46mm pipnyckel sökes

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

46mm pipnyckel sökes

Post by rerell »

Någon i Kristiansandsområdet som kan låna ut en 46mm pipnyckel?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Kristiansands eminenta brandvakt kom till min undsättning och lånade ut både nyckel och luftverktyg! Tack för det!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Så bra! Hva skulle du bruke den til? Bakhjulet?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Japp, skulle byta däck. Hjulmuttern satt som berget. Drog och slet och slog det jag kunde för hand, men det krävdes en stunds nötande med luftverktyg för att det skulle lossna. Jag ska investera i kompressor, det är ivf helt säkert. ... och kanske en ny hjulmutter också, för den drog jag nästan sönder innan jag fick tag på pipnyckeln.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Tror jeg ville kjøpt momentnøkkel før kompressor. Hjulmuttere som er strammet med luftverktøy er oftest helt umulige å få løsnet igjen med vanlig hjulkryss. Og da tror jeg de er strammet altfor hardt. Men hvor mye moment en slik senterbolt på en monosving skal trekkes til med vet jeg ikke. Kanskje du MÅ ha luftverktøy? Tror jeg ville sjekket opp det om jeg var deg rerell... :?:
User avatar
kwak
Posts: 38
Joined: 27 Apr 2005 17:47
Location: Haugesund

Post by kwak »

Dominator wrote:Tror jeg ville kjøpt momentnøkkel før kompressor. Hjulmuttere som er strammet med luftverktøy er oftest helt umulige å få løsnet igjen med vanlig hjulkryss. Og da tror jeg de er strammet altfor hardt.
Det er fordi at de ikke bruker momentpiper beregnet på luftverktøy, der er det svikt i stammen på pipen når den får riktig/tilnærmet moment. Er ganske viktig på lettmetallfelger f.eks.
-77, Kawa z1000
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Dominator wrote:Tror jeg ville kjøpt momentnøkkel før kompressor. Hjulmuttere som er strammet med luftverktøy er oftest helt umulige å få løsnet igjen med vanlig hjulkryss. Og da tror jeg de er strammet altfor hardt. Men hvor mye moment en slik senterbolt på en monosving skal trekkes til med vet jeg ikke. Kanskje du MÅ ha luftverktøy? Tror jeg ville sjekket opp det om jeg var deg rerell... :?:
Momentnyckel har jag. Det hjälper mig bara att dra åt till rätt moment, inte att få loss sånt som sitter fast. Det ska vara ca 176 Nm på hjulbulten på min hoj, så det går utmärkt att dra fast den för hand, men som sagt, det var inte det jag hade problem med. :)
Detta är andra gången på kort tid, och på andra hojen, som jag behövt låna kompressor för att få loss ting som någon annan dragit åt, troligen utan tanke på rätt moment. Jag kommer givetvis inte använda kompressor för att dra åt bultarna igen.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Har du peiling på hvordan en lettvint kan finnet ut tiltrekningsmoment på bakhjulet på Monster S4R?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

på moment nøkler se hvor hardt du drar,du kan se hvor hardt du drar før mutteren løsner...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Desmo wrote:Har du peiling på hvordan en lettvint kan finnet ut tiltrekningsmoment på bakhjulet på Monster S4R?
Är det inte enkelsving på den då, som på hyprarna? I så fall är det nog samma moment skulle jag tippa. Dvs 156 för drevet, 176 för hjulet +- 5%. En del rekommenderar att dra det en del lösare faktiskt. Men jag är inte säker... hittade ingen info för S4R på mina vanliga "vattenhål".
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Stemmer! Enkeltsving på den,ja. Ok,sier takk for info!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Tore^NSR wrote:på moment nøkler se hvor hardt du drar,du kan se hvor hardt du drar før mutteren løsner...
Jo,men jeg har bare en jeg stiller inn! En billig sak..... :oops:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

rerell wrote:
Desmo wrote:Har du peiling på hvordan en lettvint kan finnet ut tiltrekningsmoment på bakhjulet på Monster S4R?
Är det inte enkelsving på den då, som på hyprarna? I så fall är det nog samma moment skulle jag tippa. Dvs 156 för drevet, 176 för hjulet +- 5%. En del rekommenderar att dra det en del lösare faktiskt. Men jag är inte säker... hittade ingen info för S4R på mina vanliga "vattenhål".
Jeg tror heller ikke du trenger å dra til den bolten så mye som 17,6 kg.Tipper det holder med 12-14 kg,men da lønner det seg og bruke litt locktite tenker jeg,ikke for å feste bolten men kun for att den ikke skal skru seg ut selv.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Post Reply