Speedometer not operational - Hva er den vanligste feilen ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Gixxerman

Speedometer not operational - Hva er den vanligste feilen ?

Post by Gixxerman »

Speedometeret på biken min har vært i ustand lenge, og har altså ikke vært pri nummer 1. Har nå lyst til å få fikset det da det er ganske greit å ha det i stand som dere kanskje skjønner. Hva er den vanligste feilen ? Vaier er ikke røket. Eneste jeg husker fra 250'n jeg hadde var at jeg byttet en plastikk sak og et lager i navet foran, og plutselig var det oppe å stå igjen. Må jeg bare gjøre det samme igjen ?
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Skru det i stykker å se da vel. Enten er det nede ved navet det er i stykker, eller så er det i selve speedometeret.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må bare få igjen biken først :wink:
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Kan prøve med en drill med variabel hastighet på kabelen og se om du får liv i speedoen. Om det snurrer og går der oppe er det nede som er feilen, eller omvendt.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

For oss uvitende kan det være en fordel å vite hvilken sykkel du har.
De tilfellene jeg har vært borti dette har det enten vært wiren eller giveren nede på navet. Noen givere kan plukkes fra hverandre slik at du får sett inni. Da er det vanligvis et tannhjul som har takket for seg.
Du får ikke løse tannjul, men sist jeg kjøpte en slik giver kostet den ca. 1.000,- kr.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

vanlig feil når det gjelder speedo som ikke fungerer, er for dårlig smøring av speedo wire'en. Det er viktig å få smørt den lille kameraten skjønner dere :wink:
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Post by KinG^KaoZ »

80% av gangene er det speedometer wiren. 15% speedometerdrevet. 5% andre rare ting. Speedometerwire OG drev skal smøres.
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

KinG^KaoZ wrote:80% av gangene er det speedometer wiren. 15% speedometerdrevet. 5% andre rare ting. Speedometerwire OG drev skal smøres.
Slett ikke verst å føre statistikk over slikt :D

I de fleste tilfeller med speedo som har sagt takk for seg er det lønnsomt å slenge dritten i en skuff og sette på en sykkelcomputer.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

MC-fantom wrote:For oss uvitende kan det være en fordel å vite hvilken sykkel du har.
Suzuki DR650-R 1993Mod :wink:
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

På fruen sin Suzuki GXR 750 har giveren/drevet på navet røket 2 ganger.
Siste gangen hørte hun en ulyd fra hjulet før speedometeret sa takk for seg.
Men, som hun selv sier: Pytt, pytt, jeg har da turteller og klokke.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Post Reply