Påfylling av olje - hvordan?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
dezvipe
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2012 23:07

Påfylling av olje - hvordan?

Post by dezvipe »

Hei.

Jeg har veldig lite peiling på skruing og mekking på biler og mc generelt, så dette er nok et nokså banalt spørsmål:

Jeg kjøpte nylig en scooter, nærmere bestemt en Baotian BT49QT-12.

Tidligere eier mumlet noe om at hva olje angår, så skal det "helles litt i bensinen hver gang man fyller bensin". Jeg syntes dette virket litt merkelig, og etter å ha bladd i instruksjonsboken ser jeg at scooteren har egen peilepinne for olje, som også fungerer som "propp" for påfylling av olje. Har dermed også en skrue for å kunne tappe ut olje. I instruksjonsboken er dette referert til som "engine oil".

Altså: I og med at jeg etter sigende har egen påfylling for olje, skal jeg da la vær å helle olje i bensinen? Hvis nei, stemmer det da at blandingsforholdet er sånn ca. 2% olje ift. bensin?

Jeg lurer da altså egentlig på hvordan scooteren får tilførsel av olje...gjennom at jeg heller i bensinen, eller gjennom "påfyllingshullet" (peilepinnen), eller begge deler?

Tipper dette gjelder scootere generelt. Har googlet litt osv, men finner ingen løsning.

Takk på forhånd :)

Daniel
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Påfylling av olje - hvordan?

Post by Moses »

dezvipe wrote:Jeg lurer da altså egentlig på hvordan scooteren får tilførsel av olje...gjennom at jeg heller i bensinen, eller gjennom "påfyllingshullet" (peilepinnen), eller begge deler?
8)
Image
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Påfylling av olje - hvordan?

Post by jontosen »

Kan prøve å forklare deg litt!

Først av alt so er scooteren din ein 4-TAKT, derfor treng du ikkje å ha olje i bensinen! Det er noko du gjer på 2-takts motora, og der skal det ver 2% olje i bensinen! Det slepp du altso med din ;)

Det "påfyllingshullet" du snakka om er til motorolja. Den er for å smøre girkasse, clutch, etc...
Husk å sette scooteren på midtstøtta når du bytta motorolja!
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
dezvipe
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2012 23:07

Re: Påfylling av olje - hvordan?

Post by dezvipe »

Takker og bukker for svar!
Post Reply