Scottoiler - pris? nødvendig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Scottoiler - pris? nødvendig?

Post by Dentist »

Er i ferd med å kjøpe meg en Yamaha FJ 1100/1200.

Har såvidt sett og hørt om Scottoiler, som etter hva jeg skjønner er en automatisk kjedesmører.

Er dette en ok ting å kjøpe til FJ'en jeg skal ha?

Har ikke funnet noen pris på dette, hva koster ett sånt sett?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Reklame for slikt produkt

Link til side med salg
Tilbud nå: Kr. 1195,-

Produktet er sikkert praktisk for mange, selv liker jeg best å ha kontrollen selv... tar ikke lang tid, har kontrollen på hvor mye som kommer på osv..
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

kjøp en boks kjedespray og smør kjedet manuelt den første tiden.
Hvis dette er en jobb som du blir lei kan du vurdere en kjedesmører.

jeg har aldri sett noe behov for kjedesmører, det er jo bare å vippe sykkern opp på depotstøtta og svisj, så er kjedet smurt med en dusj fra kjedesprayen.

sett heller en depotstøtte på ønskelista, den er veldig praktisk å ha til de fleste jobber på sykkern
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Ulempen med scottoiler er at felg, dekk og baksving blir veldig grisete av overskuddsolje. Fordelen er at kjedet alltid er nysmurt, mange oppnår utrolig lang levetid på kjede og drev. Selv smører jeg "manuelt" for å ha kontroll som Cartman sier. Bruker heller de 1195,- på andre ting.
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

jeg klarer nå alltid å grise til bakfelgen noe jævlig, er det noen måte å unngå det
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Bruke mindre olje på kjede, heller smøre oftere... og smøre når du kommer hjem fra turen..
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Jeg har scottoiler orginalt. Det er bare dritt egentlig. Lager utrolig mye søl!
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er bare og ikke spraye helt bak det da :) Jeg har uheldigvis ingen depotstøtte, så jeg holder bare biken med ene hånden mens jeg dytter den bortover og så holder jeg sprayboksen på ett sted og tar korte små spruter til jeg har kommet rundt. Tar meg et halvt minutt. Noe som bør nevnes er at kjede burde være vamrt, altså kjøretemp, når man sprayer på. I tillegg skal man vel vente minst 10min før man kjører igjen. Jeg pleier alltid bare å kjøre veldig rolig rundt på plassen utafor her i et par minutter så det får kommet inn i alle kriker og kroker.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

bbolstad wrote:jeg klarer nå alltid å grise til bakfelgen noe jævlig, er det noen måte å unngå det
bruk silikon i steden for olje
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Jeg trodde at dette opplegget var billigere... :shock:

Til 1 200,- kroner tror jeg nok heller jeg smører på gamlemåten ja!
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Et kjede trenger egentlig ikke fett for å være smurt. Smørningen befinner seg innenfor O-ringene. Disse pakningene trenger å være fuktig for å unngå å sprekke og det er derfor man smører kjedet. Vanlig smøring er svært fettete og klistrete, slik at det ikke skal fly av, sånn som scotoiler-vannet gjør, men det tiltrekker seg også drit som må vaskes av fra kjeden titt og stadig. Slipper alt dette med scottoiler! Å tørke av felgen går på 2 sekunder med en papirserviett iom. at scottoiler-"oljen" ikke er klistrette fett.

Er veldig fornøyd med scottoileren. Ikke at det er noe pes med kjedesmøring, men å slippe å tenke på det er egentlig helt utrolig kjekt. Sykkelen min er alltid skitten uansett, litt grått nedpå felgen gjør meg ingenting. Å smøre er ikke noe stress, vaskingen derimot.. Kjedelig!

Kjedet holder som sagt også mye lengre. Har bare justert kjedet en gang på 19000 km og det var på 18 tusen og noe. Regner med det holder i hvert fall 6000 km til, kanskje 10000? Den forrige kjeden, før scottoileren, ble skiftet på 17000 km..

Har spart inn scottoilern for lenge siden på levetiden på dette ene kjedet.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Har titta såvidt på depotstøtter. De jeg har sett koster fra 1000 spenn og oppover. Det må vel være en bakstøtte som er mest anvendelig?

Ingen som vet om billigere depotstøtter?

Scottoiler og depotstøtter koster omtrent det samme... så jeg vet ikke helt jeg... :?

Hva kan en depotstøtte være kjekt til ellers? Jeg kjøper vel neppe en depotstøtte kun for å smøre kjedet... :wink:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Vet at Kragnes hadde en haug med svinbillige depo-støtter for en tid tilbake.. http://www.krangnesmotor.no/ (ser ut som han fortsatt har inne)
DEPOT STØTTER SUPERPRIS!
bak, 590,-
front, 750,-

Universal front depot støtte
noen få eksemplarer igjen til super pris : 750.- mva inkl.
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Dentist wrote:Hva kan en depotstøtte være kjekt til ellers?
Mecking, lagring.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

rerell wrote:
Dentist wrote:Hva kan en depotstøtte være kjekt til ellers?
Mecking, lagring.
HAr faktisk depo støtta på akkurat nå, må få ut en knekkt bolt xD
Post Reply