Gode råd før kjøp av luftkompressor???

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Gode råd før kjøp av luftkompressor???

Post by Jalmar »

Jeg skal kjøpe luftkompressor til "verkstedet" jeg har rigget til i garasjen. Har orientert meg litt i tilbudene som finnes, men trenger noen kyndiges råd.

Ønsker meg en kompressor som kan drive muttertrekkere og annet kraftig verktøy, som kan brukes til sandblåsing og lakkering/oljesprøyting etc., og selvfølgelig forskjellig slipeverktøy. I tillegg hadde det vært en fordel at kompressoren gikk på hjul slik at den kunne flyttes litt rundt.

Det er mange forskjellige pakketilbud hos Biltema, Clas Ohlson og lignende butikker, men det er ikke alltid de som ekspederer i butikken vet helt hva som er lurest å velge.

Så jeg spør rett og slett om hva jeg bør se etter. Hvor stor bør tanken være? Hvor stor kapasitet bør kompressoren ha for at man skal kunne bruke verktøy og sprøyter uten å måtte vente på trykk, kan man f.eks. kompansere for en svakere kompressor med å bruke en større tank etc. ???

Så er det noen som har erfaringer om dette, er jeg takknemlig for alle tips. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

gå inn på http://www.kelkoo.no og søk etter "kompressor"
bla
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

jeg kjøpte den største en-fase kompressoren fra biltema for 10- 12 år siden. 2 sylindre, 50 liters tank.
Denne klarer såvidt å trekke rettsliperen, som jeg har funnet at bruker mest luft. Muttertrekkere brukes i relativt korte perioder og bruker ikke så mye luft.

De minste kompressorene klarer ikke å dra slipeverktøy. Dette er verktøy som man kjører på full guffe i lengre perioder.

Små kompressorer bråker mye og går ofte, de litt større støyer mindre og går ikke så ofte.

Til den bruken du beskriver holder ikke de minste modellene, helst skal du ha en som går på trefase.
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

IGNiTiON wrote:gå inn på http://www.kelkoo.no og søk etter "kompressor"
denne type svar har vi vel ikke bruk for her?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er de praktiske erfaringene slik som pelsen skriver om jeg trenger. Tilbudet ute i markedet har jeg oversikt over. :wink:

Jeg har tre-fase i garasjen så det er ingen hindring.

Godt poeng det der med støy og "kjøre-tid". Er det noe å hente på større tank enn 50 liter? Da burde vel "kjøre-tiden" gå ned.

Ellers takknemlig for alle innspill vedrørende luftverktøy, "kjekt å ha"-utstyr, og utstyr man bør ha til kompressoren. Det er jo en flora av tilbehør, så som vannutskillere etc. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Har selv kikket på disse kompressorene på biltema, maks arbeidstrykk på 10bar er grei deal... men som pelsen sier, kjøper du den med minst volum så kommer den til å gå titt og ofte (og de bråker som f***). Låner nå en gammel kompressor, husker ikke hvor mange kw denne er på, men holder masse til mitt formål.. Noen som har noen erfaring med kompressorene fra biltema??
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

min biltemakompressor ble kjøpt i 94, og den har surret og gått siden.
Men Biltema kan ha skiftet leverandør flere ganger siden det, så god erfaring fra tidligere kan ikke uten videre brukes på dagens produkter.

Stor tank på en liten kompressor hjelper ikke hvis luftforbruket er mer enn hva kompressoren leverer. Da må man ta lange pauser i arbeidet mens man venter på at kompressoren skal pumpe opp tanken.
Kjøretiden på kompressoren er avhengig av størrelsen og luftforbruket.
Med liten tank går den ofte, men i korte perioder, med stor tank går den skjelden men lengere perioder.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Kompressorer har ofte den ulempe at de støyer forholdsvis mye enten de er små eller store. En løsning kan være å ha den i et egen kasse med f.eks. lydabsorberende plater. Men vær oppmerksom på at du da kan risikere at den går varm. (Ikke lag kassen tett, for da får kompressoren pusteproblemer :smt104 ) En annen løsning kan være å ha den ute om du holder på inne i garasjen og evt. bre en presenning/matte over som lyddemper for ikke å irritere naboene FOR mye. :smt020
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hva mener dere om denne kompressoren?




Kompressoraggregat 100 liter
Transportable stempelkompressorer med direktedrevet/remdrevet motor og luftbeholder. Utstyrt med manometer og trykkregulator for innstilling av passende arbeidstrykk for forskjellige verktøy. Helautomatisk drift, en trykkbryter starter og stopper kompressoren ved dens nedre resp. øvre trykkgrense. Hurtigkobling type CEJN.
Luftbeholder 100 liter.
Motoreffekt 4,0 hk.
Gjennoml. sylindervolum 470 lit/min.
Fri avgitt luftmengde 305 lit/min.
Maks arbeidstrykk 10 bar.
Sylinderantall: 2.
Motordrift: Rem.
Vekt 80 kg.
El: 230 V/3-fas.


Art nr Pris Antall
17-6033 5.990,00 kr
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Høres bra ut den, veldig stor og tung da, lager sikkert noe helvetes mye støy
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det gjør alt jeg driver med, så jeg la inn 20 cm isolasjon og panel både på utsiden og innsiden av garasjeveggene. :D

Men støy er klart noe man bør unngå mest mulig. At naboene gradvis mister hørselen er jo en fordel, men sin egen hørsel bør man ta vare på.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

bør ha en tank på 100liter
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Når jeg brukte spikerpistol og kompressor til å sette opp ett gjerde når jeg var med pappa på jobb fant jeg ut at det var ett h***** å drasse kompressoren med seg, og jeg tror det var den nest-minste de hadde hos biltema, kunne skyte 20-30 spikre med den store pistolen før den begynte å pumpe igjen, og da gikk den i 15-30sekunder før den sluttet å pumpe. At dette hjelper deg direkte tviler jeg på, men fint å ha i bakhodet :P

Men en ting jeg vet at vil garantert hjelpe deg; kjøp en laaaaaang slange! De "ruller" seg tilbake så kabelrot er ikkeno' problem :)
- Skyt her -
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Luftslanger, kompressorer og verkstedplanlegging

Post by Ragnhild »

Slanger er noe herk. Har du en slange (eller ledning) lenger enn 10 cm kan du være rimelig sikker på at den vaser seg sammen uansett hva du gjør.

Jeg vil anbefale en stasjonær kompressor, med 100 l tank blir den lett tung å flytte. Og legge opp faste luftuttak tre el. fire plasser i verkstedet i stedet for å flytte kompressoren. En variant som jeg har prøvd og liker godt er ei snelle med 10 - 15 M slange som henger i taket. Reduserer trøbbel med vase og slangen er ute av veien.

En stasjonær kompressor kan plasseres ut av veien under arbeidsbenken, oppe på kryploft og lydisoleres der. Luftinntaket kan føres ut i friluft. Noe som også reduserer støyen. Husk at kompressoren utvikler varme slik at kassen må ha luftsirkulasjon, f.eks spalte i underkant av kassen og ventil ut i friluft.

Størrelsen/kapasiteten bør være 250 - 300 l fritt avgitt og en tank på 50l holder lenge. Tenk litt på størrelsen og hvor den skal stå.

Med 20 cm isolasjon i vegger og tak burde du klare å holde varmen selv i en alminnelig norsk vinter :lol:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takker for innspill. Kom gjerne med flere. :D

Har tenkt litt på det med mobil kompressor kontra stasjonær. Har vel egentlig bestemt meg for mobil for da er det mer fleksibelt hvis man skal ommøblere litt i garasjen, og så er det kjekt å kunne trille kompressoren ut hvis jeg trenger luft til arbeid med bilen.

Btw, kjører du Z650 Ragnhild61? Moro, det gjør jeg også. Eller kjører er vel kanskje et for sterkt ord for min del. Skrur mest foreløpig. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply