Får ikke slått av choken

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Mr.kane
Posts: 57
Joined: 05 Jun 2005 13:31
Location: Husnes
Contact:

Får ikke slått av choken

Post by Mr.kane »

Hjelp !

Va er gale, eg må kjøre med choke, får ikkje slått av choken.
Starter opp som vanleg med choke,men når motoren er blitt varm så skal jo eg kunne slå av choken, men deg går ikkje da stopper den med en gang.Når choken står midt på går sykkelen fint, men bare eg flytter den 2-3 millimeter mot av, så stopper den.
Kan noen hjelpe meg ?
Har hatt den på verkstad dei seier at eg må ha ny forgasser for den suger falsk luft inn ved akslingen som går igjennom forgasseren.
Har ein Yamaha xj750 seca 83 mod.
Igjen kan noen hjelpe meg ?

På forhånd tusen takk.



Moderator
Endret emnetittelen din jeg. En emnetittel skal beskrive innholdet i tråden så godt som mulig. Bedre lykke neste gang
-Cartman
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du sier den dauer når du slår av choken. Bruker du noe gass for å kompensere, eller bare står du og ser på at den dør ut ? Kan også hjelpe med å justere tomgangen(skrue under forgasser med fjær)
User avatar
Mr.kane
Posts: 57
Joined: 05 Jun 2005 13:31
Location: Husnes
Contact:

Post by Mr.kane »

Gir litt gass får å prøve å holde den i gang men med ein gang eg slutter stopper den, har prøvd med tomgangsskruen men det hjelper ikkje.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis det er som verkstedet sier at den får falsk luft, er det kun en ting å gjøre. Sørg for at den ikke får falsk luft. Altså når du har på choken får motoren fetere blanding (mer bensin i forhold til luft). Etterhvert som motoren blir varm vil den trenge mindre fet blanding (mer og mer luft i forhold til bensin). Hvis motoren får falsk luft (luft som kommer ukontrollert inn i forgasseren/innsuget og ødelegger blandingsforholdet) vil drivstoffblandingen bli for mager, og motoren stopper. Grunnen til at du kan klare å holde motoren i gang ved å gi gass, er rett og slett at du da tilfører mer bensin.

Jeg vet ikke hvordan dette choke-opplegget ser ut på din sykkel, men det kan være gummiforinger eller o-ringer rundt choke-akselen som lar seg skifte. Gå dit du kjøper deler og spør om det er mulig å få se på innholdet i et rep.sett til forgasseren. Normalt vil et slikt rep.sett inneholde alt som vanligvis blir slitt i forgasseren, innbefattet tetninger til choken.

Jeg overhalte mine forgassere på min gamle Kawa forleden, og de rep.settene inneholdt både o-ringer og gummigjennomføringer for chokeakselen. Dette var Mikuni-forgassere. Det er jo ikke sikkert det er samme system på dine forgassere, men verdt å sjekke.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Mr.kane
Posts: 57
Joined: 05 Jun 2005 13:31
Location: Husnes
Contact:

Post by Mr.kane »

Lurte litt på det der med nye pakninger, men det er litt slark i akslingen,kan bevege den med fingrene, så om det er noe innvendig i forgasseren som er slitt.Inneholder rep settene noe til innvendig reprasjon av forgasseren.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Nå kjenner ikke jeg til rep.settene som Yamaha tilbyr, men et typisk rep.sett til en forgasser inneholder alle pakninger, o-ringer, flotørnål og noen ganger nye dyser og de spisse skruene med fjør på. Et rep.sett skal jo gjenspeile hva som vanligvis blir slitt på den forgasseren settet er laget til. Du må reise til delelageret og se på et rep.sett til din forgasser for å finne ut hva det inneholder.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

Hadde samme problemet på Viragoen. Problemet ble løst ved grundig rengjøring av forgasseren oj justering av flottør nivå og justering på verksted av dyser . Nå ser choke opplegget litt anderledes ut på Secca og VX men kan være verdt å prøve det enkle først.
På VX er det også en rund sak skrudd fast på høyre undre side av tanken-det samme tror jeg det er på Seca modellen. Dette er en vakum sak som "styrer" bensin strømmen til gasseren etter oppstart. Inne i den er det noen kammer og en membran. Min vakumsak var utrolig møkkete og full av partikler. Rengjorde og satte inn membranen med syrefri vaselin.
Etter dette forsvant problemet med at den hang litt før den svarte på fullt gasspådrag.
User avatar
Mr.kane
Posts: 57
Joined: 05 Jun 2005 13:31
Location: Husnes
Contact:

Post by Mr.kane »

Takker , det skal eg prøve !
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Hvis du kan bevege spjeldakslingen med fingrene har du garantert falskluft. Det er greit at det finnes rep set, men du bør nok være litt over gjennomsnitt dyktig mekaniker for å overhale et gassersett.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Selve overhalingen er rett fram delebytting hvis man bruker rep.sett. Det er innjustering og synkronisering som krever fagkunnskap og riktig verktøy. Men på mange forgassere kan man som regel bytte ut delene i rep.settet uten å forandre justeringene.

En grei løsning for å løse overhalingen på billigste måte, er å foreta rengjøring og delebytting selv, for så å oppsøke et verksted for selve justeringen/synkroniseringen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

Og det er et veldig godt råd fra Jalmar. Forgasserens dunkle verden har gitt meg mange grå hår gjennom årene, og da vil jeg samtidig rette en spesiell takk til Weber forgasserene for mange bidrag i så måte. :(
Post Reply