Hjullagre

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

IGNiTiON wrote:et lager hell nå fler tusn mil lell d da.
Men kanskje det holder et par tusen mil lengre med skikkelig montering?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Skal selge snart, så kunne jo tatt slegge tekniken, men nei skal gjøre det skikkelig, enten verksted eller det jalmar sa
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Her er det ikke spørsmål om hvor lenge et lager holder. Her er det spørsmål om hvordan man RIKTIG og MEST SKÅNSOMT monterer et lager.

Skal man denge og slå ting på plass bør man ha rimelig erfaring og vite hva man gjør. Og hadde trådstarter hatt erfaring hadde han ikke startet tråden. Derfor bør de rådene som blir gitt når noen spør om en ting henvise til de riktige fremgangsmåtene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Enig, er litt små lei folk som svarer som ikke har peil...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det kan bli unødvendig dyrt å gjøre ting raskt og voldsomt. Det er vel rundt 25 år siden jeg skifta mitt første hjullager, og det har blitt mange etter det. Jeg var selvfølgelig verdensmester og visste alt. Jeg klarte å skade felgen der hvor lageret skulle være. Det ble aldri bra. Felgen var i aluminium, og lageret var selvfølgelig solid stål. Da er det ikke vanskelig å tenke seg hva som røyk.

Den gangen hadde jeg sett en erfaren mekaniker montere et hjullager, og han med sin erfaring brukte selvfølgelig en tøffere og raskere metode enn jeg kunne mestre.

Og siden jeg har driti meg ut på akkurat dette temaet, blir jeg litt irritert når noen markedfører "sleggemetoden". Man kan denge og slå på sin egen sykkel, men ikke råd andre til å gjøre det samme.

Jeg tror du kommer til å få det til, og jeg er sikker på at du vil bli mest fornøyd både med deg selv og lageret hvis du tar deg bryet med å lære deg dette, Kriz :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg gidder ikke å diskutere dette mer.

Kriz, nå har jeg fortalt deg hvordan man bør gå fram når man skal presse inn et lager. Bare vær forsiktig og ta deg god tid, så fikser du det. Og dukker det opp problemer underveis så post det her så skal vi nok orden på det. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Har nå tatt en runde med kniven og fjernet diverse innlegg her... forstår ikke at det skal være så vanskelig å:
a) skrive bokmål
b) respektere andre brukere (og ved å respektere kaller vi ikke andre med ord som ble brukt her)

Lot de innleggene stå igjen som bidrog med noe, så kan virke litt rart om du forsøker å lese sammenhengen mellom hvert svar... beklager det

IGNiTiON: please, skjerpings... dette skal være et forum for å lære, belære og ha det hyggelig.. smil til verden og verden smiler til deg. Send meg en pm om du vil ta noe opp, IKKE her nå!

----

sånn, nå kan dere fortsette
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Cartman wrote: a) skrive bokmål
Ikke godtatt. Du kan be de om å rettskrive, men ikke om å skrive bokmål istedet for nynorsk eller dialekt. Det er å tråkke LANGT over streken!
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Jalmar wrote:Jeg gidder ikke å diskutere dette mer.

Kriz, nå har jeg fortalt deg hvordan man bør gå fram når man skal presse inn et lager. Bare vær forsiktig og ta deg god tid, så fikser du det. Og dukker det opp problemer underveis så post det her så skal vi nok orden på det. :D
Skal gjøre det da jeg får peng :) forhåpenlighvis ikke om så lenge


og astaroth, det er noname sitt forum, så han kan gjøre hva han vil, slette hva han vil osv :!:
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Det er ikkje noe problem å montere lageret hjemme, men du bør ha noe peiling. å få ut eit ødlagt lager er ofte verre enn å montere eit nytt ett, det er ingen fasit svar på å få ut eit ødlagt lager, men man bør rekne god tid.

Lagerene i mc felger har ikkje har hard presspasning, dvs man kan nesten trykke dem inn med handmakt, derfor går det ann å montere dem i garasjen hjemme..

Når man skal montere lageret så må man finne ut kor hen lageret skal sitte fast, på hjulager så er det selfølgelig ytterringen som sitter fast. Det er viktig å ikkje overføre krefter gjennom lagerkulene da disse blir skadd lett og levetida blir lav.

Neste trinn er å smøre med tynn olje på den ringen du skal presse fast, + evt. på felgen. Så må man finne noe som passer som til ytterdiameteren, ei pipe/kopp eller noe sånt, det er viktig at den kun overfører krefter til ytterringen, det skal gli forholdsviss lett inn så det er ikkje behov for sleggehamer, ein liten kulehammer kommer du langt med.

Det skal svært lite til for å ødlegge (les: lav levetid), eit kule lager ofte er det nok å sleppe det på gulvet, så viss du er i tvil så lever inn på verksted å få det gjor sikkelig. Eit kule lager som er montert sikkelig og blir smurt av og til varere svært lenge.....
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Det jeg har gjort med fordel er å legge lageret i fryseren en stund først, blir lettere å sette inn da, krymper litt.

Har byttet hjullager som har havarert, og som en nevner her er det vanskelig å fjerne ytterringen hvis den er skadet. Når "alt" var prøvd tok jeg ett elektrisk sveiseapparat, la en remse rundt inni ytterlageret og det datt nesten ut av seg selv når det kjølnet igjen. Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på sykkelen din, så om dette funker der vet jeg ikke. Man skal vel også være forsiktig så man ikke skader aluminiumen... den tåler mindre varme enn stålringen på lageret..bare ett forslag :)
K1m
Posts: 16
Joined: 14 May 2005 10:42
Location: Norge

Post by K1m »

når jeg måtte slå ut ytteringen brukte jeg en pipe som passa akkurat inn i felgen og forlenger... går glatt og skader ikke felgen,... ikke min iallefall:D
Derbi SM Extreme 03
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Astaroth wrote:
Cartman wrote: a) skrive bokmål
Ikke godtatt. Du kan be de om å rettskrive, men ikke om å skrive bokmål istedet for nynorsk eller dialekt. Det er å tråkke LANGT over streken!
Hvordan rettskriver man dialekt? Dialekt er ikke noen "gyldig" måte å skrive på uansett.

AtW
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Hvis det er trangt, prøv å frys ned ytterringen da glir den inn mye lettere. Kan prøve å varme felgen litt og.

Jeg sliter mye mer med å få lagera ut. Men har bare erfaring fra bil på det område.
ENDURO ZS 200
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Først i dag jeg gadd å ta av hjulet for førstest nå jeg har penger :P
Post Reply