal klare å sette fyr på åg brenne ned sykkelen din med et vanlig 1,5V lommelyktbatteri. Så farlig er strøm hvis du ikke vet hva du gjør.

"Strøm" som vi sier i dagligtale "består" (enkelt forklart) av 3 ting; Strøm (Ampere), Spenning (Volt) og Motstand/Resistans (Ohm).

Du skal måle *STRØMMEN* og ikke *MOTSTANDEN* i kretsen for å finne jordfeil/krypstrøm. Motstand måles på spenningsløst anlegg. Dvs, da må batteriet være frakoblet. Strømmen måles under spenning, altså må batteriet være tilkoblet, ellers får du ingen strømgjennomgang.

Hvis du tar ut sikringen (med batteriet tilkoblet) og måler *STRØM* altså setter multimeteret på "A" og sørger for at du stiller inn meteret på 10A, så setter du målepinnene på meteret inn i der sikringen sto. Hvis du får en verdi over 0,2 - 0,3 A der når alt er avslått (inkl tenning), så har du et problem du må søke videre opp i.

Og nei, sikringer ryker ikke for at de er gamle, de ryker fordi d e gjør jobben sin, legg merke til navnet "sikring" ;-)
Hvis den har røket, så har du hatt en overbelastning i kretsen din.
Andre ting å sjekke er startreleet, hvis det "henger" og trekker strøm. Den har som regel en egen sikring og jeg tipper den er på 15 eller 25 A.
Dynamoen kan være kortsluttet, men det blir for komplekst å forklare hvordan du sjekker den.
MarkusBaotainProb
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2019 07:52
MC: Baotain Ecobike Viking(Classic) BT49QT-9

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by MarkusBaotainProb »

Okei, dette er noe jeg kan få ordnet men skal få hjelp av familievenn som kan sørge for at dette blir undersøkt trygt! Tusentakk for hjelp og svar

Legger ved bruksanvisningen

https://data2.manualslib.com/pdf3/64/63 ... ake=binary
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Baotain fusker på 25-30 km/t +starter ikke(dreier aldr over)

Post by Bikeridr »

Her er en fin og forklarende video på sjekk av krypstrøm. Synes også han forklarer veldig bra og på "lettforståelig" engelsk:
[youtube][/youtube]
Post Reply