Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Post by knutk »

Kom over denne diskusjonen om KTM 790 Adventure og clutch.

Virker som enkelte har opplevd at clutch blir varm pga. manglende oljetilførsel.
I linkede tråd nevnes der også en prosedyre for å sjekke oljetilførsel (ca side 384 i manualen)

Link til diskusjonen:
https://www.ukgser.com/forums/showthrea ... -Adventure

Og link til Servicemanual:
https://drive.google.com/file/d/1Lx_fvY ... rcJFH/view
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Post by tshansen »

Dette har vært den store stygge ulven på nettet siste månedene. Der er en kar borti England som slet med å få dekket ødelagt clutch på garanti pga at han hadde byttet oljen og filter selv. Customer Service fra KTM er tydeligvis LANGT under par. Men når det er sagt, ser man på youtube kanalen til vedkommende har han kjørt denne sykkelen så inn i helvete hardt og hatt den liggende mer på siden/opp ned enn på hjulene. Så man kan begynne å undre seg om dette er et problem med alle eller om han bare har vært maks uheldig i "innkjøringsperioden".

En kar fra russland bytta ut clutchcover med et gjennomsiktig et, å viste hvor mye rpm/rev du måtte ha på motor før det spyler olje. Samt trykk i motor. Noe som igjen gir rom for spekulasjon om at mye krypkjøring i skogen kan trigge dette.
Det er ytterst få som har hatt problemer, men absolutt noe å ha øynene opp for. De fleste som kjøper nye KTM modeller i dag vet igrunn at de er beta testere. I Norge er vi heldigvis dekket av gode forbrukerkrefter, men det hjelper lite om man blir stående en sesong uten sykkel pga formaliteter.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Post by knutk »

tshansen wrote:Dette har vært den store stygge ulven på nettet siste månedene. Der er en kar borti England som slet med å få dekket ødelagt clutch på garanti pga at han hadde byttet oljen og filter selv. Customer Service fra KTM er tydeligvis LANGT under par. Men når det er sagt, ser man på youtube kanalen til vedkommende har han kjørt denne sykkelen så inn i helvete hardt og hatt den liggende mer på siden/opp ned enn på hjulene. Så man kan begynne å undre seg om dette er et problem med alle eller om han bare har vært maks uheldig i "innkjøringsperioden".

En kar fra russland bytta ut clutchcover med et gjennomsiktig et, å viste hvor mye rpm/rev du måtte ha på motor før det spyler olje. Samt trykk i motor. Noe som igjen gir rom for spekulasjon om at mye krypkjøring i skogen kan trigge dette.
Det er ytterst få som har hatt problemer, men absolutt noe å ha øynene opp for. De fleste som kjøper nye KTM modeller i dag vet igrunn at de er beta testere. I Norge er vi heldigvis dekket av gode forbrukerkrefter, men det hjelper lite om man blir stående en sesong uten sykkel pga formaliteter.
Det er vel som vanlig, et lite problem som blir blåst ut av proporsjoner ved hjelp av Internett. Alle som ikke har problem bare kjører rundt og gliser, mens de få som har problem krise-maksimerer.

Min motivasjon til å poste det var kun som en 'heads-up' til dem som ikke kjente til problemstillingen, da litt vedlikehold er ofte nok til å forhindre større potensielle problem.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Post by tshansen »

Ja, det er alltid slik, utrolig kjedelig for de få det gjelder og som sagt, noe man bør være obs på :thumleft Det er relativt enkelt å vedlikeholde den dysa, noen har også rapportert om at det er blitt brukt i overkant mye locktight på selve dysen når den er skrudd på plass hvor det igjen undres på om det kan være grunn til at hullet er blitt blokkert. :-k

Det som slår meg er at det er akkurat samme motor og feilkilde på 790 duke, men der er ingen rapporter om lignende problem. En sykkel som ligger mye på siden helt ny før motor er skikkelig innkjørt eller litt mye rusk i olja? tja... man kan synse og tro! Jeg velger å forholde meg nøytral til jeg eventuelt får problemer selv. Men jeg har nevnt det for mekanikeren min på Ride og vil holde øye med det i sykkelens levetid hos meg \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips om clutchproblem med KTM 790 Adventure

Post by knutk »

tshansen wrote:Ja, det er alltid slik, utrolig kjedelig for de få det gjelder og som sagt, noe man bør være obs på :thumleft Det er relativt enkelt å vedlikeholde den dysa, noen har også rapportert om at det er blitt brukt i overkant mye locktight på selve dysen når den er skrudd på plass hvor det igjen undres på om det kan være grunn til at hullet er blitt blokkert. :-k

Det som slår meg er at det er akkurat samme motor og feilkilde på 790 duke, men der er ingen rapporter om lignende problem. En sykkel som ligger mye på siden helt ny før motor er skikkelig innkjørt eller litt mye rusk i olja? tja... man kan synse og tro! Jeg velger å forholde meg nøytral til jeg eventuelt får problemer selv. Men jeg har nevnt det for mekanikeren min på Ride og vil holde øye med det i sykkelens levetid hos meg \:D/
I forhold til Duke er vel Adv. modellen tyngre, og ulik bruksmønster gjør vel at man slurer mer med cluthen.

Minner meg litt om yngre dager i Forsvaret. Volvo-jeep brukte mange felles komponenter med Volvo Amazon, bla. clutchen. På Amazon var clutch et ikke-tema, på Jeepen risikerte man å måtte skifte clutch en gang i måneden om man kjørte den med tilhenger og kløna til rygging med hengeren. :D
Post Reply