Hjullagre
Hjullagre
Det måtte jo bare skje under en månde før jeg skulle selge.. typisk!!, men åssen fikser jeg dette? noen som har erfaring eller peil i det hele tatt?
Kjedet hoppa av mens jeg kjørte, vet ikke om hjulagra gikk før eller etter men slutten av den turen var litt ujevn trodde nesten svingarmed skulle falle av i høy fart, men jeg har jo ikke så mye peil så jeg kjørte, også 300-400 meter før jeg var hjemme, kjede hopper av... og jeg skulle jo hjem å stramme men nå må jeg tenkte produktivt å fikse problemet biligst mulig
Å skifte hjullager er ikke så vannskelig. problemet er at du trenger spesialverktøy for å gjøre det. som lagger klemme. Dette utstyret er dyrt å kjøpe.
Mitt råd til deg er at du tar av hjulet selv og leverer det på et verksted. Du sparer penger på å ta av hjulet selv, og verkstedet har jo utstyret du trenger.
Mitt råd til deg er at du tar av hjulet selv og leverer det på et verksted. Du sparer penger på å ta av hjulet selv, og verkstedet har jo utstyret du trenger.
Enig med pelsen. For det første skal et lager slås mest mulig rett og jevnt inn, og for det andre er det KUN ytterringen på lageret for skal utsettes for slag eller press.
Jeg anbefaler deg å anskaffe et lagerpressesett på Biltema. Koster ikke store krona, og inneholder aluminiumsskiver i de vanligste lagerstørrelsene. Disse skivene har hull i midten slik at man kan stikke gjennom en lang skrue, sette på en mutter, og så skru/presse lageret på plass. I de tilfellene man ikke kan komme til på baksiden, følger det med en dor som passer i hullet på skiva, slik at når man slår på doren blir lageret presset rett og riktig inn.
En nødløsning er å bruke en pipe som er like stor som den ytterste ringen på lageret, og så forsiktig banke lageret inn.
Bruker man et trestykke er det stor fare for at man banker istykker hele lageret, delvis fordi treverket er mykere enn stålet i lageret og da vil man banke treet inn i lageret istedenfor lageret inn der det skal være.
Jeg anbefaler deg å anskaffe et lagerpressesett på Biltema. Koster ikke store krona, og inneholder aluminiumsskiver i de vanligste lagerstørrelsene. Disse skivene har hull i midten slik at man kan stikke gjennom en lang skrue, sette på en mutter, og så skru/presse lageret på plass. I de tilfellene man ikke kan komme til på baksiden, følger det med en dor som passer i hullet på skiva, slik at når man slår på doren blir lageret presset rett og riktig inn.
En nødløsning er å bruke en pipe som er like stor som den ytterste ringen på lageret, og så forsiktig banke lageret inn.
Bruker man et trestykke er det stor fare for at man banker istykker hele lageret, delvis fordi treverket er mykere enn stålet i lageret og da vil man banke treet inn i lageret istedenfor lageret inn der det skal være.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
sssssss!pelsen wrote:det er lurt å skifte lager ofte når de settes inn på denne måten, ferdig montert og ferdig ødelagtrmxråner wrote: når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
lagera tåle såpass ja!
ha jort d fleir gång e å!
bla
Derfor du bruka trebitenpelsen wrote:det er lurt å skifte lager ofte når de settes inn på denne måten, ferdig montert og ferdig ødelagtrmxråner wrote: når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
da bli ikkje lagra ødelagt.......
du kan seff ikkje slå hard som faen da!
Man kan banke inn et lager med ei slegge også, men det behøver ikke være riktig metode.
Når man monterer et lager øker man lagerets levetid ved å presse det inn istedenfor å banke det inn. Særlig hvis man ikke har særlig erfaring med en sånn jobb bør man prøve å gjøre ting på den mest skånsomme måten.
Når noen spør om råd er det viktig å oppgi den riktige og mest skånsomme fremgangsmåten, slik at den som får rådet har størst mulig sjans for å lykkes uten å ødelegge. Snarveier og sleggemekk lærer man seg etterhvert.
Når man monterer et lager øker man lagerets levetid ved å presse det inn istedenfor å banke det inn. Særlig hvis man ikke har særlig erfaring med en sånn jobb bør man prøve å gjøre ting på den mest skånsomme måten.
Når noen spør om råd er det viktig å oppgi den riktige og mest skånsomme fremgangsmåten, slik at den som får rådet har størst mulig sjans for å lykkes uten å ødelegge. Snarveier og sleggemekk lærer man seg etterhvert.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly