Ettermontering av varmeholker

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Det er en sak som er avglemt her. Når du kobler opp dette er det en stor fordel å koble det via et rele. Dermed kan du koble av/på bryter (styrestrøm) ut fra tenningslåsen istedet for direkte fra batteriet. Hvis noen skulle finne på å slå på varmerne når sykkelen står parkert vil batteriet tømmes ved direktekobling, men ikke ved kobling via rele og tenning. Hovedstrømmen kobles direkte fra batteriet via releet. Dette er egentlig enklere enn det høres ut. Ved denne koblingen er det ingen fare for strømanlegget ditt.
Sjekk også om du kan bruke varmere inne i holken (snøscooter-typen). Hvis du har et rør på hver side istedet for helt styre. Disse er enklere å montere fysisk. Strømkoblingen blir det samme.
Varmehåndtak er et must og anbefales til alle.
Hilsen svakstrømselektriker.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Så koblingen vil da bli:

Ledning fra batteri til et rele, videre til tenningen (slik at tenningen vil bli en "hovedbryter") og så videre til en kontakt, der man tilslutt kan koble til varmeholkene (eller forsåvidt hva man vil koble til av ekstrautstyr). For varmeholkenes vedkommende vil det da være strøm fram til varmeholkenes på/av- bryter så lenge tenningen står på, såfremt ledningen fra varmeholkene er plugga inn i "vår" kontakt.

Riktig så langt ? (Godt dere er tålmodige :oops: )

Men mangler det ikke en sikring i dette "koblingsskjemaet"? Hvor skal man i så fall koble den? Altså hvor i rekka?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

På releet er det 4 tilkoblingspunkt. En ledning fra + på batteriet til relet. (Husker ikke hvilket nr., men det står koblingssjema på releet). Her kan du ha sikringen. Vidre en ledning fra annet punkt på releet til varmerene. På andre siden av varmerene til jord(-). En ledning fra tenningen (med spenning når tenningen er på) til en av/på bryter. Fra andre siden av bryteren til et tredje punkt på releet. Fra det siste punktet på releet til jord(-). Ferdig. Hvert punkt på releet er merket med et nr. På tegningen er disse gjengitt. Du skal fra batteriet til varmerene gjennom der det vises en "bryter". Fra tenningen/av-på bryteren skal du gjennom der det vises en spole. Lykke til.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

hmm... det er vel 85 og 86 som er styrestrøm, og 30 og 87 som er for hovedstrøm. Jeg monterte lysreleer i hobbybilen her om dagen.

På den annen side er det ikke superviktig å bruke rele når strømmen bare er 3A, det burde tenningslåsen klare greit.

I bilen er det snakk om 10A som skulle gjennom både lysbryter og hel/halv bryter. Her var det tydligvis mye motstand, og det ble vesentlig bedre lys etter at releene kom på plass.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Jeg bruker rele uansett når det er en forbruker. Får ikke så mange brytere for hovedstrømmen. På den annen side kan det jo være forskjellig effekt på forskjellige holker.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Post Reply