Clutch problemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Clutch problemer

Post by gunder »

jeg har problemer med min hydrauliske clutc. den vil ikke slippe trykket tilbake i beholderen.så etter en stund med kjøring blir det så høyt trykk nede ved pumpa at den begynner å slure.
SAG
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

tja..det er vel bare å fikse dette.
Ikke så mye annet å finne på enn å skru opp håndtaket/pumpa og se etter feil eller drit i kanalene.
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

pelsen wrote:tja..det er vel bare å fikse dette.
Ikke så mye annet å finne på enn å skru opp håndtaket/pumpa og se etter feil eller drit i kanalene.
SAG
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg har ikke vært borti sånn "nymotens" hydraulisk klutchoverføring, men vil tro at det blir samme opplegget ved hendelen som på bremsesiden. Altså masterpumpe. I så fall er det bare å skru det hele frahverandre, rense hver bit i rødsprit, og sette det sammen igjen. Virker som om det er noe som blokkerer hullene eventuelt ventilene som slipper væska tilbake i reservoaret når du slipper hendelen. Da vil hendelen pumpe mer og mer ny væske ned i systemet og problemet oppstår.

Hvis det er lenge siden systemet har vært oppe, kan det kanskje være en ide å anskaffe et rep.sett slik at du samtidig kan skifte ut pakninger og andre slitte deler. Og selvfølgelig skifte væska når du først er igang.

Men som sagt, det er mulig jeg tar feil av hvordan dette er lagt opp, da jeg ikke har vært borti slike før. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Jalmar wrote:Men som sagt, det er mulig jeg tar feil av hvordan dette er lagt opp, da jeg ikke har vært borti slike før. :wink:
Ikke verst, stemmer bra dette, jeg har to sykler med hydr. clutch og har en viss peiling på hvordan det virker.
Jeg har nå inntrykk av at trådstarter ikke har peiling på dette, og anbefaler å dra til nærmeste verksted.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Verksted blir som regel billigere og mindre plunder hvis man ikke har vært borti slikt før. Men en gang må jo være den første, og da er det kanskje ikke så dumt å starte med et klutch-system? Det er ihvertfall tryggere hvis det viser seg å ikke fungere etter at jobben er gjort. Litt værre hvis man har debutert på bremsesiden. :roll:

Men Pelsen, åssen er det med lufting av et sånt system? Lufter det seg selv opp gjennom slangen, eller er det lufteskrue? Bare litt nysgjerrig. :oops: Selv på Lizzie har jeg heldigvis wire som sørger for overføring til klutchen. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Tror det luftes på samme måte som bremser. Husker rett og slett ikke.
Hadde ut motorn i Ducati F1 i 96, og bytta ventiler og remmer. Hvis det hadde vært noen problemer med lufting av clutchen hadde jeg nok husket det.
På KTM'n har jeg ikke åpnet clutch-hydraulikken.
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

clutc problemer

Post by gunder »

jeg takker for tipsene jeg fikk. jeg har nå gjort reint hele systemet fra hendel og ned til pumpa hadt ute stemplet på punpa. og nå virker alt bare bra. å lufte, få pumpa til å ta var det verste med det hele de måtte luftes nedenfra og opp
SAG
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

fint at det funker.
jeg synes egentlig at hydr clutch er noe tull, wire funker bra nok. I GP bruker de wire, er det bra nok for Rossi så klarer nok jeg å leve med det også
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

clutch

Post by gunder »

jeg takker i allefall for all hjelp, og syns dette var en fin side da jeg har kommet en del ut a mc. miljøet det er ca 12 år siden forige sykkel, og jeg kan love det var topp og begyne på igjen
SAG
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Og ekstra moro er det når alt virker som det skal. Eller kanskje det morsomste er prøveturene etter en reparasjon? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

pelsen wrote:fint at det funker.
jeg synes egentlig at hydr clutch er noe tull, wire funker bra nok. I GP bruker de wire, er det bra nok for Rossi så klarer nok jeg å leve med det også
Sikkert! Men skrur "Il Maestro" på sykkelen sin selv? Han har vel fler mekanikere i teamet, enn de som til sammen har skrudd på en gatesykkel gjennom hele dens levetid. :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Desmo wrote:Sikkert! Men skrur "Il Maestro" på sykkelen sin selv? Han har vel fler mekanikere i teamet, enn de som til sammen har skrudd på en gatesykkel gjennom hele dens levetid. :roll:
Uavhengig av hvem eller hvor mange som skrur på syklene, så var poenget mitt at wiretrekk er et enkelt system som virker bra.

Ser ikke helt poenget med å erstatte en enkel og god løsning med noe komplisert som krever vedlikehold.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Smøring av wire er jo vedlikehold det også. Det er enklere enn å overhale master-/slavesylinder og lufte systemet. Men vedlikhold like fullt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hyraulisk clutch er bedre synes jeg dah, har du sinnsykt harde fjærer blir det enklere å trykke inn clutchen med hydraulikk, dessuten er det mere vedlikeholdsfritt, bare å skifte veske på det hvert 2. år....
Post Reply