Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Uaruman
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2013 10:13

Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Post by Uaruman »

Hei

På tross av at jeg er 31 år har jeg aldri tatt noen form for sertifikat. Jeg har ca 4,5 km til jobb og har syklet hver dag i et år nå. Med babytralle fra bil-tema for å både levere og hente dattera mi på 2 1/2år på veien har dette blitt tungt i lengden :shock: . Jeg bruker samme tralle når jeg handler.

Jeg har innsett at det vil ta meg svært lang tid å spare til bil-lappen, og enda mer til en brukbar bil, så jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en scooter. Mopedlappen får jeg enkelt på grunn av høy alder.

Da trenger jeg en funksjonell scooter, med så mye bagasjeplass som mulig og som helst ikke sinker trafikken i oppoverbakkene i nærheten av der jeg bor. Jeg kommer kun til å bruke scooteren hvor det er 50 sone, og kommer til å beholde den original (ikke trimme på noen som helst måte... I alle fall ikke med tanke på å få opp toppfart).

Jeg har så langt sett på:

SYM JET 4-R - Denne liker jeg utseende på svært godt, den har mest bagasjeplass av de tre jeg har sett på, men veier mest (109 kg) og har minst motor (3,4 hk). Jeg har ikke funnet noe informasjon/tester hvor folk sier noe om hvordan denne drar i bakker for eksempel. Prisen på denne er jo også hyggelig 13 990,-

TGB Xrace 50- Denne virker praktisk med at den visstnok drar godt i bakkene, men er etter min mening ikke særlig pen å se til. 16 890,- (Kan få med hjelm og hansker om jeg velger denne nå...

TGB Bullet SR 50 - Dyreste av disse tre, men er betydelig finere enn TGB Xrace 50, med 4,7 hk motor og sterk frontlykt. 18 990,-


Noen synspunkter på disse? Jeg har egentlig veldig lyst på SYM JET 4 R, men om denne er dau i bakkene vil jeg helst styre unna. Erfaringer???
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Post by supermons »

Desverre ingen erfaringer, men prøvekjør dem om du har muligheten, så ser du fort hvem av dem du liker å kjøre :)
Uaruman
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2013 10:13

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Post by Uaruman »

Ikke sikker på om jeg får prøvekjøre. Ikke ville jeg visst hva jeg skulle kjenne etter heller. Har kjørt scooter en gang, og det er 15 år siden nå :shock: . Det siste jeg ønsker er å kravle meg opp på en og gjøre noe galt når en erfaren MC mann står å ser på.

Nei.. Er fortsatt interessert i å høre erfaringer om disse modellene.

Jeg synes det er så rart at det ikke finnes tester eller noe på nett. Hver gang jeg kjøper noe nytt, leser jeg omtaler og sånt før jeg kjøper. Jeg føler meg blind uten.
Artur
Posts: 3
Joined: 07 May 2013 21:36
MC: Suzuki Epicuro UC125

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Post by Artur »

Hei, er sym jet-motoren kraftig, men du må bytte sports eksos og fjerne blokaden på variator. Plast er dårlig kvalitet. Dårlig kundeservice.
Last edited by Artur on 07 May 2013 22:21, edited 1 time in total.
Post Reply