Kappa sidevesker uten nøkler - tips?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Kappa sidevesker uten nøkler - tips?

Post by inunf »

Image

Fulgte med sidevesker til den fantastiske nye sykkelen min. Jeg gikk ut i fra at det var en nøkkel som gikk på både topp- og sidevesker, men sideveskene er låst og nøkkelen som passer i toppboksen passer ikke.

Nøkkelen til toppboksen og låsen på toppboksen har samme tresifrede nummer. Låsene på de to sideveskene har hvert sitt nummer. Er det mulig at det er egen nøkkel til hver boks? Har en låsesmed nøkler til sånt, eller må man kontakte Kappa, eller er det bare å borre ut låsene og kjøpe seg et sett med Givi låser og nøkler? Å ha egen nøkkel til hver boks er uansett uaktuelt i lengden, men jeg skulle gjerne fått brukt de hjem i morgen.

Er det noen som har tips eller råd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Kappa sidevesler uten nøkler - tips?

Post by DrGreve »

Tror det er samme låsesylinder på både Kappa og Givibokser og de ligger for salg med nøkler på ebay.
https://www.ebay.com/itm/Givi-Kappa-Key ... SwPsZdJJ7H
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kappa sidevesler uten nøkler - tips?

Post by inunf »

Ja, det er vel den eneste permanente løsningen. Egen nøkkel til hver av boksene er uaktuelt.

Hvordan er det å bore ut låssylinderne? Er det noen som har prøvd det? Er litt bekymret for at de må være opplåst for å få ut sylinderne uten å ødelegge noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Kappa sidevesler uten nøkler - tips?

Post by DrGreve »

Hvilket nummer står på boksene? Jeg har 119 og 018. Litt long shot, men :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kappa sidevesler uten nøkler - tips?

Post by ojda »

inunf wrote:Ja, det er vel den eneste permanente løsningen. Egen nøkkel til hver av boksene er uaktuelt.

Hvordan er det å bore ut låssylinderne? Er det noen som har prøvd det? Er litt bekymret for at de må være opplåst for å få ut sylinderne uten å ødelegge noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Start med en stor skrutrekker i låsesylinderen (firkantklinge og skiftnøkkel). (Det er ikke Norges Bank du skal inn i 8) :lol:
Jeg har også klart å benne over "låseklaffen på veskene) Riktig nok på Giviveske :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kappa sidevesler uten nøkler - tips?

Post by inunf »

Takk for tilbudet, men det var lite sannsynlig :) Låsene er 040 og 197. Toppboksen er 089. Boret opp den med 197, det gikk greit nok med et 10 mm bor (prøvde først 6 og 8).

Image

Image

Image

Låsearmen og e-klipset som holder låsesylinderen.

Fant reservenøkkelen tapet fast på innsiden, så hvis noen trenger en ekstra nøkkel til 197 er det bare å si ifra :p

Har bestilt et sett med tre like låser og seks nøkler, kostet 300 kr og skal komme i løpet av et par uker.

Kontaktet låsesmed, de kunne sannsynligvis lage nye nøkler, men det kostet 300 kr/nøkkel og da har jeg fortsatt tre ulike nøkler å forholde meg til. Altså utgikk den løsningen.

Avventer med å bore opp den andre låsen til enten jeg får svar fra selger eller de nye låsene kommer. Festet til sideveskene er ikke montert, og det ser ut som at man må flytte blinklysene over på det og da må man skjøte på ledningene en liten stubbe. Altså litt mer prosjekt enn bare å sette det på, så da legger jeg det på is til jeg har fått ordnet meg med låser og nøkler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply