MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 23 apr 2019 03:11

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 16:51 
Offline

Registrert: 07 aug 2016 01:32
Innlegg: 70
MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
Hei jeg har en Cagiva E-750 med Ducati luftkjølt motor.

Sist jeg bytta olje kjøpte jeg Gulf Pride 10W-40 den var dyr nok ca.175,- for litern. Den er beregna for luftkjølte motorer står det på flaska, og Jaso MA.
Nå skulle jeg kjøpe olje igjen. I Haynes manualen står det 5W-40. Hæh, jeg skal da ikke drive med vinter kaldstart...
Uansett, selgeren pusha på meg Silkolene pro4 10W-60 fullsynt MA2 til, hold dere fast, 218 kr/lit. En luftkjølt motor blir mye varmere enn en vannkjølt, derfor denne olja, ev. 10W-50, forklarte selgeren. Joda, jeg kjøpte argumentene, det høres jo logisk ut,man må ha en olje som er beregna for mye høyere temperatur, dermed holder ikke en 10W-40 olje, uansett hva som står på flaska.

Da min motor blei produsert i 1996 fantes det vel ikke noe 10W-60 olje, men 10 eller15W-50 olje har jo vært på markedet lenge, i allefall innen bil racing.

Noen som har noen tanker rundt dette?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 17:38 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
"original" oljen til din sykkel fra brukermanual spesifiserer "AGIP 4T super racing".
etter hva jeg kan se var dette en SAE 20W-50 olje som ikke lengre er i produksjon.

Jeg ville bare valgt en grei 10til20W -50til60 syntetisk olje med MA eller MA2 godkjenning.

Fordelen med syntetisk olje er at den "tåler" høy temp over lengre tid enn ren mineral.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 18:51 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
Om du ikke trenger olje med en gang, kan disse være en mulighet med SAE 20W-50

https://www.24mx.no/lucas-oil-sae-20w-5 ... gK_9vD_BwE

https://www.louis.eu/artikel/motul-3000 ... l/10037638


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 19:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ashland skrev:
Om du ikke trenger olje med en gang, kan disse være en mulighet med SAE 20W-50

https://www.24mx.no/lucas-oil-sae-20w-5 ... gK_9vD_BwE

https://www.louis.eu/artikel/motul-3000 ... l/10037638


dette er 2 mineraloljer-sykkelen er "født" med syntet så jeg ville nok holdt meg til det... :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 20:33 
Offline

Registrert: 07 aug 2016 01:32
Innlegg: 70
MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
ashland skrev:
Om du ikke trenger olje med en gang, kan disse være en mulighet med SAE 20W-50

https://www.24mx.no/lucas-oil-sae-20w-5 ... gK_9vD_BwE

https://www.louis.eu/artikel/motul-3000 ... l/10037638


Som jeg skrev har jeg kjøpt den Sikolene 10W-60 allerede selv om den var dyr.
Prøver å få i gang en diskusjon rundt temaet...

Stoor varme forskjell på luftkjølte og vannkjølte motorer. Kanskje de med sistnevnte motor bruker unødig mye penger på olje?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 21:07 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1723
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Jonta skrev:
ashland skrev:
Om du ikke trenger olje med en gang, kan disse være en mulighet med SAE 20W-50

https://www.24mx.no/lucas-oil-sae-20w-5 ... gK_9vD_BwE

https://www.louis.eu/artikel/motul-3000 ... l/10037638


Som jeg skrev har jeg kjøpt den Sikolene 10W-60 allerede selv om den var dyr.
Prøver å få i gang en diskusjon rundt temaet...

Stoor varme forskjell på luftkjølte og vannkjølte motorer. Kanskje de med sistnevnte motor bruker unødig mye penger på olje?


Er det egentlig så stor forskjell på oljetemp på luftkjølte og væskekjølte motorer :-k Jeg hadde jo den -06 1000 Multistradan, den var luftkjølt med temperaturmålern i olja, den ble ikke noe varmere enn den væskekjølte -16 1200 Multin jeg har nå.
Ellers så liker jeg (og mottorn) Motul oljer best.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 22:02 
Offline

Registrert: 07 aug 2016 01:32
Innlegg: 70
MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
I følge selgeren jeg snakka med var det stor forskjell. Kanskje ikke så mye i oljetanken eller i oljekjøleren, men mer i toppen og sylinderen. Særlig under stor belastning (racing) eller forhold med dårlig kjøling (varm dag/bykjøring).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 feb 2019 22:12 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Har et par luftkjølte uten oljekjøler og de er ikke SÅ mye varmere. De med oljekjøler var det lite forskjell.....
Men så er ikke jeg selger da :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 feb 2019 00:18 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
En selger lever på provisjon og tjener vel bedre på enkelte merker enn andre

Att luftkjølte motorer ved gitte anledninger blir varmere enn vannavkjølte stemmer nok, men hvor mye varmere mener egentlig selgeren når han sa det er stor forskjell :-k
Forskjellen mellom en 10W-40 og 10W-60, er jo viskositeten ved 100 grader Celsius. Ser ingen grunn for å gå for noe annet enn hva som står i manualen til sykkelen, om du var fornøyd med den forrige oljen du kjøpte

Hva enn er villig til å blø er neste spm, om enn vil ha noe annet enn Biltema. Dog ville jeg heller gått etter pris så lenge jeg kommer innafor spec til sykkelen og heller byttet litt oftere enn hva manualen tilsier om du er i tvil


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 feb 2019 09:08 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Så lenge det er en "vanlig motor" uten helt spesielle egenskaper er det egentlig ett fett hva en tømmer på bare spesifikasjoner er innafor.

Når det er sagt så ER det små forskjeller av "Følelsen" på eksempelvis clutch gearing og lyd fra motor. Denne egenskapen er litt subjektiv etter hva en liker og prioriterer.

Har et par sykler som ikke har forskjell på hva en dytter nedi, og et par som responderer godt på en type olje-uten at jeg kan si at den olja er "bedre" enn andre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 feb 2019 12:55 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1408
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Brukte Biltema's fullsyntetiske for MC og MA2 klassifiserte 10W-40 på forrige sykkel, V-Strom 650 '08 modell, som jeg kjørte i over 100 000 km. Oljeskift hver 6K


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 feb 2019 14:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 23:19
Innlegg: 748
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta
Har et lite spørsmål når det kommer til dette med olje. Vet at flere mener det spiller ingen rolle hvilket merke du fyller så lenge det er riktig viskositet og er riktig type (syntetisk, delsyntetisk, mineral osv). Samtidig vet jeg at @ambro siktet seg inn på en helt spesiell type olje på sin tidligere Ducati som måtte ha et spesielt tilleggsstoff(?), om dette var pga andre problemer jeg vet motoren har hatt, eller om det var krav fra Ducati er ukjent for meg. Jeg vet også at når min lokale KTM forhandler begynte å skulle forhandle KTM så var det krav om at de MÅTTE bruke Motorex for at garantien skulle gjelde på sykkelen, de kunne ikke fylle Ipone som de hadde flere paller av på lager, dette også fordi der manglet et tilleggsstoff som Motorex hadde. Er det noe i desse påstandene om tilleggsstoffer? Eller er det samarbeid mellom produsenter av MC og olje som gjør at man MÅ ha den spesifikke typen olje til den spesifikke sykkelen?

En av grunnene til at jeg spør er at jeg skal i løpet av vinteren ha oljeskift på min KTM, der går det nesten 4 liter olje, og Motorex fullsyntetisk 10w50 som har vert brukt tidligere koster 880kr for 4 liter. Skal ikke klage på prisen så lenge sykkelen får det den trenger, men om jeg kan spare noen kr så kan jeg bruke det på noe annet til sykkelen


Sent from my iPad using Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 feb 2019 15:15 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1379
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S
Spiritofwinter skrev:

En av grunnene til at jeg spør er at jeg skal i løpet av vinteren ha oljeskift på min KTM, der går det nesten 4 liter olje, og Motorex fullsyntetisk 10w50 som har vert brukt tidligere koster 880kr for 4 liter. Skal ikke klage på prisen så lenge sykkelen får det den trenger, men om jeg kan spare noen kr så kan jeg bruke det på noe annet til sykkelen


Har du sjekket https://www.motoroljer.no/.
Kjenner ikke til Motorex, men generelt er det mitt inntrykk at en del tilleggsstoff med bl.a rensende evner og korrosjonbeskyttende egenskaper ikke er en del av Jaso kravene eller deres spesifikasjoner.

På BMW spesifiseres en Castrol olje som koster kr 220 pr liter, men på denne siden får man samme olje til kr 436 for 4 liter. Bestiller man over et gitt beløp sender de fraktfritt, så ta en prat med "haltepinken" i Ørsta så er dere innafor :D

PS. Ønsker Ørstaværingen (som jo ikke er fra Ørsta) god bedring og håper vi sees til sommeren :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 feb 2019 17:03 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Som regel er disse "krav" noe som har med inngåtte avtaler å gjøre...eksempelvis har da KTM ingått en "eksklusiv" avtale med Motorex at de ikke har lov til å bruke andres oljer ellers utløser dette en klausul av "økonomisk størrelse"..

Akkurat som vi i arbeid er bundet via sentrale avtaler og dette gir økonomiske straffereaksjoner hvis vi handler feil sted(billigere)-selv om det er samme produkt.... :roll:

hadde en bil der det KUN måtte fylles en spesiell Shell olje.... 2 år etterpå hadde avtalen endret seg så da "måtte" de kun fylle Castrol.... :lol:

men en ting som er litt artig er at en noen ganger får økt forbruk av olje første skift til annen type ,før det stabiliserer seg...

Ambro hadde vel en sak med sykkelen der det skulle måles forbruk minnes jeg? og da bør en jo holde seg til samme type i "testperioden".


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 14 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner