Rust = jernoksyd som oppstår når osygen og fuktighet kommer i kontakt med jern eller stål. Ved å legere (blande) jernet med forskjellige andre grunnstoffer som krom, nikkel, carbon osv forandres jernets egenskaper og du får forskjellige ståltyper som er mer eller mindre rustbestandige og sterkere enn rent jern.
Eksosanlegget er særlig utsatt for rust pga. eksosen som inneholder gasser som tærer på potta. I tillegg blir potta lett varm hvis du kjører i mer enn gangfart.
Varmen og sølespruten gjør også at potta ruster fortere.
Rust er ikke bare en skjønnhetsfeil, men kan ødelegge jernet helt. Derfor er det laget forskjellige løsninger for å stoppe/hindre rust.
Fjern først all rust. Stålbørste, slipeskive, whatever, det enesteste som hjelper er å fjerne rusten mekanisk. Få fram blankt metall overalt.
Etterpå bruker du ei rusthindrende grunning som forsegler jernet/stålet fra fukt og luft. Bor du ved kysten er det nok med et vindpust før rusta kommer.
Det er flere midler som kan brukes.
Normalt sett er det nok med vanlig grunning + lakking.
På utsatte steder kan det være greit med grunning med Zink. Zink er et grunnstoff som er mindre edelt enn jern, og vil derfor beskytte jernet mot rust ved å forvandles til Zinkoksyd når det utsettes for oksygen og fuktighet. Uten Zinken får du jernoksyd = rust.
På potta kan du bruke ovnslakk eller varmebestandig lakk (Biltema har en utgave som jeg har fått anbefalt å bruke på potta av ei som hadde prøvd flere merker)
Hvis du bruker pensel, er det lurt å varme opp lakken, gjerne litt mer enn romtemperatur (20 grader) blir den mer lettflytende og resultatet blir penere. Særlig når underlaget også har samme temperatur. På større flater lønner det seg med rull, det blir penere da. Vannbad er OK, varm opp vann i en kjele og sett lakkboksen oppi. MEN ikke spraylakk. Sprayboksen tåler ikke oppvarming. Men du kan stikke den i bukselomma, straks varmere der enn på arbeidsbenken. Tror heller ikke det er så lurt å sette en sprayboks på panelovnen eller andre ovner, med mindre du vil ha ovnen og dens umiddelbare nærhet noe ujevnt lakkert takket være en eksplodert sprayboks.
Til husbruk er det nok med grundig mekanisk rustfjerning, grunning og lakking/maling. På utsatte steder kan det lønne seg med grunning tilsatt Zink el. flytende Zink i en eller annen form + lakking.
På blanke flater, krom eller nikkel vil grundig pussing med stålull + Owatrol gi ei glatt pen overflate. Hullene etter rusten vil fortsatt være der, men Owatrolen vil forsegle og hindre fuktighet å trenge inn til jernet.
Autosol får du på de fleste bensinstasjoner, er billig og gir ei pen, glatt overflate på all krom og nikkel. Men vil ikke forsegle mot fuktighet som vil gi rust under krommet/nikkelen.
Forkromming/fornikling vil si at jernet dekkes med krom el. nikkel. Krommet/nikkelen vil forbinde seg med jernet og gi en varig overflatebehandling. Men den tåler dårlig mekaniske påkjenninger som slag og steinsprut.
Hovedsaken ved all overflatebehandling er, få det helt rent for lakk, rust og fett før du grunner/lakkerer. Når du har fått det helt rent er det egentlig nokså likegyldig hva du bruker, bare det blir helt tett mot fuktighet.
Fuktighet i kombinasjon med luft gir rust på bart jern uansett.