rust, hva hjelper?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Man skal IKKE bruke grunning under varmebestandig lakk. Grunningen er ikke varmebestandig, og da hjelper det ikke med varmebestandig lakk oppå.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

Impervium wrote:Jeg brukte et middel på et Metrakit effektanlegg jeg hadde liggende, som hadde overflaterust over nesten hele, som konverterte rusten om til metall..
Veldig nyttig.

åssen kan det bli metall etter at det har vært rust a? er det no spesielle saker i det da? kan jo ikke være "ikke farlige" stoffer i det da... må jeg bruke maske?
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Litt stålull og finpolering! :D
Holder en stund..
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

rustspray?
bla
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Jeg har en spray hjemme som heter WD40, og bakpå den står det at den fjerner rust.... Vet ikke om det er sant, men hvis det er det er det jo verdt en test :d
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Det vil koste mye å bruke wd40.. dyr spray
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Kriz wrote:Det vil koste mye å bruke wd40.. dyr spray
Godt mulig... Fant den bare i garasjen, sto ikke noen prislapp på den....
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Ovnslakk slik som en bruker til å male vedovnen i stua med. Den tåler iallefall en del varme.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

£€O wrote:
Impervium wrote:Jeg brukte et middel på et Metrakit effektanlegg jeg hadde liggende, som hadde overflaterust over nesten hele, som konverterte rusten om til metall..
Veldig nyttig.

åssen kan det bli metall etter at det har vært rust a? er det no spesielle saker i det da? kan jo ikke være "ikke farlige" stoffer i det da... må jeg bruke maske?
Rust er metall, men det er 3verdig metall ellernoe.. Den forandrer metallen til 1 eller 2verdig. Tror det var noe sånt.. :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

ChristR wrote:
£€O wrote:
Impervium wrote:Jeg brukte et middel på et Metrakit effektanlegg jeg hadde liggende, som hadde overflaterust over nesten hele, som konverterte rusten om til metall..
Veldig nyttig.

åssen kan det bli metall etter at det har vært rust a? er det no spesielle saker i det da? kan jo ikke være "ikke farlige" stoffer i det da... må jeg bruke maske?
Rust er metall, men det er 3verdig metall ellernoe.. Den forandrer metallen til 1 eller 2verdig. Tror det var noe sånt.. :P
vranglære!
Rust er jernoksyd, som er en forbindelse mellom jern og oksygen.
Jernoksyd finnes i naturen, og ved å foredle dette kan man fremstille stål.
Når stålet ruster er det bare det foredlede materialet som vender tilbake til utgangspunktet, en prosess som vi forsøker å bremse mest mulig.
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Hvis det ikke er på et skjemmede sted (under en bensintank f.eks.) så kan du bare skrape/file, slipe av overflaterusta og male hammerlakk direkte på...

Hammerlakk har den fine egenskapen at den forsegler og hindrer videre rustdannelse...men det er viktig å få bort all overfalterust som sagt...
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

og dere er alle like sikre på hver deres teori? jeg skal spørre lærern i morra jeg. jeg prøver ovnslakk jeg. og hammerlakk et anna sted på atv'n
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

£€O wrote:og dere er alle like sikre på hver deres teori? jeg skal spørre lærern i morra jeg. jeg prøver ovnslakk jeg. og hammerlakk et anna sted på atv'n
Som sagt...greit med hammerlakk hvis det ikke er på et åpenbart synlig sted... :wink:
£€O
Posts: 120
Joined: 26 Apr 2005 21:58
Location: oslo

Post by £€O »

Griffin wrote:
£€O wrote:og dere er alle like sikre på hver deres teori? jeg skal spørre lærern i morra jeg. jeg prøver ovnslakk jeg. og hammerlakk et anna sted på atv'n
Som sagt...greit med hammerlakk hvis det ikke er på et åpenbart synlig sted... :wink:

det er en atv, den er lagd for å ødelegges.. hvertfall min. har knekt ramma på den noen ganger osv.. så det har ikke mye å si hvordan den ser ut 8)
Alle barna løp fra bomba untatt britt, hun hadde defuse kit.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

£€O wrote:
Griffin wrote:
£€O wrote:og dere er alle like sikre på hver deres teori? jeg skal spørre lærern i morra jeg. jeg prøver ovnslakk jeg. og hammerlakk et anna sted på atv'n
Som sagt...greit med hammerlakk hvis det ikke er på et åpenbart synlig sted... :wink:

det er en atv, den er lagd for å ødelegges.. hvertfall min. har knekt ramma på den noen ganger osv.. så det har ikke mye å si hvordan den ser ut 8)
åssen har du klart det?
Post Reply