MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 14 des 2017 03:17

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Bytte variator Honda SFX
Legg innLagt inn: 30 okt 2015 19:10 
Offline

Registrert: 24 okt 2015 02:37
Innlegg: 5
Har kjøpt ny variator til en Honda SFX 2003.

Variatoren kom med to sett "ruller": 8,5 og 9,0 gram. Hva er forskjellen, hvilke skal jeg/bør jeg bruke?

Fulgte også med ei "eloxert" bakfjær?


Fjelljegeren


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 nov 2015 10:59 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 11:10
Innlegg: 349
MC: Busa, SMCR & GSXS
Sted: Haugalandet
Vekten på rullene bestemmer hvor på turtallet variatoren "klatrer". Lettere vekter klatrer på høyere turtall enn tyngre vekter. Obs: For lette vekter kan ut over toppfart. Strammere clutchfjær gjør at clutchen tar på høyere turtall ("slapp fjær" = rolig seig start, "stram" = høyere turtall, hardere). Det er litt prøv og feil og kommer an på oppsettet ditt :)

Lykke til! :thumleft

_________________
Youtubb :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 nov 2015 17:07 
Offline

Registrert: 24 okt 2015 02:37
Innlegg: 5
Tob skrev:
Vekten på rullene bestemmer hvor på turtallet variatoren "klatrer". Lettere vekter klatrer på høyere turtall enn tyngre vekter. Obs: For lette vekter kan ut over toppfart. Strammere clutchfjær gjør at clutchen tar på høyere turtall ("slapp fjær" = rolig seig start, "stram" = høyere turtall, hardere). Det er litt prøv og feil og kommer an på oppsettet ditt :)

Lykke til! :thumleft


Takk for svar!

Jeg brukte rullene på 9.0 gram og det fungerer veldig bra :-) Merket vel at akselerasjonen ble litt dårligere men ikke ille. Hastigheten er det ikke noe å si på! Fjæra blir vel sannsynligvis da ikke brukt.

Fjelljegeren


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 nov 2015 12:02 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 11:10
Innlegg: 349
MC: Busa, SMCR & GSXS
Sted: Haugalandet
Så bra! Hvordan er oppsettet ellers? Gjort noe mer med scooten siden du byttet variatoren?

_________________
Youtubb :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 nov 2015 17:37 
Offline

Registrert: 24 okt 2015 02:37
Innlegg: 5
Tob skrev:
Så bra! Hvordan er oppsettet ellers? Gjort noe mer med scooten siden du byttet variatoren?


Jeg har ikke gjort noe mer enn å skifte variatoren. Begynner å nærme seg vinter her i Trondheim og blir vel neppe gjort noe mer nå i høst. Men vurderer og bytte til rullene på 8,5 gram etterhvert da dette kanskje gir bedre ytelse/hastighet i brattere oppoverbakker, altså høyere turtall? Bruker scooteren hovedsaklig til og fra jobb og dvs. 30-60 -soner med rimelig mye trafikk.

Fjelljegeren


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 nov 2015 13:43 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 11:10
Innlegg: 349
MC: Busa, SMCR & GSXS
Sted: Haugalandet
Funker fint med vinterdekk på scooter også, selv om vektfordelingen er litt "sådær". Hadde det på scooten min da jeg bodde i Trondheim for noen år siden ;-)

Jeg ville tatt av eksosen og pellet ut sperrene i den. Det vil nok gi litt bedre flyt og turtall. Vanligvis er det en plombering rett ved sylinderen, type skive med lite hull som er sveiset på eksosen og en inni rett før bakboksen. Kan også være en sveiset på et rør for å lage resonnans og hindre turtall (se her "på den andre siden" for hvordan jeg fjernet denne på Vivacityen jeg ga til min far tidligere i år). :thumleft

_________________
Youtubb :thumleft


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner