Valg av dekk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Valg av dekk

Post by Desmo »

Hva mener dere andre om å skifte dekkmerke,når tiden for å ta bort det slitte en inne? Ducatien min er levert med Michelin Pilot Sport, og det er utfra min begrensede ærfaring kjempebra.
Derfor lurer jeg om det er noen andre som har noe å anbefale?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

kan anbefalle metzler dekk, jeg gikk over fra pirelli i fjor og angrer ikke et sekund på det. Metzler dekkene ligger bra på veien selv på vått føre, og har gode bremse eganskaper. Noe som er viktig.
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Bridgestone Battlax er også veldig bra dekk.. Hvertfall mye bedre enn dunlop sportmax.

De har hardere gummi enn sportmax og har bedre veigrep...
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

medic1136 wrote:kan anbefalle metzler dekk, jeg gikk over fra pirelli i fjor og angrer ikke et sekund på det. Metzler dekkene ligger bra på veien selv på vått føre, og har gode bremse eganskaper. Noe som er viktig.
Noen kjempeforskjell på de to merkene burde det ikke være, de er laget på samme fabrikk...
Tipper at nye kontra gamle dekk var den store forskjellen.
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Jeg bruker Battlax BT-014 på Ducati'n nå og har god erfaring med det fra andre sykler også, men jeg lurer faktisk på å prøve Pilot Sport nestegang... Hørt mye bra om dem.
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

pelsen wrote: Noen kjempeforskjell på de to merkene burde det ikke være, de er laget på samme fabrikk...
Tipper at nye kontra gamle dekk var den store forskjellen.
Så du mener med andre ord at alle produktene som kommer ut fra den fabrikken holder jevnt over samme kvalitet/samme spec??
Det skulle overraske meg meget... :roll:
FZR 1000 '91
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Bånn Gæs wrote: Så du mener med andre ord at alle produktene som kommer ut fra den fabrikken holder jevnt over samme kvalitet/samme spec??
Det skulle overraske meg meget... :roll:
Samme fabrikk, samme kvalitetsystem, samme produksjonslinjer, samme råstoff, samme utviklingsavdeling.
Skulle overraske meg meget om forskjellene er blitt veldig store.

På Ducatien har jeg Pirelli, de ble innkjøpt i '96 og var helt ok i flere sesonger. I forfjor spant sykkelen istedenfor å gå på bakhjulet, samt at framhjulet låste opp under innbremsing. Dekkene ser helt bra ut men gummien er blitt hard.
Hvis jeg bytter til et nytt merke nå vil jeg finne ut at det nye merket er mye bedre enn Pirelli.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Jeg har prøvd mange forskjellige merker, og kan ikke si at det er noen stor forskjell. Michellin er jeg sluttet å kjøpe grunnet servicegraden deres. Hadde et dekk som trappet der det kom fram at dette var vanlig pga. en feil med dekkene. Det endte med at jeg fikk 20% avslag på nytt dekk, altså samme rabatt som jeg ville ha fått uansett.
Nå kjører jeg på Pirelli.

Men husk å kjøre inn dekket 3-4 mil før du begynner å utfordre det. Nye dekk er utrolig glatte.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Bruker Bridgestone Battlax på min kawa, beste jeg har hatt hittil :wink:
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

pelsen wrote:
medic1136 wrote:kan anbefalle metzler dekk, jeg gikk over fra pirelli i fjor og angrer ikke et sekund på det. Metzler dekkene ligger bra på veien selv på vått føre, og har gode bremse eganskaper. Noe som er viktig.
Noen kjempeforskjell på de to merkene burde det ikke være, de er laget på samme fabrikk...
Tipper at nye kontra gamle dekk var den store forskjellen.
Godt mulig at det er samme fabrikk som lager dekkene, men jeg merket stor forskjell når det var vått på veien.

Det ble nesten artig å kjøre når det regnet, i forhold til de dekkene jeg hadde (når de var nye) så ble de nye dekken rene drømmen.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

medic1136 wrote: Godt mulig at det er samme fabrikk som lager dekkene, men jeg merket stor forskjell når det var vått på veien.

Det ble nesten artig å kjøre når det regnet, i forhold til de dekkene jeg hadde (når de var nye) så ble de nye dekken rene drømmen.
Vilken typ av däck hade du av de olika märkena då? Går ju liksom inte att jämföra köregenskaperna i regn om man jämför Supercorsa SC1 med Roadtec Z6 (eller nåt annat mer touringaktigt från Metzeler).

Om du däremot jämför t.ex. Supercorsa med Rennsport, eller kanske Diablo med Sportec M-1, så borde du inte uppleva några groteskt stora skillnader, skulle jag tro. Man måste ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Nya däcktyper kommer också naturligtvis att vara bättre än motsvarande gamla däcktyper, osv.

Jag förstår inte vad folk menar när de säger att "Battlax är bra däck", eller "Metzeler är bäst"... Vadå "Battlax"? Det finns massa olika typer av "Battlax". Och bra till vad? Det beror ju helt på vad man är ute efter - livslängd, grepp, vägegenskaper i regn, osv, osv.

EDIT: Ja, man KAN ju mena att "Battlax" är "bra" på de egenskaper som varje typ fokuserar på, i jämförelse med andra märken. Så KAN man mena, men en sådan ståndpunkt kräver nog att man har varit igenom ganska många set med däck av olika typer och olika märken och testat dessa under relevanta förhållanden och med anpassade förväntningar för varje typ.
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Selv om dekkene er laget på samme fabrikk så kan det ha blitt brukt forskjellig gummiblanding på de forskjellige merkene.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Det enda som skiljer Rennsport och Supercorsa är mönstret. Allt annat ska vara prick likt (hear say). För övriga typer är det nog mer som skiljer.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Nå begynner det å ligne noe. Det er klart at det ikke går an å sammenligne et supersportsdekk med et touringdekk. På den annen side lurer jeg på hvilket kjøremønster dere har som sier at det er så stor forskjell på dekkene. Ved normal (ikke sinke) kjøring vil du ikke merke forskjell uansett hvis du kjører med riktig gasspådrag og sporvalg.
Hva er best? FJR 1300 så klart
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Bridgestone Battlax 090R funker fjell på sykkelen min...

MYE bedre enn de pokkers Dunlop Sportmax originaldekkene...
De gamle dekkene så jo ut som en skyteskive... Gummien var så myk at alle steinene i distriktet satt fast inne i gummien... :cry:
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Post Reply