Carbtune = beste forgassersynkronisering

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Ola M »

Kjøpte meg forgasserverktøy herfra: http://www.carbtune.co.uk

Anbefales på det varmeste til de av dere som fremdeles blander luft og bensin uten IT. I tillegg er kursen på pund gunstig nok til at £99 for Carbtune, Colortune (gjennomsiktig tennplug for tomgangsblanding), Carbtool (verktøy for justering, vel verdt pengene for lignende japser med trang plass rundt gasserne) og pose for Carbtune kom under 1000 kr og dermed forenklet tollbehandling og litt ekstra penger spart.

Laget en liten snutt dere kan se her:
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by _Adler_ »

Nice, virka sjukt genialt! Men hvordan funker den i praksis? Hva er det som får de linjene til å bevege seg opp og ned? Turtallet?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Ola M »

_Adler_ wrote:Nice, virka sjukt genialt! Men hvordan funker den i praksis? Hva er det som får de linjene til å bevege seg opp og ned? Turtallet?
Den måler vakuumet som sylinderen trekker. Tingen med synkronisering er jo at hver sylinder skal få akkurat lik mengde luft. Når man justerer forgasserne så justerer man egentlig de individuelle gass-spjeldene. Sylinderne suger jo inn luft (selvsagt blanding av luft og bensin) ved hver inntakstakt. Jo mer du åpner et spjeld, jo mer luft slippes inn. Av ulike årsaker og design kan disse gå ut av synk over tid. Hvis en sylinder får en mindre mengde luft enn de andre utvikler den mindre hester (eller gjerne en liten brøkdel av en hestekraft på tomgang) og dermed oppstår det vibrasjoner og sløvere motorrespons.

Verktøyet måler altså trykkforskjellen mellom inntaksmanifolden og atmosfæren, eller enklere sagt: den måler hvor hardt sylinderen suger. Det er fascinerende hvor sensitivt det er. Når jeg satte skrujernet og litt vekt fra håndleddet på en skrue gikk turtallet ned - fordi de få grammene åpnet et spjeld litt mer enn de andre og motoren ble mindre effektiv.

Moderne motorer med injection har også bevegelige spjeld som trenger synkronisering og de fleste sykler har det som en del av sitt vedlikeholdsprogram. Jeg vet ikke hvor mye det koster på en ny sykkel, men jeg fikk et prisoverslag på forgassersynk på 3000 kr. Hele pakken med toll og frakt og moms kom på litt over 1200... så her er det penger å spare.

Den gjennomsiktige tennpluggen jeg kjøpte funket forresten ikke. Jeg kunne se gnisten gjennom glasset, men blandingen i sylinderen ville ikke tenne. Jeg mistenker at det er fordi gnisten sitter mye høyere oppi skruehullet enn den vanlige pluggen, forverret av at tomgangsblandingen min er på tyttebærtur. Er i maildialog med selgeren som er veldig vennling og behjelpelig. Skal poste et videoklipp av den når jeg får det til.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by _Adler_ »

Bra forklart :D Hvor monteres slangene, forresten? Og hva er poenget/sammenhengen med en gjennomsiktig tennplugg og forgasserjustering, annet enn om man ser det er gnist eller ikke?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Ola M »

_Adler_ wrote:Bra forklart :D Hvor monteres slangene, forresten? Og hva er poenget/sammenhengen med en gjennomsiktig tennplugg og forgasserjustering, annet enn om man ser det er gnist eller ikke?
Det er gjengede hull i manifoldstykket som sitter mellom forgasseren og sylinderen. Vanligvis sitter det en skrue med pakning der. Man skrur den ut, setter inn en skrue med hull gjennom som følger med verktøyet og trykker slangen inn på den spisse enden på denne.

Poenget med forgassersynkronisering er jo som nevnt, at spjeldene kan gå ut av synk over tid (enten selve spjeldene eller andre ting som påvirker lufttilførselen). Den gjennomsiktige pluggen er for en annen justering, nemlig blandingen av luft og bensin på tomgang og opp til 1/4 gasspådrag. Man befinner seg jo i dette området i en stor del av kjøringen. Den justeres med en skrue på hver forgasser og gjennom pluggen kan man se flammen inni sylinderen. Hvis man har lekt seg med gassveising eller gassfyrte kokeapparater har man sikkert sett at fargen på flammen kan forandre seg fra blå til gul. Det er en akkurat riktig blåfarge man er på jakt etter, men som jeg desverre ikke fikk til. Enn så lenge ihvertfall. ;-)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by _Adler_ »

Ahhh, genialt! Takker :D Virka genialt med slik gjennomsiktig plugg, hadde vel funka på 2-t også det?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Ola M »

Jepp, man må bare passe på riktig dimensjon og ikke kjøre den for lenge da oljen kan sote til glasset.
Rf900r
Posts: 16
Joined: 15 Sep 2008 07:29
MC: En go Gammel Suzy Rf900R - rød som en postkasse :-)
Location: Oslo
Contact:

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Rf900r »

supert verktøj...

Jeg trenger sådan et... skal ha justert forgasser og ventiler på RF900R´eren og har planer om at rode litt selv.

Men på mine forgasser har jeg en liten hette som kan taes av og når det skjer mister den pågjeldene sylinder effekt.
Jeg har ikke de huller som du nevner hvor de slanger kan monteres og lurte på om de monteres på selve forgassere.

Bor du i Oslo stiller jeg gerne MC til som forsøks dyr :-)

Niels
RF900R 98´ Rød som en Dansk postkasse... :-)
http://www.nordic-it.no
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Ola M »

Jeg googlet kjapt og det ser ut som du har rett. Mulig slangene kan trykkes på en liten hylse under den hetten, bedre løsning det enn den jeg har. De gamle skruene var vanskelig å få av.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by TageSK »

Jeg bruker min til å balansere innsugene på min BMW boxer.

[TaSk]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Rf900r
Posts: 16
Joined: 15 Sep 2008 07:29
MC: En go Gammel Suzy Rf900R - rød som en postkasse :-)
Location: Oslo
Contact:

Re: Carbtune = beste forgassersynkronisering

Post by Rf900r »

okay.. tror jeg skal bestille e t sett :-)

Tak for svar :)
RF900R 98´ Rød som en Dansk postkasse... :-)
http://www.nordic-it.no
Post Reply