Hjullagre

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Hjullagre

Post by Kriz »

Det måtte jo bare skje under en månde før jeg skulle selge.. typisk!!, men åssen fikser jeg dette? noen som har erfaring eller peil i det hele tatt?
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hva er det som har skjedd? :roll:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Kjedet hoppa av mens jeg kjørte, vet ikke om hjulagra gikk før eller etter men slutten av den turen var litt ujevn trodde nesten svingarmed skulle falle av i høy fart, men jeg har jo ikke så mye peil så jeg kjørte, også 300-400 meter før jeg var hjemme, kjede hopper av... og jeg skulle jo hjem å stramme :cry: men nå må jeg tenkte produktivt å fikse problemet biligst mulig :wink:
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Å skifte hjullager er ikke så vannskelig. problemet er at du trenger spesialverktøy for å gjøre det. som lagger klemme. Dette utstyret er dyrt å kjøpe.
Mitt råd til deg er at du tar av hjulet selv og leverer det på et verksted. Du sparer penger på å ta av hjulet selv, og verkstedet har jo utstyret du trenger.
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Post by KinG^KaoZ »

Lager klemme?

Du bare dunker ut lagrene, og dunker fint inn nye. På jobb bruker jeg et eget simpelt verktøy for å dunke dem inn uten at de tar skade. Men det går uten også, man må bare ta seg litt god tid.
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

kulelager er vanligvis greie å dunke ut når de er hele.

når lageret er havarert er det litt værre, ytterringen kan være vanskelig å få ut uten spesialverktøy.

ved å legge en sveiselarve inni lagerringen vil denne trekke seg litt sammen slik at den blir lettere å få ut.
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

de du trenger er et skruhjern og en hammer :wink:
bare ta av hjulet og stikk skruhjernet inni og slå ut lageret på andre siden :)
når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

rmxråner wrote: når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
det er lurt å skifte lager ofte når de settes inn på denne måten, ferdig montert og ferdig ødelagt
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Enig med pelsen. For det første skal et lager slås mest mulig rett og jevnt inn, og for det andre er det KUN ytterringen på lageret for skal utsettes for slag eller press.

Jeg anbefaler deg å anskaffe et lagerpressesett på Biltema. Koster ikke store krona, og inneholder aluminiumsskiver i de vanligste lagerstørrelsene. Disse skivene har hull i midten slik at man kan stikke gjennom en lang skrue, sette på en mutter, og så skru/presse lageret på plass. I de tilfellene man ikke kan komme til på baksiden, følger det med en dor som passer i hullet på skiva, slik at når man slår på doren blir lageret presset rett og riktig inn.

En nødløsning er å bruke en pipe som er like stor som den ytterste ringen på lageret, og så forsiktig banke lageret inn.

Bruker man et trestykke er det stor fare for at man banker istykker hele lageret, delvis fordi treverket er mykere enn stålet i lageret og da vil man banke treet inn i lageret istedenfor lageret inn der det skal være.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

pelsen wrote:
rmxråner wrote: når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
det er lurt å skifte lager ofte når de settes inn på denne måten, ferdig montert og ferdig ødelagt
sssssss!
lagera tåle såpass ja!
ha jort d fleir gång e å!
bla
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

pelsen wrote:
rmxråner wrote: når du skal sette di inn igjen er dut lurt å slå de inn med en trebit imellom hammeren og lagert.
har sel gjort dette 2 ganger
det er lurt å skifte lager ofte når de settes inn på denne måten, ferdig montert og ferdig ødelagt
Derfor du bruka trebiten :wink:
da bli ikkje lagra ødelagt.......
du kan seff ikkje slå hard som faen da!
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

finst nå som hette tash å.......
men sia d e hjullager så går d grett me hammar å skrujern :wink:
bla
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Man kan banke inn et lager med ei slegge også, men det behøver ikke være riktig metode.

Når man monterer et lager øker man lagerets levetid ved å presse det inn istedenfor å banke det inn. Særlig hvis man ikke har særlig erfaring med en sånn jobb bør man prøve å gjøre ting på den mest skånsomme måten.

Når noen spør om råd er det viktig å oppgi den riktige og mest skånsomme fremgangsmåten, slik at den som får rådet har størst mulig sjans for å lykkes uten å ødelegge. Snarveier og sleggemekk lærer man seg etterhvert. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Bedre å få det skikkelig montert og få litt levetid på det, enn å banke det inn sjøl og måtte skifte lager igjen etter et par måneder.....
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

et lager hell nå fler tusn mil lell d da.
bla
Post Reply