Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
larsrn
Posts: 13
Joined: 19 May 2008 13:02
MC: CBR1000
CBR600
Location: Tønsberg
Contact:

Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by larsrn »

Hei,
er det noen som vet om dette er gjennomførbart for en vanlig dødlig mann i gata, eller er man nødt å bite i det sure eple og sette CBR'en inn på verksted?
Finnes det en grei oversikt/bruksanvisning med bilder etc. på hvordan man gjør det "step by step"?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by mekkern »

jeg gjorde det i vinter på min egen... helt grei jobb hvis en tar det litt med ro og BRUKER momentnøkkel.... ;-)
larsrn
Posts: 13
Joined: 19 May 2008 13:02
MC: CBR1000
CBR600
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by larsrn »

Hei,
har du noen delenummer på strammeren?
Er det andre ting i tillegg en må/bør bytte? Pakninger etc?
Er det lurt å bytte fra automatisk/original strammer til manuell strammer?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by supermons »

Jeg byttet kamkjedestrammer på min GSXR, og manuell ble mitt valg. Mest fordi de ryker ofte på en del eldre japanske sykler.

På min byttet jeg også pakningen.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by RockeRolf »

Disse syklene er notoriske mht. kamkjede og strammer. Byttinga av strammer er enkelt (times jobb) men gir ikke nødvendigvis noe særlig resultat.
Å bytte kamkjede på denne er verre. I motsetning til de feste av dagens rekkefirere, som har kjedet plassert på siden av sylinderrekka, har denne kjedet plassert mellom sylinder 2 og 3. Du må ha av kammene for å bytte kjedet. Noen sier at de klarer å tørne inn nytt kjede vha det gamle med kammene montert, men det har jeg aldri prøvd.
Det du skal være obs på er at det er to andre kjeder der. Starter/generator (på egen aksling) og oljepumpe. Du skal være helt sikker på hvilket du skal demontere!!
Manuell strammer til denne sykkelen skal du bare glemme.

Dette er en 87 modell. Sikkert passert 100 000 km. Alle disse har lyd fra registeret. Men de går og går. Om du bytter komplett strammer kan du ha sykkel en god stundt fremover, selv om den høres ut som et maraccasorkester.
larsrn
Posts: 13
Joined: 19 May 2008 13:02
MC: CBR1000
CBR600
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by larsrn »

Hei,
Får man byttet strammer uten å ta av/løsne kjede?
Jeg har kikket litt på denne linken:
http://cbrforum.com/forum/how-tos-81/ca ... nt-103362/
Jeg har bestilt strammer på nett, og venter på å få det. Jeg droppet kjede. Var det dumt kanskje?
Har du noen andre HowTo linker eller lignende?
Tips?
Råd?
larsrn
Posts: 13
Joined: 19 May 2008 13:02
MC: CBR1000
CBR600
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by larsrn »

Det er faktisk en 1988 modell, men det har vel ikke noen praktisk betydning?
larsrn
Posts: 13
Joined: 19 May 2008 13:02
MC: CBR1000
CBR600
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by larsrn »

Jeg har også lest andre steder, hvor det er noen som anbefaler å kjøre på mineralolje for å minske støy etc...
Er du/dere enige i det?
Kan vel også skyte inn at jeg kjører ikke hardt, og holder meg stort sett til "tur" kjøring.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by RockeRolf »

Du kan bytte strammeren uten å demontere kjedet. Fin arbeidsrapport du har linka til. Som han skriver: Den bakre sleiden bør byttes samtidig som du bytter strammeren. Denne får mye bank.
Om du går for å bytte kjedet i samme slengen er den siden du har funnet bedre som arbeidshjelp enn de aller fleste Haynes/Clymer-manualer jeg har sett.

Teoriene om olje er mange. Mitt råd er å kjøre rokken din på delsyntet. Litt lyd fra disse motorene er helt normalt.
primera
Posts: 3
Joined: 27 Aug 2013 18:34
MC: cbr 1000 f

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by primera »


Denne veldig gode videoen viser det meste mht skifte av kjedestrammer og evt. kjede. Kan ikke se at dette er noe som de fleste bør begynne å rote med selv. Legg også merke til hva mannen skriver et sted i videoen. Han har byttet to ganger, men har ikke sett noen annen påviselig grunn til å bytte enn å evt få vekk raklingen.

Jeg er i ferd med å bli deleier/bruker av en 87 mod. Det er en god sykkel. Råsterk, tung, og morsom å kjøre. Og passelig styggpen og gammel så det går an å vise seg på den. Det er den røde og hvite med mye hvitt. Litt rar -- he he

Men : Hva slags olje skal man bruke ? Takknemlig for svar på det. Jeg er helt grønn mht å skru på sykkel. Men når en ser at registerkjedet glir langs strammeren så skal det ikke mye fantasi til for å skjønne at oljen må være av toppkvalitet. Dette gjelder vel alle motorer med kjede som glir langs en strammesleide ---

OG : Er det kritisk å kontrollere ventilklaringer ? KAN de egentlig bli trange så de kan brennes ? Intervall ?

Den har også den litt vanlige skjelvingen i styret i diverse lave hastigheter når man slipper det. Skjelvingen akselererer skremmende fort i de tilfellende den kommer, så det må ordnes. Skal få et kompetent verksted til å ta det. Av mulige årsaker kunne det også være lagringen for svingakslingen til bakhjulet. ( Uttrykker jeg meg veldig dårlig nå ?) Noen som har vært borti dette ?
kjells
Posts: 6
Joined: 17 Dec 2006 19:33
Location: Sandefjord

Re: Bytte kamkjede/strammer på CBR1000F 1987

Post by kjells »

Gammel tråd, men...

Gammel CBR har jeg jo jobbet med.
Som regel holder det å bytte strammeren, men kamkjede kan også bli dårlig. Spesielt på 87-modellen, da mange 87-modeller har hatt kast i kamdrevene, noe som fører til rask slitasje på strammere og kjeder.
Det blei solgt ca 3-5 nye 88-modell CBR1000F i Norge, alle var vel hvite og blå. Resten var overliggere fra 87. Den røde og hvite, med masse hvitt, er en 87-modell.

Rasling kan også komme av defekt strammer (strammeren låser seg i bunnstilling) på kjeden til starter/dynamo, da må motoren deles. Modifiserte deler (strammer og kjede) monteres.

Jeg ser ingen grunn til å kjøre mineralolje på den motoren. Delsyntetisk eller syntetisk anbefales. Men pass på viskositeten, tynn syntetisk olje demper ikke lyd så mye som tykkere syntetisk.

Ang. risting i styret, er vel en egen strammeprosedyre når forhjulsbolten skal monteres. Følg den. Dessuten kan det hjelpe å bytte til koniske styrelager, da får man større og mer stabil overflate mellom gaffel og ramme. Også viktig å ha frisk gaffelolje (byttes hver 12.000 km) og dekk/dekktrykk.

Ventiljustering mener jeg var hver 12.000 km. Viktig å sjekke, hvis man ikke ønsker seg problemer. Men ventilene er ganske stabile.
Post Reply