Hvor høy kompresjon er for høy kompresjon?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Hvor høy kompresjon er for høy kompresjon?

Post by Magg »

Etter å bytta til høykompresjons-topp får jeg mellom 160 og 170 psi (11,6 til 1) på min 180cc totakts-sylinder. Med den gamle toppen hadde jeg i underkant av 130psi

Noe sier meg at dette er litt i høyeste laget, men jeg ville gjerne høre andres synspunkter. Hvor høy kompresjon kan man kjøre på vanlig 98 oktan?

Mvh Magnus
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det finnes ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet.
Hvor høy kompresjon du kan ha er helt avhengig av forbrenningskammerets utforming, spesielt med tanke på squish. Sylinderens fyllingsgrad har også mye å si.

98 oktan kan funke fint på 11:1 i en motor og banke som bare fy på lavere kompresjon i en annen motor.

Det holder heller ikke å bruke kompresjonsmåler til dette formålet, for å finne grunnkompresjonen til motoren må du måle forbrenningskammerets volum og regne deg fram til kompresjonsforholdet.

Du får bare prøve og se om det banker på 98 oktan.
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Hvordan måler man forbrenningskammerets volum, da?

Jeg målte squish-en med litt loddetinn og den er omtrent 1 mm (+/- 0,1 mm). Etter det jeg har hørt skal det vel være omtrent der.

Med den opprinnelige toppen hadde jeg en squish på nesten 3mm. Der var dessuten squish band (hva heter dette på norsk?) nesten dobbelt så bredt som høykompresjons-toppen, og bollen (eller forbrenningskammeret?) var nokså liten. Dersom jeg planer originaltoppen ned til en squish på 1mm og bruker den i stedet, hva vil det ha å si for ytelsen sånn ellers? Hva er altså best, bredt eller smalt squish band?



Tusen takk for all hjelp. :)
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

forbrenningskammeret måler man enkelt ved å sette motoren i TDC og fylle sprit til det blir fullt med en sprøyte. Det viktige er å måle hva man fyller i. Litt vaselin rundt kanten på stempelet hjelper til å tette. Jeg måler gjerne to eller tre ganger for å sikre at målingen er nøyaktig.

1 mm squish er vanligvis ok. Går man under dette er det fare for at stempelet tar oppi på turtall. Det er viktig å legge loddtinnet over kryssbolten så ikke stempelets klaring i sylinderen lurer målingen.

Squishband på 3 mm er i overkant av hva som kan kalles squish og virker mot sin hensikt. Poenget med squishband er å lage en kraftig turbulens mens blandingen brenner, dels for å få opp forbrenningshastigheten, dels for å forhindre at detonasjoner skal forekomme. Hvor bredt squishbandet skal være vet jeg ikke, vanligvis sliter man med at det blir for lite pga at ventilene også er oppi der på en 4-takter. Jeg ville valgt bredt band.

Bredt squishband og lite forbrenningskammer...jeg synes dette høres ut som en topp som ikke er beregnet for pumpebensin.
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Her er høykomp-toppen som altså gir meg 160-170 psi i kompresjon: Image

Og her er den opprinnelige (spesifisert til 8,5:1 i komp og måles til i underkant av 130psi): Image

Som du ser er bredden på squish-band mye større på den opprinnelige i forhold til høykomp-toppen. Som du også ser har høykomp-toppen en mye mindre kant rundt forbrenningskammeret slik at squish-klaringen kommer ned i ca 1mm (målt til 0,9mm).

Det jeg har lyst til å prøve er å ta bort mesteparten av den kanten rundt den opprinnelige og se hva bredden av squish band har å si for ytelse.

Motoren gikk merkbart bedre med høykomptoppen så det blir spennende å se hva bredden på squish-bandet har å si i tillegg.
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

tror ikke bredden på bandet har så mye å si, så lenge det er tilstrekkelig squish får man de turbulensene som trengs.
Men fra å ha en klaring på 3mm som er redusert til 1 mm får du en raskere forbrenning. Da må tenningen justeres tilsvarende. Dysingen blir også anderledes. Totaktere går jo best når de går så magert at de er på nippet til å skjære.
Post Reply