rust, hva hjelper?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

Kriz wrote:
£€O wrote:
Griffin wrote: Som sagt...greit med hammerlakk hvis det ikke er på et åpenbart synlig sted... :wink:

det er en atv, den er lagd for å ødelegges.. hvertfall min. har knekt ramma på den noen ganger osv.. så det har ikke mye å si hvordan den ser ut 8)
åssen har du klart det?

hadde litt større fart enn det jeg skulle hatt når jeg hoppa litt.. hoppa 8 meter på det meste, målte opp 8) jeg holdt på å gjøre i buksa. lol :evil:
+ har kjørt den ganske hardt gjennom skog og stein
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

jeg har hatt gode erfaringer med et produkt som kalles "Ferrobet". Fåes kjøpt på diverse fargehandler av alle steder. Denne skal reversere oksydasjonen på jern/stål. Smør på litt og rusten blir gjort om til hvitt pulver som kan børstes av med stålbørste/sandpapir o.l. Koster ganske mye men funker som pokker :wink:
FZR 1000 '91
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

rust på ubeskyttede overflater = ståull og zalo, avslutt med autosol.. :D
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

ChristR wrote:avslutt med autosol.. :D
hva med sanasol? :D
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Det er greit du kanskje ble stor og sterk av Sanasol, men det hjelper nok ikke så mye mot rust.... :roll:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Rust = jernoksyd som oppstår når osygen og fuktighet kommer i kontakt med jern eller stål. Ved å legere (blande) jernet med forskjellige andre grunnstoffer som krom, nikkel, carbon osv forandres jernets egenskaper og du får forskjellige ståltyper som er mer eller mindre rustbestandige og sterkere enn rent jern.

Eksosanlegget er særlig utsatt for rust pga. eksosen som inneholder gasser som tærer på potta. I tillegg blir potta lett varm hvis du kjører i mer enn gangfart. :wink: Varmen og sølespruten gjør også at potta ruster fortere.

Rust er ikke bare en skjønnhetsfeil, men kan ødelegge jernet helt. Derfor er det laget forskjellige løsninger for å stoppe/hindre rust.

Fjern først all rust. Stålbørste, slipeskive, whatever, det enesteste som hjelper er å fjerne rusten mekanisk. Få fram blankt metall overalt.
Etterpå bruker du ei rusthindrende grunning som forsegler jernet/stålet fra fukt og luft. Bor du ved kysten er det nok med et vindpust før rusta kommer.
Det er flere midler som kan brukes.
Normalt sett er det nok med vanlig grunning + lakking.
På utsatte steder kan det være greit med grunning med Zink. Zink er et grunnstoff som er mindre edelt enn jern, og vil derfor beskytte jernet mot rust ved å forvandles til Zinkoksyd når det utsettes for oksygen og fuktighet. Uten Zinken får du jernoksyd = rust.
På potta kan du bruke ovnslakk eller varmebestandig lakk (Biltema har en utgave som jeg har fått anbefalt å bruke på potta av ei som hadde prøvd flere merker)
Hvis du bruker pensel, er det lurt å varme opp lakken, gjerne litt mer enn romtemperatur (20 grader) blir den mer lettflytende og resultatet blir penere. Særlig når underlaget også har samme temperatur. På større flater lønner det seg med rull, det blir penere da. Vannbad er OK, varm opp vann i en kjele og sett lakkboksen oppi. MEN ikke spraylakk. Sprayboksen tåler ikke oppvarming. Men du kan stikke den i bukselomma, straks varmere der enn på arbeidsbenken. Tror heller ikke det er så lurt å sette en sprayboks på panelovnen eller andre ovner, med mindre du vil ha ovnen og dens umiddelbare nærhet noe ujevnt lakkert takket være en eksplodert sprayboks.
Til husbruk er det nok med grundig mekanisk rustfjerning, grunning og lakking/maling. På utsatte steder kan det lønne seg med grunning tilsatt Zink el. flytende Zink i en eller annen form + lakking.
På blanke flater, krom eller nikkel vil grundig pussing med stålull + Owatrol gi ei glatt pen overflate. Hullene etter rusten vil fortsatt være der, men Owatrolen vil forsegle og hindre fuktighet å trenge inn til jernet.
Autosol får du på de fleste bensinstasjoner, er billig og gir ei pen, glatt overflate på all krom og nikkel. Men vil ikke forsegle mot fuktighet som vil gi rust under krommet/nikkelen.
Forkromming/fornikling vil si at jernet dekkes med krom el. nikkel. Krommet/nikkelen vil forbinde seg med jernet og gi en varig overflatebehandling. Men den tåler dårlig mekaniske påkjenninger som slag og steinsprut.
Hovedsaken ved all overflatebehandling er, få det helt rent for lakk, rust og fett før du grunner/lakkerer. Når du har fått det helt rent er det egentlig nokså likegyldig hva du bruker, bare det blir helt tett mot fuktighet.
Fuktighet i kombinasjon med luft gir rust på bart jern uansett.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Æ'ndalitten wrote:Det er greit du kanskje ble stor og sterk av Sanasol, men det hjelper nok ikke så mye mot rust.... :roll:
Tror det gjør det, Jeg er 26 år og har enda ikke bynt å ruste... :wink:
FZR 1000 '91
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

Bånn Gæs wrote:
Æ'ndalitten wrote:Det er greit du kanskje ble stor og sterk av Sanasol, men det hjelper nok ikke så mye mot rust.... :roll:
Tror det gjør det, Jeg er 26 år og har enda ikke bynt å ruste... :wink:

ikke sant?! bestemor sier alltid at sanasol hjelper! :wink: dette er noe dere som har begynt å ruste burde prøve. Hjelper kanskje på sangstemmen, men det vil ikke si at du trenger å møte opp på Idol og forpeste våre ører :twisted:
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

kommer bare igjen med div jallamidler, pussepapir klarer du aldri å få fjerna alt med, ferromax er et godt middel sammen med stålbørste. men selv hadde jeg sandblåst og så lakka såklart, sandblåsing er nok d aller beste.
andreass
Posts: 7
Joined: 09 May 2005 13:52
Location: Gutterommet

Post by andreass »

User avatar
dragen
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2005 10:26
Location: Egersund

Post by dragen »

Grill sykkelen på 230 volt da blir den bra :p
Men det er nok ikke den rimeligste måten å gjøre det på... Jeg brukte selv bare litt fint sandpapir og noe universal greier(rustfjerner) når jeg skulle fjerne noe på felgen . Funka greit det.
Yamaha- Touching your hearth
Pollti

Post by Pollti »

medic1136 wrote:Tror det eller ei, men det beste og billigste du kan bruke for å ta bort rust er cola. Det setter så klart betingelsene på at det er overflate rust vi snakker om. Går rusten dypt så er det sandpapir som er tingen. Er det rustet igjenom så tror jeg nok at vinkelsliper er den beste løsningen.

NEI NEI NEI !!! Ikke vinkelsliper ihvertfall :( En enkel måte å fjerne overflaterust på er å bruke Cola som du foreslår eller ei negerkuse.
Negerkuse er en sånn duppedings til å sette på drillen-egentlig beregnet til å pusse sveise sømmer med. Dessverre husker jeg ikke produktets korrekte navn i farta men enhver ekspeditør hos din lokale jernvare sjappe vet hva det er hvis du spør etter negerkuse.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Sett den roterende stålbørsten (Polltis negerk...) på en liten vinkelsliper. Da har du mest kontroll med det du gjør.
Hvorfor ikke slipeskive på vinkelsliperen, Pollti?
Med slipeskiva får du bort all rust. En roterende stålbørste tar ikke alt. I tillegg sliter du ut både en og to før du får gjort jobben sånn ca.
Med en liten enhånds vinkelsliper har du kontroll med redskapet, siden utformingen av maskinen og håndtak for begge hendene gjør at du vet hvor redskapet arbeider. Med en hånddrill og roterende stålbørste har du mindre kontroll, og slipestøv og løse stålfibre fra børsten flyr like mye rundt, som slipestøv fra vinkelsliperen. Med vinkelsliperen kan du faktisk mer styre spruten enn med en hånddrill.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Pollti

Post by Pollti »

Negerkuse har jeg ikke sett for montering på annet enn hand drill til hobby bruk,men finnes den til vinkelsliper så er jo det sikkert bra å bruke.
Etter å ha pusset men den famøse neg.....a så påfører du ferrobet feks eller du kan vaske med sitron eller oxalsyre som du kjøper på apoteket.
Det blir nesten bedre enn nytt.
Slipeskive er altfor brutalt å bruke på et tynnvegget eksosanlegg etter min mening.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Det forstår seg 8)
Litt greit å vite hva som er tema, tykke eller tynne rør eller plater :)
Joda, mener at både Clas Ohlson og Biltema har roterende stålbørster som passer på vinkelsliperen, i tillegg til diverse annet dill og dall som har omtrent samme bruksområde :lol:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply