Mål, kraft og vektkonvertering

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Mål, kraft og vektkonvertering

Post by NoName »

Synes du det hele tiden er et ork og hele tiden holde orden på de forskjellige verdier og hvilken formel som skal benyttes. Her har du den, skriv den ut - laminer den og heng den opp i verkstedet. Legg også en kalkulator i nærheten...

Image

Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by Banditbiker »

Eller benytte en av de utallige konverteringskalkulatorene som finnes på nettet

http://www.startsiden.no/oppslagsverk_o ... vertering/

:)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by Desmo »

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by MatsBS »

Et ark er vel bedre egnet i garasjen/verkstedet 8)
Image

Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by maelling »

Enda enklere: Bare tast inn f.eks "30 psi in bar" i Google og se hva som dukker opp :) Alle har vel en bærbar pc, selv på verkstedet :P 500 siders manualer som man ikke gidder å printe ut og etc
Trondos
Posts: 3
Joined: 17 May 2007 14:03

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by Trondos »

Bruker et lite kjekt program som heter Convert både hjemme og på jobb.
http://joshmadison.com/software/convert/
Gixxerman

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by Gixxerman »

Selv har jeg google :P
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by supermons »

Er jo ikke noe problem å ha et sånn program på mobilen heller, så har du det alltid med deg.. Tror en del SE kommer med det standard som et av standardprogrammene :)
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by Rimol »

Har sånn programm på min Nokia N95 \:D/
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by moonlit »

En formel som har fascinert meg er denne:

effekt (kW) = dreiemoment (Nm) * RPM / 9549.

Dvs at hvis en motor trekker med 60 newtonmeter dreiemoment ved 5000 RPM, yter den 31.4HK.

Og ved 9549RPM er antallet kW og Nm det samme, for alle motorer. Sjekk neste gang du kikker på en dyno-graf som er målt i Nm og kW :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering

Post by IImilleniumII »

Jeg tror ikke psi til bar verdien du har oppgidd er rett..

http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8

14,50. Vet ikke hvor stor betydning det har, er ikke meningen å drive med flispikkeri så hvis det ikke har noen betydning så kan du bare se bort fra inlegget =)
Post Reply