Page 1 of 1

Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 15:39
by Borg
Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



Image

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 15:51
by knutk
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



Image

En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 15:52
by ole m.
Jeg er ganske sikker på at denne motoren har tørrsump, det er da minimalt med olje liggende i clutchen. Men det er våtclutch, så den smøres av olje.

Kjøp gjerne verkstedhåndboka til modellen du har, der står alt du noen gang trenger å vite.

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 17:18
by Borg
knutk wrote:
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 19:01
by knutk
Borg wrote:
knutk wrote:
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.

Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.

Har du manual?

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 09 Aug 2019 20:21
by Borg
knutk wrote:
Borg wrote:
knutk wrote:

En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.

Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.

Har du manual?
Nei, men etter hva jeg har lest skal der være en grei operasjon. Kun del no 17 på bildet som skal byttes, samt dekselet og «bolten» opp til wirefeste som ikke er med på bildet.

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Posted: 10 Aug 2019 00:28
by ole m.
Som sagt, det er tørrsump på denne, og minimalt med olje som flyter der clutchen er. Bikk sykkelen litt over på siden, så vil det ikke renne ut olje.

Men finn ut hvordan du skal trekke til boltene som presser inn fjærene. Jeg antar det også skal være låsevæske på disse. Lykke til, det er en enkel jobb så snart du har manual eller riktig info.