Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Dj_pettah
Posts: 22
Joined: 19 Jun 2009 17:50
MC: 05' Gilera DNA 50

Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by Dj_pettah »

Hvor er egentlig coilen på en scooter? Hvordan kobler man den fra? Skal bytte til en trimcoil på min, men først vil jeg sammenligne for å se om den passer. Vil ikke kaste bort 800 kroner :)
Da jeg sjekket selv fant jeg en svart boks med to tilkoblete ledninger som var skrudd fast til rammeverket i nærheten av forgasseren. Det stod "Ducati Energia cmd01 324019".

Med andre ord: er dette coilen? http://cgi.ebay.ch/Zuendspule-Ducati-32 ... otohosting
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by mekkern »

det er coilen ja... penger rett ut av vinduet å bytte hvis den du har virker.
Dj_pettah
Posts: 22
Joined: 19 Jun 2009 17:50
MC: 05' Gilera DNA 50

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by Dj_pettah »

Joa, men tenkte å bytte til en trimcoil (http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ts_id=1068) for akselerasjon og senke temperaturen. Passer den trimcoilen tror du?
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by mekkern »

som sagt penger i dass... :roll:
Dj_pettah
Posts: 22
Joined: 19 Jun 2009 17:50
MC: 05' Gilera DNA 50

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by Dj_pettah »

:-# Søren! Jeg hater å putte papirlapper i dass... med mindre det er... du vet... papir som er laget for å putte i dassen... du vet... sånn dasspapir... det har jeg ikke noe imot å putte i dass... foreløpig.

Har du lyst til å utdype det? Vil det være (rent hypotetisk) fysisk mulig i teorien og bytte til den coilen eller passer den ikke?
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by mekkern »

passer sikkert-men det er ikke noe å hente på effekt/futt i knallerten...da måtte du i såfall ha byttet allt i motoren til rent raceutstyr med turtall på 12-13ooo+ omdr....og merket at den hadde problemer med å tenne...
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by knetrom »

Er det turtallssperre i CDIen som står på sykkelen nå? I så fall er det jo noe å hente, hvis ikke hadde jeg latt det ligge.
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by mekkern »

Det var nå coil han spurte om.... ikke CDI boxen.... ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by knetrom »

Sant, men det sto CDI på linken han ga ;) Ser det står både coil og CDI faktisk, kan være litt de ikke helt vet selv hva de selger..
Dj_pettah
Posts: 22
Joined: 19 Jun 2009 17:50
MC: 05' Gilera DNA 50

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by Dj_pettah »

Du sier at det er penger i dass,,, er da dette her ren bullshit: "TP's cdi er utviklet for å frigi kreftene i sykkelen. Gjennom en optimert tennkurve blir sykkelen mer ivrig, akselererer kjappere, og gir bedre respons på alle turtall. Bedre forbrenning senker også arbreidstemperaturen for tennpluggen i forbrenningskammeret. Særlig gir trimcoilen økt effekt på høye turtall. Gir deg mulighet til å hente fullt turtallpotensiale"
yamahatzr03mod
Posts: 5
Joined: 27 Aug 2009 16:10
MC: jeg har en Yamaha Tzr 03 mod.

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by yamahatzr03mod »

jeg byttet CDI box'en min gamle scooter fordi den fikk overspenning eller noe sant, men det gjordet ikke noe forskjell, bare piss med trim CDI box [-X , hvis du ikke har turtallsperre da
Dj_pettah
Posts: 22
Joined: 19 Jun 2009 17:50
MC: 05' Gilera DNA 50

Re: Coilen på en scooter, hvor sitter den som regel?

Post by Dj_pettah »

Takk! :)
Jeg må uansett bytte coil etterhvert, fordi ledningen til tennplugghetta ble røsket ut, så den har jeg bare dyttet litt inn igjen i coilen. Men da har jeg et spørsmål, en scooter har jo både en CDI og en ignitioncoil (tenningsmodul), hvordan gjør jeg det hvis jeg kjøper en ny kombinert coil- og CDI? (har forstått at begge kan komme i èn) Mht. til installering og ledning og sånn...
Post Reply