Vasking av sykkel, hvordan unngå støv?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Vasking av sykkel, hvordan unngå støv?

Post by Æ'ndalitten »

Er det noen som vet hvordan jeg slipper å få masse støv på sykkelen etter jeg vasker den?
Jeg har et problem med at den blir "statisk" og tiltrekker seg støv. Dette er kun på tank og kåper, ikke på ramme, motor osv.

Bruker vanlige "vaskekluter" som man bruker inne. Behøver man kjøpe egene kluter/svamper eller bør man ha et middel på etterpå? Kan ikke ha turtlewax på hver gang jeg vasker sykkelen.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Luften er full av støv og pollen, og jeg er redd det ikke er stort du kan gjøre ved det.

Selv lurer jeg på hva jeg kan gjøre for ikke å få regn på sykkelen etter jeg har vasket den. :lol:
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Her er det ikke sånn at det kommer litt støv på, men at støvet trekkes til sykkelen og legger seg tydelig. Det er ofte støv fra tørkefilla som havner på sykkelen, så jeg har prøvd å vaske uten å tørke, men da kommer det bare "tørkeflekker".
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Med andre ord, statisk elektrisitet.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Ja. Kjøper man et middel til å ha på filla, kjøper man spesial-fille, hva gjør man?
Noen som har det problemet?
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Kan jo fort prøve med sånn våtkluter for å bruke på PC-skjermer eller no. Den skal jo forhindre at skjermen blir statisk... Vet ikke om det fungerer helt annerledes på lakk en på glass, men det går vel an å prøve :wink:
Kan evt prøve å tørke dødsforsiktig av med en ultratørr håndduk etter at du har vaska. Bruker å funke.
Last edited by Bånn Gæs on 07 Jul 2005 22:32, edited 1 time in total.
FZR 1000 '91
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Tørkefille lager statisk elektrisitet. Jeg bruker engangssvamper ferdig innsåpet type Biltema og spyler rent med slange etterpå for å få vekk alle såperester. Om du har gjort leksa di og behandlet lakken med polish 2 ganger i året triller vannet av og du slipper å få "tørkeflekker".
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jeg bruker et syntetisk pusseskinn til å tørke med. Problemet med statisk elektrisitet er vel ikke så lett å unngå. Antistatiske kluter finnes,men de er etter det jeg husker dyre. En velutstyrt foto-forretning har,eller skaffer sånne.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Vel siden det er en plastikk sykkel så kan du rett å slett bruke tøymykner. Det fjerner statisk elekrtisitet 8)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Dominator wrote:Tørkefille lager statisk elektrisitet. Jeg bruker engangssvamper ferdig innsåpet type Biltema og spyler rent med slange etterpå for å få vekk alle såperester. Om du har gjort leksa di og behandlet lakken med polish 2 ganger i året triller vannet av og du slipper å få "tørkeflekker".
Den har fåt to omganger med TurtleWax hittil i år...steller fælt med den. Vaskes hver gang den er kjørt, en fin vane som jeg sikkert glemmer når jeg får lappen.

Og NoName: Tanken er metall, det er like ille, om ikke værre på den. :?
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

La sykkelen stå. Hele tiden. I garasje med antistatisk pledd over seg. Da blir den ikke støvete. Da bruker den heller ikke bensin og olje og sånt. Kanskje ikke så morsomt, men det blir lave driftsutgifter av sånt. Pluss at den ikke blir skitten, da.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

hehe...
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

driftsutgiftene blir enda lavere når skiltet leveres inn..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

pelsen wrote:driftsutgiftene blir enda lavere når skiltet leveres inn..
For ikke å snakke om hvor billig, for ikke å si innbringene, det vil bli hvis man begynner å selge de delene av sykkelen som støver ned. Dessuten kan man etterhvert selge garasjen og tomta som garasjen står på :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Det er jo en av tingene med å ha sykkel,det. Vaske,polere og stelle med "gullet". Litt får en tåle,den tåler mye mer møkk! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply