Motorproblemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Motorproblemer

Post by HÃ¥vi »

Har en totakter på ca 2,4cc såm har blitt raukjørt siden jeg fikk den.

nå er det sånn at den går fint i 4-9min før den stopper. da får jeg ikke start på den igjen. skal uansett ha ny motor snart. men vet noen hva som er gale? :cry:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg har ikke noe greie på to-taktere, men jeg hadde et lignende problem på en Tempo en gang. Da startet og gikk motoren fint til den ble varm, og så døde den stille.

Da var det tenn-spolen som var defekt. Den virket greit til den ble varm, og så sluttet den å levere strøm til tennpluggen. Jeg skiftet tennspolen, og så var alt bare velstand.

Sjekk om det er tennspole på din motor, og prøv å få noen til å måle den.

Ellers kan jeg foreslå at du kjører til motoren stopper, og så sjekker om det er gnist i tennpluggen. Skru ut pluggen og hold den inntil en metalldel på motoren mens du sveiver rundt motoren. Er det ikke gnist i pluggen, ligger feilen på tenningssiden.

Skriv inn hvis du finner ut hva som er galt, da :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

er garantert noe med tenninga
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ikke garantert, men svært sannsynlig. Dessuten bør en sjekk av gnisten være det første man sjekker når en slik feil oppstår. Tenningen er det letteste å feilsøke på, så man begynner der.

Andre feil jeg kommer på i farten kan være damplås i forgasseren. Hvis det er kommet vann i bensinen vil den fordampe når det blir varmt, og det kan skape en blokkering i forgasseren som gjør at motoren ikke får bensin. Det kan selvfølgelig også være at motoren varmskjærer seg. Går motoren rundt etter at den har stoppet???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

du kan prøve å blåse inn i forgasseren med kompressor, men ikke for hardt!
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

kan verra tett forgassar ja!
bla
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Re: Motorproblemer

Post by TDK »

Håvi wrote:Har en totakter på ca 2,4cc såm har blitt raukjørt siden jeg fikk den.

nå er det sånn at den går fint i 4-9min før den stopper. da får jeg ikke start på den igjen. skal uansett ha ny motor snart. men vet noen hva som er gale? :cry:
Er den på 2,4cc? Eller skrev du feil?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

2,4 eller nærmere 3ccm. kan den ha fått for feit blanding?
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Håvi wrote:2,4 eller nærmere 3ccm. kan den ha fått for feit blanding?
Hvis du har olje i bensinen kan det jo tenkes at du har hatt for mye olje eller noe?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Håvi wrote:2,4 eller nærmere 3ccm. kan den ha fått for feit blanding?
Er dette en modellfly/bil/båtmotor? Med glødeplugg?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

I så fall vil du se det på tennpluggen.

Men dette er vel en motor som sitter i et eller annet fjernstyrt siden den er så liten ??? Er vel kanskje ikke tennplugg i vanlig forstand heller da ???

Hvis motoren har fått så feit blanding at den stopper av det, vil pluggen være helt rå og sota. Dessuten vil det ha vært mye eksos når den var i gang.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Der tenkte vi vel det samme samtidig, Dominator. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

Dominator wrote:
Er dette en modellfly/bil/båtmotor? Med glødeplugg?
ja.

røyken er ikke sota. nesten bare væske som kommer ut av potta.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Kan tyde på at motoren får for fet blanding. Har du prøvd å justere dysenåla etter hvert som motoren får arbeidstemperatur? Er pluggen ny/gammel? Har du vurdert å evt. bytte til en varmere/kaldere plugg? Det kan også være drivstoffet ditt. Om du har drivstoffilter kan dette være tilstoppet. Hvis ikke kan det være rusk i forgasseren. Prøv evt. å bytte til drivstoff med høyere nitrometaninnhold.
Lykke til! :smt039
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

takker for hjelpen.

har jo helgå foran meg nå så satser på å få gjort noe da :wink:
Post Reply