Ettermontering av varmeholker

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Ettermontering av varmeholker

Post by Jalmar »

Jeg har problemer med å holde varmen i hendene når jeg kjører sykkel. Det er en gammel skade som gjør seg gjeldene.

Har derfor tenkt litt på å ettermontere varmeholker på min gamle Z650SR. Men jeg er litt i tvil.

Er det noen som har erfaring med slike varmeholker for ettermontering? Det jeg er litt urolig for er i første rekke kvaliteten på disse settene man kan få kjøpt, og så tenker jeg litt på strømforbruk og gammel sykkel. De settene jeg har sett er på 3 ampere.

Takknemlig for ethvert innspill. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

De jeg kjenner som har montert på slike, har ikke hatt noen problemer med det. Som de sier så er det verdt hver eneste krone.

Jeg går selv å vurderer å kjøpe meg slit, er lei av å være kald på hendene på våren og høsten.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takk. Det var noe sånt jeg trengte å høre :D

Jeg har frysi istykker de små blodårene i henda, så jeg mister følelsen i henda selv om sommeren.

Men er det noen som vet om det kan bli konflikter m.h.t. strømforbruk?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

det skal ikke bli det. holkene bruker så lite strøm at jeg tviler sterkt på om du vil merke noe til det.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Det kommer jo veldig an på hva type lader/dynamo du har i sykkelen fra før... Om ledningsnettet er morkent osv. Da kan du få varmeutvikling og evt havari.
3 amp er jo ikke allverden, utgjør ca 36W. Hovedlyset er vel på ca 50W trur eg...
FZR 1000 '91
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Fine greier. Har lite greie på strøm og forbruk. Men en må jo kunne gå ut ifra at de som produserer disse settene har tatt hensyn til at de skal ettermonteres på eldre sykler også.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Hadde sikkert vært edelt, men jeg tror nok produsentene av varmeholker har mer fokus på at produktet skal klare å holde hendene dine varme enn at ethvert elsystem skal klare å håndtere strømmen som utstyret bruker..

Enig med Medic i at det antakeligvis går bra, men det skader ikke å sjekke status allikevel :wink:
FZR 1000 '91
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg har litt frykt for alt elektrisk. Kanskje på tide å sette seg litt inn i hva det dreier seg om. Ampere, volt motstand osv. osv....

Det jeg har gjort med min gamle sykkel vedrørende det elektriske, er å sjekke (etter beste evne) at alle ledninger er hele og at alle skjøter er isolert og så har jeg skiftet ut ledninger som har virket dårlige. Har også skiftet ut gummiforinger ved gjennomganger slik at ledningsnettet skal være mest mulig beskyttet. Ellers må jeg inrømme at ledningene har fått være i fred for min interesse.

Men er det noen som føler for å gi en rask inføring i elektrisitetens verden, lytter (leser) jeg gjerne med stor interesse. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

dette trekker ingen strøm , er du redd for d så (dette ville jeg gjort uansett) koble til en knapp, for av på, og skru den av hver gang du setter fra deg sykkelen i tilfelle den skulle tappe batteriet, så legg opp egne ledninger fra + og - ikke koble inn via lys eller noe,selv og d også fungerer like bra da...
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

En rask innføring Jalmar: strøm = amper... volt = spenning ... ohm = motstand...du kan se på strøm som vann (litt rart forklart, men heng med meg litt til). For at lyspæra skal lyse trenger den vanntilførsel, og vannet må også ledes bort, ellers stopper "strømmen" å strømme :)... om du får et brudd i en ledning, så skjer det samme, en bryter er som en kran på vannet... vanligvis har vi seriekobling, dvs at alt kommer i en serie (etter hverandre).. eks med en bryter og lys: tilførsel + bryter + lys + retur (alt med ledning mellom). Itillegg har vi parallell koblinger. Eks med 2 lyspærer og det geniale vannprinsippet mitt ;) om vannet kommer rennende til et kryss med to utganger, vil litt av vannet renne i hver vei ... størrelsen på kanalene vil bestemme hvor mye vann som renner hvor (dvs motstanden i den ene vs den andre)..
Formler for å regne ut diverse ting: (I=strøm(Amper), U=spenning(volt), R=resistans/motstand(ohm), P = effekt (watt))
I = U/R formelen kan selvsagt snus slik du vil.. dvs at strøm=spenning/motstand... slik kan du regne ut på sykkelen din
P=U*I

Dette ble VELDIG basic, aner ikke hvor mye du kan (tror du kan mer enn du vil ut med), du får heller spør om det er noe du lurer på... ellers er det bare å prøve seg frem, men husk å måle før du kobler på batteriet (full kontakt = full gjennomgang = full kortslutning (som ikke er såå bra ;))
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg liker heller ikke å kjøre med blåfrosne fingre. Kjører en del snøscooter å vinteren med varmeholker og det er rett og slett "bærre lækkert". Kan nesten kjøre uten hansker.

Har vurdert å anskaffe disse til MC'n:

http://www.delta-import.no/varme.htm

Ser rimelig enkelt ut. Siden det stort sett bare er tidlig på våren og sent på høsten at det er behov for varmeholker er det kanskje like greit med sånne du bare smetter på ved behov?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det der var en smart løsning, Dominator. Og så er det et par hundrelapper billigere enn de varmesettene jeg har vurdert. :D

Tusen takk for din forklaring, Cartman. Forklar gjerne mer. :D Jeg er relativt blank innen den elektriske verden som sagt. :oops:

Men hvis vi følger den "vann-teorien" og tenker oss en ledning med flere strømforbrukere etterhverandre, vil ikke da den første strømforbrukeren få mer strøm enn den siste på rekka???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Nei,ikke med mindre du beveger deg inn på prinsipper som ikke egner seg for dette forum :wink: Man kan se på det slik: Fordi det må gå like mye "vann" ut av kretsen som inn. Dette gjør at alle komponentene får like mye vann. Det som er forskjell er at alle strømforbrukere introduserer mere motstand. I sin tur fører dette til at det blir mindre spenning eller "trykk" til hver enkelt samtidig som strømmen blir mindre (pga økt total motstand)
Kan sette opp et lite eksempel:
Om du har en 12W pære koblet til et 12V anlegg vil denne trekke én Ampere (effekt=strøm x spenning). Videre kan man finne ut at denne pæren yter 12 ohm motstand (motstand = spenning/strøm... snudde I=U/R til R=U/I)

Hvis man så introduserer en lik lyspære til vil disse tilsammen yte 24 ohms motstand. Dobbelt så stor motstand gir halvparten så mye strøm samtidig som dine 12V må fordeles på to pærer siden disse ligger etter hverandre.
Dette gir:
P=UxI -> P=6V x 0,5A = 3W
med å koble to like strømforbrukere har man altså redusert effekten i den enkelte til 1/4. I

Ved å istedet velge å paralellkoble pærene vil man umiddelbart synes å eliminere alle problemer. Hver pære forsynes separat og yter sine 12 ohm. Begge pærene får 12V og 1 Ampere. Problemet er at begge pærene tilsammen trekker 2 Ampere fra samme ledningen. Etterhvert som du får flere ting koblet inn på de samme ledningene vil motstanden i ledningene gjøre at det utvikles effekt av betydning i selve ledningsnettet. Dette kan i værste fall føre til at du brenner av ledninger eller brytere/reléer o.l. I beste fall ryker du en sikring.
Derfor; Om du skal ettermontere ting som bruker strøm av betydning (eksakt talll på dette kommer an på ditt eksisterende anlegg) bør du trekke nye ledninger slik Wright foreslo. Det eneste problemet ditt da er lading og kapasitet på batteriet :wink:

Håper dette var forståelig for hvermannsen, liker selv den analogien med vannslanger og trykk og sant :)
FZR 1000 '91
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Se her ja... flott forklart.. beklager at jeg ikke så posten din før Jalmar... men nå løste jo BånnGæs det hele med en fin forklaring :D
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde varmehåntak på 250'n jeg hadde. Var forrige eier som hadde fiksa noe greier selv, og montert I/O bryter også. Det kjipe var bare at det ikke funka, og at det nå var litt strømproblemer med biken. :?
Post Reply