Klinking av kjede

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Klinking av kjede

Post by BÃ¥nn Gæs »

Halla folkens. Første tråden i lyckliga gatan :D
Har nettop fått i hus ny kjede-og-drevsett. O'lykke tenkte jeg, en stakket stund. Nå har realitetene gått opp for meg, jeg har hverken verktøyet eller kompetansen til å klinke min nye gullfargede kjede.
Kan jeg bare klinke til (moahaha) og gjøre jobben med vanlig hammer og greier eller jeg ha klinkeverktøy?

Evt tips til hvordan gjøre jobben eller til steder hvor man kan kjøpe klinkeverktøy til en billig penge mottas med takk :wink:
FZR 1000 '91
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Det greieste du kan gjøre er å melde deg inn i en seriøs MC-klubb. De fleste seriøse klubbene har både verksted og kompetanse til mekking.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Og de fleste er også veldig villige til å låne ut det verktøyet du trenger... her i området er de faktisk så hyggelige at jeg har flere bekjente som har fått låne ting uten engang å være medlem :)
Slike miljø vil vi ha flere av!!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Klinking av kjede

Post by rerell »

Bånn Gæs wrote:Kan jeg bare klinke til (moahaha) og gjøre jobben med vanlig hammer og greier
Ja.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Cartman wrote:Og de fleste er også veldig villige til å låne ut det verktøyet du trenger... her i området er de faktisk så hyggelige at jeg har flere bekjente som har fått låne ting uten engang å være medlem :)
Slike miljø vil vi ha flere av!!
Ahh, det hadde berga meg ihvertfall, Tør ikke kjøre en meter på det som er på sykkelen nå. ALLE tennene på fordrevet var knekt ned til halv høyde når jeg satte unna sykkelen i vinter :shock:
Så jeg kommer meg egentlig ikke noen steds før kjeden er klinket på.

(Hvis man ser det sammen med at også mutteren til svingarmbolten manglet da jeg kjøpte sykkelen skjønner jeg at jeg har vært J**** heldig. Fant det ikke ut før jeg hadde kommet hjem til Bergen,,, da hadde jeg kjørt fra Lillestrøm om Sarpsborg!)

Rerell:
Er det ikke en stor sjanse for at man moser eller bøyer boltene uten ordentlig verktøy? Det er sånne bolter med fordypninger i, de skal ekspandere..
FZR 1000 '91
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da jeg gjorde det på 250'n så tok jeg bare med biken til et verksted å spurte om de hadde et par minutter å avse. Klart det sa de, og det tok jo ikke mange sekundene med det riktige verktøyet :) Klarte selv å knekke én av de to skivene som fulgte med kjede/drevsettet, så da tenkte jeg som så at det var nok best at noen andre fikk prøve seg denne gangen :oops:
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Bånn Gæs wrote: Er det ikke en stor sjanse for at man moser eller bøyer boltene uten ordentlig verktøy? Det er sånne bolter med fordypninger i, de skal ekspandere..
I tillegg til hammeren må du ha et skikkelig mothold og en dor som passer til jobben. Med litt erfaring er det ikke spesielt vanskelig.

Hvis du aldri har klinket noe før er ikke dette noe spesielt bra å begynne med. Da er det bedre å lære seg på noe billigere.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Vel, nå er det snart for sent med bondeanger og andre forbannelser. Har kjøpt "en dor som passer til jobben" og et monster av en hammer. Den kan selv få velge om den vil være mothold eller hamre.

Her klinkes :D
FZR 1000 '91
Post Reply