Page 1 of 1

Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Posted: 17 Sep 2019 09:29
by knutk
Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Posted: 17 Sep 2019 09:45
by Kant1
Luft/gass som er bundet til væske skiller seg lettest ut når det er trykkløst, jmf en colaflaske som er uåpnet vs åpnet. Mister du dem i gulvet, vet vi alle hvordan forskjellen blir :D

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Posted: 17 Sep 2019 11:21
by pelsen
knutk wrote:Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?
Væskens egenskaper er uforandret under trykk, så den fornuftige forklaringen er nok at volumet av gassboblene er mye mindre slik at de flytter mindre væske og stiger lettere oppover. Boblene er fortsatt mye lettere enn væsken, vi har jo ikke så høye trykk at dette blir et problem.

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Posted: 17 Sep 2019 16:57
by mekkern
Den boblen som ligger i systemet er som oftest i/ved banjokobling ved hovedsylinder de gangene jeg har plundret.. vil tro at denne vil bli mindre ved trykksetting og siger nærmere pumpestempel og at denne returnerer til reservoar når trykket slippes? :-k