Selge 10 år gammel trimma moped?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by Sigvald »

Har en trimma Yamaha Aerox som de siste årene kun har stått å samlet årsavgifter og støv. Har lenge tenkt på å selge den, men det har alltid blitt til at jeg tar det neste år, mye fordi jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med tanke på at den er trimma. Siste jeg ønsker er å selge mopeden til en 16 åring som kjører seg ihjel og at jeg på en eller annen måte blir holdt ansvarlig.

Mopeden har vel fått fjerna variatorsperra og plombene i en originalpotte. Så det er ikke snakk om noe blodtrimming, mer en gjenopprettelse til "kontinental standard". Har hørt rykter om at denne setupen faktisk er bedre for motoren over tid i forhold til norsk plombering, men aner ikke om det er noe sannhet i dette.

Alt fungerer fint på mopeden, per dags dato gjør den vel ca 70 på flatmark. Dekk er vel delvis ferskvare, så disse burde vel skiftes. Mopeden ble brukt masse de to årene før billappen, deretter har det blitt mindre og mindre. Har starta og kjørt mopeden litt hver sommer.

Dermed lurer jeg på hvordan praksisen er med tanke på salg av trimma moped og hvorvidt jeg burde sende den på en skikkelig service og skifte dekk eller selge den som den er? Ser for meg at en skikkelig service og nye dekk fort vil koste nesten det samme som jeg vil få for den etterpå.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by Trond_V »

Selg den på rot. Det ville jeg gjort.
Det er i grunn bare å opplyse kjøper om at plomber etc. er fjernet. Kanskje tilby å tilbakeføre knallerten til org.stand før salg, dersom mulig.
Da jeg i sin tid solgte min moped. Som forøvrig ikke var helt original :lol: så monterte jeg på org eksos og dreving før salg. Vips var vi nede i lovlige hastigheter igjen. ;-) Trim-deler fulgte med løst. Da ble det opp til kjøper hva han ville gjøre.
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Det er jo ikke ulovlig å selge trimmet moped.
Når den er solgt, er det ikke din feil om vedkommende dreper seg selv ved å kjøre uforsiktig og ikke varsomt etc...
Du blir jo ikke holdt ansvarlig, for når sykkelen er solgt så er jo ikke du oppført som eier.

Men er jo bare til å skrive i annonsen at den er trimmet, og kjøper tar ansvar for alt som skjer etter kjøpet eller noe i den duren.
Men + 1 for tanken!
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by Sigvald »

Takk for svar. Godt å høre at det er håp for å bli kvitt den på en fornuftig måte. Tror det bare blir en annonse på finn, men nå bør jeg vel finne ut hva det er realistisk å selge den for. Takk igjen :)
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by mr.president »

hva skal du ha for denne da? å hvor holder du til?
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Selge 10 år gammel trimma moped?

Post by Sigvald »

Etter å ha titta litt rundt så tenker jeg at 4-5000 ikke ville være urimelig. Mopeden står i garasjen hos foreldrene mine like ved Sandvika i bærum. Kan sikkert sende deg en PM med mer detaljer om du er intressert.
Post Reply