Bråstopper ved 4000 rpm

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Bråstopper ved 4000 rpm

Post by toriamos »

CBX`en har hatt et langt vinteropphold på verksted og blitt tømt for motorvann. Vel, motoren er bra nå, men forgasserene derimot.
Det går ikke på tomgang uten gasspådrag, og den butter når sykkelen når 4000 omdreininger. Da synker turtallet nesten ned i kjelleren og jeg må slakke av farten og gire ned for at den skal ta seg opp igjen. Den skal inn på merkeverksted om noen få dager, men kunne vært artig å høre om noen har noen teorier.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Ganske vanlig etter vinterlagring at motoren er litt sur... det hjelper på om du kjører den en stund, slik at den får bli god og varm... hadde også slike tendenser når jeg hadde sot og dritt på tennpluggene... Lykke til, og velkommen :D
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

At det butter på 4000 rpm kan være flotørene som henger litt. Ellers er det riktig at gasserne kan være litt ugne etter lagring. Dette går seg vanligvis til etter en stund når bensinen har bløtet opp litt.
En annen sak, er det gammel bensin på tanken? Det kan også gi seg utslag i disse symptomene.

Fyll på ny bensin først.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Try
Posts: 61
Joined: 26 Apr 2005 09:35
Contact:

Re: Bråstopper ved 4000 rpm

Post by Try »

toriamos wrote:CBX`en har hatt et langt vinteropphold på verksted og blitt tømt for motorvann. Vel, motoren er bra nå, men forgasserene derimot.
Det går ikke på tomgang uten gasspådrag, og den butter når sykkelen når 4000 omdreininger. Da synker turtallet nesten ned i kjelleren og jeg må slakke av farten og gire ned for at den skal ta seg opp igjen. Den skal inn på merkeverksted om noen få dager, men kunne vært artig å høre om noen har noen teorier.
Det kan være vann/kondens i bensin som forårsaker problemene?
Har du drenert forgasserne?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Når min har stått lenge så fungerer det slik som jeg nevnte, du gir gass og så går det brukbart oppover til du kommer til et visst turtall, så heeeenger den litt før den kommer seg over punktet og så videre... Dette er bare et problem rett etter vinterlagring, eller om den står i noen uker (noe som aldri skjer anyway).. skal se det blir bedre toriamos etter at du har fått biken på veien og lagt tommeltottene på hylla ;)
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Gammel bensin er det ja, det var bare et par liter på tanken, har etterfylt med ferskvare. Ellers så har ikke sykkelen akkurat vært vinterlagret, mer at den har stått i ei snøfonn i tre måneder og på grunn av ødelagte gjenger rundt en tennplugg blitt fylt opp med vann - noe som har resultert i en temmelig omfattende (og dyr) motoroverhaling. Verkstedet tolket desverre ikke forgasserne som en del av motoren (noe jeg i mitt naive hode gjorde) og har ikke giddet å sjekke om disse fungerte greit. I protest mot dette slabbedaskeriet skal sykkelen nå få en liten merkeverkstedbehandling. Tennpluggene er nye og har ikke fått anledning til å sote seg til.
Cartman: Jeg er for fersk til å legge fra meg tommeltottene, prøvekjørte sykkelen i mørket på regnvåt asfalt i går kveld (eller natt) og fikk nesten angstanfall på grunn av glatt vei med huller. Blir vel tøffere i trynet om et par måneder. Men sykkelen heeeeenger ikke akkurat, den når 4000 omdr. og så synker turtallet i bånn og jeg må begynne på nytt igjen. Takk for svarene.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Det er nok gasserne ja, tette dyser, eller kanaler. Jeg regner med at du ikke tømte gasserne for bensin før du satte den fra deg.

Du kan kjøpe noe (husker ikke hva det heter) å helle i bensina, kjør litt, la den stå en dag eller to, og kjør mer.

Men det høres ut for at du antagelig må ha opp og rense gasserne ja.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Å ha et par liter bensin på tanken utendørs er vel det verste du kunne gjort med tanke på kondens. Du kan ha fått rustdannelse og rustflak i gasserne dine. Enten bør tanken være smekkfull eller tom. (Ved tom tank bør du ta den av og oppbevare den innendørs for å hindre kondens/rustdannelse, gjerne helle en spiseskje olje i den)

Jeg bruker å fylle opp tanken helt før vinteren. Aldri noe problem med at bensinen blir for gammel, så lenge det er snakk om 5-7 måneder. :idea:
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Tja, faktisk så hadde jeg ikke sykkelen stående ute med bare to liter på tanken. Jeg tømte bensinen av tanken da jeg demonterte den. Tanken var full (nesten) da den sto ute, og har stått inne resten av tiden.
Post Reply