rust, hva hjelper?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

rust, hva hjelper?

Post by £€O »

Hei!
er det noen som vet hva jeg kan bruke mot rust(atv'n)? jeg skal ha det på potta, der man har bagasjen og fothvilerne..

noen?

£€O
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

File bort rusten, det hjelper, burde ta på noe rust beskytende etterpå
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Tror det eller ei, men det beste og billigste du kan bruke for å ta bort rust er cola. Det setter så klart betingelsene på at det er overflate rust vi snakker om. Går rusten dypt så er det sandpapir som er tingen. Er det rustet igjenom så tror jeg nok at vinkelsliper er den beste løsningen.

Husk å ta på Zink etter at dusten er fjernet og før du lakkere på nytt. Gjør du ikke det så vil det garantert begynne å ruste igjen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sink, javel... Har pleid og spraye godt med CRC jeg og trodde det duger bra nok. Er sink bedre ? :o
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Når det begynner å ruste der du har hatt på sink så danner sinken rust om til en slags beskyttende hinne. Dette gør at det tar lenger tid før rusten før noe grep på metallet. Før eller siden så vil det gebynne å ruste uansett hva du bruker. Men sink hemmer dette på det lengste.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Så på mythbusters på discovery, cola skulle vist være en myte... da hadde selvfølgelig forsøkt
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det går an å få kjøpt noe som heter "Rust eater". Det er fosfor-syre. En rosa gele-aktig guffe som man skal smøre på rusta. Den reagerer med rusta og "forsegler" den. Så skyller man med vann, tørker godt, og kan grunne og lakkere. Zink er suverent som medic sier. Jeg har god erfaring med zinkfosfatgrunning på sprayboks. Men det må være rent og fett-fritt før du smører på. Ikke ta med fingeren på flaten som skal grunnes, for da setter du fettflekker på overflaten.

Men snakker vi her om rust på ei potte??? I så fall bør det brukes en lakk som tåler varme. Og da anbefaler jeg at du skaffer deg en boks med varmebestandig lakk som er til eksosrør og lignende. Denne lakken skal det ikke brukes grunning under. Hør i en bilrekvisitaforretning.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

må jeg lakkere? går det ikke å få rustfjerner uten lakk? slik som Gixxer foreslo da? hjelper det bra? dyrt? hva koster zink?


:shock:

£€O
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Du kan selvfølgelig fjerne rust uten å lakkere etterpå, men bart metall ruster på nytt. Eller for å si det på en annen måte: Bart metall som kommer i kontakt med oksygen korroderer/oksyderer. Så man må behandle overflaten med noe for å hindre at oksygen kommer til. Det vanligste er da lakkering. Du kan selvfølgelig behandle med olje, men da må du stadig vedlikeholde overflaten.

Andre overflatebehandlinger kan være forkromming, galvanisering, blånering (som på våpen). Men det er dyre behandlinger man ikke uten videre kan gjøre selv.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

ok, korriderer det fort? hvis det er uten galvanisering seffern
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

det kommer an på kvaliteten på stålet. Ser du f.eks. på bremseskivene på en bil, kan du se et tynt rustlag allerede etter et par dager hvis bilen ikke har vært i bruk. Mens f.eks. bremseskivene på en motorsykkel inneholder krom, noe som hever kvaliteten på stålet, så de vil ikke ruste i det hele tatt. En vanlig ubehandlet jernplate som blir lagt ute i vær og vind vil jeg anta du kan se et rustlag på etter noen dager. Dette vil være løs overflaterust som du kan børste vekk lett.

Skal man la metall være ubeskyttet får man etter kort tid rust på overflaten. Det er dessverre den harde virkeligheten. Hvis man ønsker blankt metall bør man enten legge på et lag med klarlakk, eller man kan høyglanspolere. Høyglanspolerte overflater krever MYE vedlikehold i form av polering.

Så mitt råd er at du tar jobben med å fjerne rusta, gjør ordentlig reint, grunner med zink og lakkerer tilslutt. Hvis det er på ei potte, bør du hoppe over grunninga og lakkere med en varmebestandig lakk.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Prøv å kjøp ovnslakk som pensles på. På denne måten får du en varmebestandig overflate som er tykkere enn det du klarer å få til med spraylakk.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

ovnslakk? slik man bruker til ovnen på kjøkkenet mener du? :shock: hørtes merkelig ut men så lenge det funker det bra
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Jeg brukte et middel på et Metrakit effektanlegg jeg hadde liggende, som hadde overflaterust over nesten hele, som konverterte rusten om til metall..
Veldig nyttig.
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

Puss vekk rusten med sandpapir og bruk rustspray.
grunn og lakk det med varmebestandig lakk etterpå 8)
Post Reply