Ducati 999 Rep.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Da var jeg i gang med den nye.
IMG_6212.JPG
Symtomene er: Starter lett som kald, går fint ca ett minutt.
Når motoren har litt lunk begynner fuskinga, og stopp.
Starter igjen etter noen minutter.

I dag skrudde jeg av plugghetta, som også er coil (Beru "sigar coil") på disse (fremre sylinder). Pluggen var så løs at jeg kunne nesten skru den ut for hånd.
Under gummimoffa på coilen sitter det ei fjær. Skal ikke den stå andre veien da?
Jeg tenkte å bruke silikonfett på gummi tettinga øverst på denne. Men det er kanskje ikke så lurt med tanke på varmen. Bedre med varmebestandig kalipperfett kanskje?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

En sånn stopp etter litt oppvarming ligner på brudd i en spole, husker at raceren min kun klarte 1,5 runde på Våler før den stoppet. Den gikk fint igjen da den ble kald. Brudd i spolen på giveren mot kammen var feilen.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Ducati 999 Rep.

Post by KliffArne »

pelsen wrote: 28 Oct 2023 22:46 En sånn stopp etter litt oppvarming ligner på brudd i en spole, husker at raceren min kun klarte 1,5 runde på Våler før den stoppet. Den gikk fint igjen da den ble kald. Brudd i spolen på giveren mot kammen var feilen.
Gammelt jungelord; problemer med kald motor så er det bensin relatert, varm motor så er det strøm🧐. Har jeg hørt
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Det ver lite skvulp og sprut i tanken da jeg setter på tenninga. Så jeg får skru ut armaturen, og sjekke pumpa og skifte filter.
Pluggen på bakre sylinder var litt våt.
Jeg ser at også denne coilen har vært skifta en gang.
Men når jeg måler midtre pin til HT (høyspenten), er det lite motstand. Her skal det jo være 3.4 K. ohm om jeg husker rett. Så dette kan være feilen.
Jeg måler også mye mindre motstand i NGK pluggene, enn Champion. Det husker jeg også fra andre sykler med andre type plugger.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 28 Oct 2023 22:46 En sånn stopp etter litt oppvarming ligner på brudd i en spole, husker at raceren min kun klarte 1,5 runde på Våler før den stoppet. Den gikk fint igjen da den ble kald. Brudd i spolen på giveren mot kammen var feilen.
Sensoren for tenninga/injection?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 29 Oct 2023 21:13 Sensoren for tenninga/injection?
Det var sensoren til tenning ja.

Du bør skaffe verkstedmanualen til sykkern, det står mye nyttig der. Antakelig står det hvordan du skal måle bensintrykket. Til KTMen har jeg kjøpt ettermarkedspumpe, som er bedre og mye billigere enn originaldeler.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 30 Oct 2023 00:24
Jonta wrote: 29 Oct 2023 21:13 Sensoren for tenninga/injection?
Det var sensoren til tenning ja.

Du bør skaffe verkstedmanualen til sykkern, det står mye nyttig der. Antakelig står det hvordan du skal måle bensintrykket. Til KTMen har jeg kjøpt ettermarkedspumpe, som er bedre og mye billigere enn originaldeler.
Joda jeg har digital manual til både 749 og 999R. Ikke helt samme syklene som min, men det meste er likt, særlig i 749 manualen.

749 er jo lillesøster til 999. Som 748 var lillesøster til 916 serien. Og 8-ettellerannet lillesøster til 1098. Så greia er at, etterhvert som storesøstra har blir større, vokser også lillesøstra. Til slutt ble lillesøstra like stor som den gamle storersøstra. Så de som bare ville ha en "liten" 750 med mindre roterende G-krefter osv, kunne bare glemme det :roll:

Så, jeg driver å leser...Men når det kommer til måling av coilen, er det noe galt i disse manualene. Og i 999R manualen skulle pluggene dras til med bare 10Nm :-s mulig det er noen helt spesielle plugger i den, men...

Så lenge den orginale Bosh pumpa er "evigvarende", så er jeg skeptisk til en uorginal. Selv om jeg kan spare en femhundrings.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Jonta wrote: 30 Oct 2023 17:28
pelsen wrote: 30 Oct 2023 00:24
Jonta wrote: 29 Oct 2023 21:13 Sensoren for tenninga/injection?
Det var sensoren til tenning ja.

Du bør skaffe verkstedmanualen til sykkern, det står mye nyttig der. Antakelig står det hvordan du skal måle bensintrykket. Til KTMen har jeg kjøpt ettermarkedspumpe, som er bedre og mye billigere enn originaldeler.
Joda jeg har digital manual til både 749 og 999R. Ikke helt samme syklene som min, men det meste er likt, særlig i 749 manualen.

749 er jo lillesøster til 999. Som 748 var lillesøster til 916 serien. Og 8-ettellerannet lillesøster til 1098. Så greia er at, etterhvert som storesøstra har blir større, vokser også lillesøstra. Til slutt ble lillesøstra like stor som den gamle storersøstra. Så de som bare ville ha en "liten" 750 med mindre roterende G-krefter osv, kunne bare glemme det :roll:

Så, jeg driver å printer ut, og leser...Men når det kommer til måling av coilen, er det noe galt i disse manualene. Og i 999R manualen skulle pluggene dras til med bare 10Nm :-s mulig det er noen helt spesielle plugger i den, men...
Jeg ser også på videoene til Desmowerx på YT. Mye bra der.

Så lenge den orginale Bosh pumpa er "evigvarende", så er jeg skeptisk til å kjøpe en uorginal. Selv om jeg kan spare en femhundrings. Husk at denne pumpa bader i bensin konstant, i årevis. Brønnpumpa vår ble montert i 1994, i borrehullet med surt vann. Den fungere like fint fortsatt etter snart 30 år. Den ble ikke kjøpt på Biltema, for å si det sånn.
Last edited by Jonta on 04 Mar 2024 02:02, edited 1 time in total.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

10Nm er riktig moment på CR-plugger men du kan godt dra til mer hvis du synes det er for lite 8)
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 30 Oct 2023 18:19 10Nm er riktig moment på CR-plugger men du kan godt dra til mer hvis du synes det er for lite 8)
CR plugger. Er det tennplugger med M10 gjenger. Eller plugger tilpassa lengden for sigar coil?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 30 Oct 2023 23:04 CR plugger. Er det tennplugger med M10 gjenger. Eller plugger tilpassa lengden for sigar coil?
C betyr på NGK at det er M10x1 fingjenger. R står som regel for resistor.
Sigar coil ligger vel i utformingen av porselenet og vises av noen andre koder. Disse kan jeg ikke, og til KTMen kjøper jeg plugger som angitt i verkstedmanualen. Tror disse er 12mm og trekkes med hele 17Nm. Her bruker jeg alltid momentnøkkel.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Nede på venstre side sitter det en holder/kasse for batteri, motorstyring (ECU), likeretter, sikringer, startrele og masse kabler.
En oljelekkasje har ført til at dette har blit sausa inn med olje, sand og skitt. Så jeg demonterte hele greia, for å rense det skikkelig. Og jeg monterte nye Exact starter kabler med det samme.
Nede, bakerst på baksiden, er den bakre kontakten til ecu. Her kommer også krank (tennings) sensor kabel inn. Det er en vinkelrett knekk på batterikassa her, det er trangt så denne kablen får en kraftig bøy. Så her har enten strømpa trekt seg litt til bake, eller det er et brudd på strømpa. Så her, i denne smale glippa rundt hele kabelen er kobberet synlig. Men, jeg tipper at dette er en type kabel som har en leder i midten og jording/skjerm fletta rundt hele, som en typisk gitarkabel. Og det var ikke noe brudd på kobberet. Så jeg bare teipa rundt og lot det være med det i første omgang. Noe olje har nok trengt inn her, men det betyr vel ikke noe?
Jeg tok også å varma opp denne vinkelen på plastkassa, og bøyde den litt ut, så ikke det blir videre press på kabelen.
Sikkerhets bryter'n for sidestøtta var fjærna. så de to ledningene var bare lodda sammen. I tilegg var det lodda på en jordingskabel. Og det stusser jeg litt på. er ikke den jordingskabelen litt overflødig, smør på flesk?
jeg har forøvrig tenkt til å bygge om sidestøtte funksjonen, slik at den går opp av seg selv.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Nå er ventiler justert, og register reimer bytta.
Alle kontakter er sjekka og rensa.
En coil er bytta.
Nytt bensinfilter.
Bensinpumpa testa.
Jording oppgradert (en kabel til rett på starterbolt) og jord punkt rensa.
Men samme feil inntreffer ved ca. 50 grader. Da begynner den og fuske / "backfire" Særlig på horisontal sylinder. Og så bråstoppestoppe.
det virker som tenninga blir så tidlig at feiltenning stopper motoren. Det samme skjer når jeg prøver og starte den varm, fortenning bråstopper stempelet på vei opp. Litt som den gamle Harleyen, bare verre.
Kjøles motoren litt, er allt i orden.

I morgen skal jeg forsøke å sette den nye coilen på horisontal sylinder, samt koble til tenningslampa for å se hva som skjer med tennings tidspunkt.
Mye tyder på at det "bare" er tennings sensoren, skal måle den når den er varm...

Kan det være feil på ecu som forårsaker slike problemer?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ducati 999 Rep.

Post by mekkern »

Driver med en gammel CB750K og der er det montert en Dynatek Dyna3 tenning denne gav meg en del prob med at den kuttet ut og smalt og generelt laget krøll og stopp. tydligvis ene utgangen til coil som ikke fungerte korrekt/overslag.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Det kan være lurt å koble til et diagnoseverktøy for å se hva ECUen driver med, samt lese eventuelle feilkoder. Jeg bruker TuneECU på KTMen min, det er en app til androidtelefon og er et rimelig verktøy.
Den støtter en del Ducatier også, sjekk denne linken https://www.tuneecu.net/
Post Reply