Alu/stål lim?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
KjOtT
Posts: 20
Joined: 21 Jun 2005 17:34
Location: Stjørdal

Alu/stål lim?

Post by KjOtT »

Hei!

Hadde for noen dager siden en kjip opplevelese med en kamerat's sykkel. Jeg ble spurt om jeg ville ta meg en tur for å kjenne/høre etter lyder etc og til min store forskrekkelse sa det PANG da jeg skulle svinge inn på en avkjørsel.

Det som skjedde var at skruen som holder fast fremdrevet løsnet, og slo av et feste (feste til dekselet forann drevet) som førte til at det ble hull ved girkasse området. Oljen flommet ut, men oppdaget det heldigvis med engang, og stoppet motoren.

Vi har festet/delen, og den/det passer perfekt inne i hullet. Derfor er spørsmålet mitt. Finnes det noen form lim som kan feste dette?

Vi har ringt å spurt angående å sveise dette, men de vil helst ikke sveise uten at motoren er plukket fra hverandre pga. varmen. Det som derfor er i min tanke, er et slikt lim + forsiktig punktsveising (har hørt noen som har gjort lignende, men er usikker på om det var alu eller stål).

Sykkelen det gjelder er en 99' Yamaha R6.

Eventuelt hvor mye blir det kostende hos et verksted å ta motoren i fra hverandre (får tatt ut og sveiset i form av kontakter. Altså bare å plukke den fra hverandre/sette sammen (overhalle?)?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

LockTight for metall kan være verdt å prøve... sitter som fyy... men usikker hvordan det er anngående varme, ta en sjekk på beholderen før du eventuelt kjøper... lykke til (og velkommen til forumet :D)
User avatar
KjOtT
Posts: 20
Joined: 21 Jun 2005 17:34
Location: Stjørdal

Post by KjOtT »

Er flere som har nevnt LockTite til meg, men jeg forbinder det bare med festing av skruer/muttere. Men skal sjekke det ut.

Hvor mye grader må det tåle da tro?
01' Honda CBR 600 F Sport
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Araldit eller annen type epoxy kan brukes som nødløsning.
Men ikkeno lim sitter før delene er vasket HELT RENE for olje og fett.
For å få det helt rent bør nok motoren rives, og delene vaskes grundig.
Man vet heller ikke hva som er falt inn i motoren før den er åpnet.
User avatar
KjOtT
Posts: 20
Joined: 21 Jun 2005 17:34
Location: Stjørdal

Post by KjOtT »

Tror ingen ting kom inn i motoren da det ligger en "plate" helt ut til "veggen" der festet er knekt. Dessuten flommet jo oljen ut der pga. det trykket som er i motoren.

Skal nok få delen vi har 100% ren, men må vel sitte i flere timer å gnikke rent nede ved motoren (whitespirit, rødsprit etc.)...
01' Honda CBR 600 F Sport
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Loctite er ikke bare Loctite, det er ett merke men med mange forskjellige typer lim. Husk å fortell hva du skal bruke det til når du kjøper det :)
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Anbefaler deg og bruke Belzona supermetall ( http://www.belzona.com ) 1111 eller 1211 på denne reparasjonen. Jeg har tidligere limt ei motorblokk med stort hell med Belzona, dette stoffet brukes også offshore på utstyr som er utsatt for høy temperatur.
et0n
Posts: 15
Joined: 30 Apr 2005 00:33

Post by et0n »

Du finner nok et lim som holder, men hvis du i tillegg får sveiset noen få punkter så sitter det nok.

Men, er det ikke bare et motordeksel som står der? Er da ikke så altfor mye arbeid å ta av dette, er det??
2003 KTM SX 525 Supermotard

X: Husqvarna TE/SM610, SMS125, WRE125 +++
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ta det av og sveis det. Da får du også sett inni motoren osgå. Var det et deksel kan du punkte det fra utsiden slik at det ikke slår seg. Mens det er montert. Tåler det sjø.. natta
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

det er noe som vi bruker på jobben å det heter kjemisk metall som er en to komponents stoff å det kan man bruke for å tette hull med bare pass på at flatene er rene (men det beste er å få biten sveiset på plass) :smt072
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
KjOtT
Posts: 20
Joined: 21 Jun 2005 17:34
Location: Stjørdal

Post by KjOtT »

et0n wrote:Men, er det ikke bare et motordeksel som står der? Er da ikke så altfor mye arbeid å ta av dette, er det??
Er nok ikke så lett som det høres ut som. Hullet er i selve "hoveblokka" viss jeg kan kalle det det.

Takker for svar!

Noen som forresten vet hvor mye et verksted tar sånn ca for en overhalling da?
01' Honda CBR 600 F Sport
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Umm, var nettop ute og sjekket min egen drevmutter og den var godt på tur av. :shock: Tipper noen mil til og jeg ville hatt samme styret. Skal på langtur i mårra så jeg gikk over sykkelen sånn i fall... Takk og pris for det! [-o< Hadde vel blitt havari før Voss tenker jeg
FZR 1000 '91
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
KjOtT
Posts: 20
Joined: 21 Jun 2005 17:34
Location: Stjørdal

Post by KjOtT »

Jalmar wrote:I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene? :roll:
Er det på denne også, men om funksjonen var brukt i dette tilfelle, er jeg ikke sikker på.

På min 01' CBR 600 FS, er det ikke slik skive.
01' Honda CBR 600 F Sport
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

:oops: :oops: :oops:
Skiva er der den, det er vel heller et spørsmål om hele dens potensiale var tatt ut.. :roll:

Eddit med høggtenner og blosmak!!! :
Skulle på langtur idag, men som værgudene (værdjevlene??) her vil det til så har det jo regna småjævler i HELE dag! Jeg blir så forbanna lei denne byen av og til! :evil:
Regna i 3 uker i strekk nå :cry:
*Sorry for at jeg dreit i tråden din*
FZR 1000 '91
Post Reply