plast sveise apparat

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

plast sveise apparat

Post by Tore^NSR »

noen som vet hvor di selger plast sveise apparater?
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Om du leter på sjapper som clas ohlsson, osv. finner du nok noe..
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Du sier ikke noe om hva du skal bruke det til, men jeg foreslår allikevel en loddebolt. Kan fikse mye plast med den, bare pass på at du rengjør spissen etter bruk.

(har fiksa mye dårlig bilplast på den måten)

T'Weed
Pollti

Post by Pollti »

Du kan bruke plastlisse og et gulvbelegg sveise apparat etter å he renskjært der det har sprukket.
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Velkommen til forumet pollti! :wink:
hvorfor akkurat det navnet?
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Pollti

Post by Pollti »

Takk Axxemann.

Axxeman wrote:Velkommen til forumet pollti! :wink:
hvorfor akkurat det navnet?
Kanskje bruker navnet er relatert til yrke? Eller kanskje ikke ? Eller kanskje bare litte granne relatert til yrke ?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Yeye, har lest om "pollti" som kamuflerer seg som 13-14årige jenter på chattekanaler(også journalister), men på et mc forum... Hmm, er det så mye slemme folk her :lol:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Du kan prøve med varmluftspistol m/spiss/dyse som konsentrerer varmen mer. F.eks den typen som brukes til sveising av PVC-belegg på våtrom. Førnevnte Clas Ohlson har en helt grei en m/regulerbar varme. Blir også et spørsmål om hva som skal sveises, det er ikke alle plasttyper som kan sveises m/varme.
Da må du bruke lim som passer til plasten, enkelte limtyper fungerer som en kald/kjemisk sveis. Eller du må finne en måte med skruer og spjelking på baksiden.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Pollti

Post by Pollti »

Gixxerman wrote:Yeye, har lest om "pollti" som kamuflerer seg som 13-14årige jenter på chattekanaler(også journalister), men på et mc forum... Hmm, er det så mye slemme folk her :lol:
Sikkert ikke mange slemme mennesker her :) Og ikke gir jeg meg ut for å være jente heller :D Og kanskje er jeg pollti på ånkli eller kanskje er jeg ikke pollti i det hele tatt ? :!: Aldri godt å si.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Jeg har også alltid brukt loddebolt til plastsveis, både på jobb og privat.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Varmluftpistol med riktig dyse er helt sikkert beste verktøyet du kan bruke. Denne dysa har et hull som tråden dras gjennom slik at den varmes og kommer ut i luftstrømmen der den smeltersammen med resten til slutt har den en slags "sparkelspade" som også er varm og jevner/dytter dette sammen.

Det er greit å ha en varmluftpistol med termostat slik at du kan stille inn riktig temp.

Når det gjelder sveisetråd er det viktig at smeltepunktet er likt på det du sveiser og tråden. Det beste er derfor å kjære en remse av det skal sveise på, hvis du har mulligheten til det. Finn ut hva slags plast du skal sveise før du kjøper tråd hverfall.

Med litt trening, riktig dyse og varmluftpistol bør du kunne få det helt smooth med en gang. Må trene litt før du går løs på sykkelen.
ENDURO ZS 200
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Hvis sveisen ikke trenger mye styrke klarer du deg sikkert med loddebolt.

Men kan ikke tenke meg at du kan få gjennomsveist en vindsherm med loddebolt.
ENDURO ZS 200
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

trenger apparatet til å fylle igjen noen steder der bitene mangler...
Pollti

Post by Pollti »

Du kan sveise sprekker men skal du gjøre som du beskriver så er det vanskelig å få det pent. Hør hvor en bilforhandler reparer plast støtfangere og hør om de kan hjelpe deg.
Av bitter erfaring så vet jeg at det er like dyrt å plastsveise støtfangere som å skifte den.
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Pollti wrote:Du kan sveise sprekker men skal du gjøre som du beskriver så er det vanskelig å få det pent. Hør hvor en bilforhandler reparer plast støtfangere og hør om de kan hjelpe deg.
Av bitter erfaring så vet jeg at det er like dyrt å plastsveise støtfangere som å skifte den.
fiksa selv en plastfanger, var 200kr fra å kjøpe ny heller.... prøve med varmluftpistol/loddebolt og d som er, så heller lekke en "glassfiberarmeringsduk" eller hva d kalles på baksiden ++ om d hjelper og så sparkle oppå ?
Kawasaki Zx750r Ninja.
Post Reply