Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Prat om moped & scooter.
Post Reply
trekker
Posts: 3
Joined: 27 May 2010 23:44
MC: Peugeot Trekker

Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by trekker »

Hei Alle,

Skriver her for å høre hva jeg bør gjøre.
Ble frastjålet en Peugot Trekker moped i 2007. Den stod parkert med trekk over med rattlås utenfor en boligblokk. Forholdet ble anmeldt, men selvfølgelig henlagt. Nå, 3 år senere, ved en tilfeldighet, fant jeg den igjen i samme byen, parkert utenfor en offentlig bygning, med det som må være falske skilter. Jeg vet med sikkerhet den er min pga spesielle skrap/merker og modefikasjoner jeg gjorde på den.
Jeg har funnet navnet på nåværende "eier" og vet hvor han bor.
Jeg fant faktsik min reservenøkkel i kjelleren min MED rammenr på.

Hva gjør jeg?
Går jeg til politiet?
Skal jeg oppsøke "eieren" ? kan jo hende han har kjøpt "brukt"?
Sjekke rammenr? hvor står det evt?
Hvordan klarer folk egentlig å få "nye" skilter på en stjålet moped?
Jeg brukte studielånet mitt på kjøpet i sin tid, og jeg synes ikke det er riktig å bare la dette fare nå som jeg har funnet den.

Hva mener dere? :-k
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by supermons »

Ta masse bilder, spesielt av identifiserbare detaljer og evt merke mer rammenummer. Når du har bevis, ta kontakt med politiet.

Jeg ville ikke tatt kontakt med "eier" før jeg hadde bevis og sjekket med Politiet om de vil gjøre noe.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by knetrom »

Nye skilter får man ikke, det kalles falske skilter. F.eks fra en tilsvarende moped, kanskje han har vognkort til den også.

Jeg ville gjort som supermons, først og fremst rammenummeret. Hvis nøkkelen passer, kan du jo ta med deg hele mopeden siden den tross alt er din. Om noen kjøper tyvegods er det deres egen feil som ikke har sjekket bedre.
trekker
Posts: 3
Joined: 27 May 2010 23:44
MC: Peugeot Trekker

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by trekker »

ok, men hvor står egentlig rammenr? Litt uggent å ligge under en moped på en annen manns eiendom....hmm
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by supermons »

Hvis du har fått forsikringsoppgjør er den strengt tatt ikke din lengre. Du kan også ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, de er nok litt mer ivrige til å gjøre noe med saken enn politiet er.
trekker
Posts: 3
Joined: 27 May 2010 23:44
MC: Peugeot Trekker

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by trekker »

Den var ikke tyveriforsikret, så jeg tror ikke forsikringsselskapet bryr seg uansett. Tror jeg prøver politiet først, hvis ikke de hjelper, kan jeg kanskje bare ta tilbake det som rettmessig er mitt....
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by knetrom »

Rammenummeret står vanligvis stemplet på styrekronen. Du må være 100% sikker på at sykkelen er din hvis du skal ta den, ellers er det du som er tyven.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by Baron von Waffel »

Ta kontakt med politiet med de opplysningene du har. Det du skal være oppmerksom på er at det kan være nåværende eier ikke aner at dette er en stjålet moped. Det kan være at den har vært omsatt flere ganger etter at den ble stjålet og påsatt andre skilter. Da må du ha politiet i ryggen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Anders95
Posts: 38
Joined: 17 Sep 2008 19:55
MC: Honda CBR 125 '11
2012: 1600km
Location: Knarvik, Hordaland

Re: Stjålet moped, funnet m falske skilter....

Post by Anders95 »

ville tatt bilde av ramme nummert og tatt enn del bilder av sykkelen OG skiltet. Så gått rett Politiet. Du kan jo og prøve med nøkelen om den passer. Me er den profissjonele har dem sikkert byttet tenning.
Post Reply