Ducati med rammebrudd

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Ducati med rammebrudd

Post by inunf »

Det var en liten clickbait-overskrift, det gjelder ikke Streetfighteren.

Kom over en kar som har en -99 ST4 med brudd i ramma. Gått 75' km, ut over det vet jeg ikke noe. Har fått tilbud om å kjøpe den billig, og jeg vurderer å slå til. Jeg jobber i en bedrift som stort sett driver med sveising, så jeg tror det skal gå greit å få lappet bruddet/bruddene på en forsvarlig måte.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med slikt? Kan man få reparasjon av rammen godkjent hos biltilsynet, eller er det best å gjøre det i det stille?

Et annet alternativ er å bytte ramme, ser det ligger flere på ebay til rundt 3k. Dette skal vel være greit å få godkjent?

Jeg har byttet ramme på mc før, men da kjøpte jeg ny, blank, ramme gjennom forhandler og slo inn rammenr selv. Dette ble godkjent av biltilsynet. Skal kontakte biltilsynet, men frykter jeg ikke får svar før jul, og jeg må bestemme meg i romjula.

Er det forresten noen som vil tippe hva en slik sykkel er verdt med hel ramme? Kommer selvsagt helt an på tilstanden og ekstrautstyr, men jeg vil tro rundt 35k?


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ducati med rammebrudd

Post by knutk »

inunf wrote:Det var en liten clickbait-overskrift, det gjelder ikke Streetfighteren.

Kom over en kar som har en -99 ST4 med brudd i ramma. Gått 75' km, ut over det vet jeg ikke noe. Har fått tilbud om å kjøpe den billig, og jeg vurderer å slå til. Jeg jobber i en bedrift som stort sett driver med sveising, så jeg tror det skal gå greit å få lappet bruddet/bruddene på en forsvarlig måte.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med slikt? Kan man få reparasjon av rammen godkjent hos biltilsynet, eller er det best å gjøre det i det stille?

Et annet alternativ er å bytte ramme, ser det ligger flere på ebay til rundt 3k. Dette skal vel være greit å få godkjent?

Jeg har byttet ramme på mc før, men da kjøpte jeg ny, blank, ramme gjennom forhandler og slo inn rammenr selv. Dette ble godkjent av biltilsynet. Skal kontakte biltilsynet, men frykter jeg ikke får svar før jul, og jeg må bestemme meg i romjula.

Er det forresten noen som vil tippe hva en slik sykkel er verdt med hel ramme? Kommer selvsagt helt an på tilstanden og ekstrautstyr, men jeg vil tro rundt 35k?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er nok, som du sier, en god ide å ta en prat med biltilsynet i forkant av reperasjonen. Tidligere var rammeskader ikke åpent for reperasjon, men tidene forandrer seg, så mulig de tillater det nå.

I henhold til kjøretøy forskrifter er det åpent for å sette inn en brukt ramme. Dette betraktes som reperasjon, og der er en prosedyre for fjerning av gammelt rammenummer. Man må ha dokumentasjon på rammen og fjerning av gammelt rammenummer må gjøres etter avtale med biltilsynet.

Greit å være enig på forhånd. I det store og hele, om man leser forskriftene går det igjen at man må avtale på forhånd før ditt og datt blir gjennomført.

For å konkludere: Det burde ikke være umulig å fikse nevnte sykkel. Personlig har jeg ikke tro på å gjøre noe forskrifts-brudd i det skjulte. Man vil på et tidspunkt møte seg selv i døra, så selv om det i begynnelsen kan virke fristende vil det på sikt ha potensial til å bli en gedigen hodepine.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati med rammebrudd

Post by inunf »

Takk for innspill!

Jeg ser for meg at så lenge ombygging er ok må vel reparasjon være ok? Sendte en e-post nå med spørsmål om dokumentasjonskrav. Har fortid som surveyor i DNV, og har et lite innblikk i hvor fantastisk mye dokumentasjon som kan genereres for en sveis. Er veldig spent på hvor de legger lista.

Ang. å utføre reparasjon uten godkjenning så er det først og fremst et problem om man vil selge sykkelen videre, da det helt klart vil påvirke 2. håndsverdien. Det er også grunnen til at jeg helst vil ha papirene i orden, usikker på om dette er en sykkel jeg i tilfellet vil beholde for all fremtid.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ducati med rammebrudd

Post by JK95 »

Min sykkel er med rammebytte, da den ble rygget ned da den var ganske ny, og de har ikke lov til å fikse en bulket ramme. Da ble alt flyttet til en ny og dette står som rammenummersendring i vognkortet.

Jeg hadde forøvrig en -01 ST4S med 109k km som jeg solgte i vår, den har jo bedre dempere og bremser, samt 996-motoren istedenfor 916. Fikk vel 34k eller 36k for den om jeg ikke husker feil. :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ducati med rammebrudd

Post by mekkern »

En ting er å reparere.. en annen ting er jo HVORFOR ramma har brudd...
i dette ligger jo også måten en skal reparere/endre ramme for at slikt ikke skal oppstå-er dette en vanlig feil på disse rammene? kommer dette av vibrasjoner eller dynamisk belastning?har det utviklet seg tretthetsbrudd vil oftest materialet i nærheten også være svekket.
er det aluminium eller stål forresten? og hva er materialkvaliteten/type/tilstand på grunnmaterialet?

En skal være litt over middels interessert i metaller og slikt før en tar en avgjørelse på hva er "godt nok"... :-k
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati med rammebrudd

Post by inunf »

JK95: Takk for info. Å bytte ramme er vel kanskje billigere enn å måtte betale noen for å gjøre en godkjent reparasjon. Mulig det var derfor den ble byttet. Vanskelig å bedømme pris, en S-utgave som er litt nyere er mer verdt, men km-standen spiller også inn. Tipper 30-35k er realistisk for denne sykkelen om den er strøken, det vet jeg jo ingenting om enda.

Mekkern: Fagverksramme i stål. Det sies på nettet at det er krommolybdenstål, men finner ingen bekreftelse.

Nå vet ikke jeg noe mer om denne sykkelen enn at det er brudd i ramma. Det var sagt at eieren merket det fordi bakkeklaringen ble mindre i svinger. Det kan jo tyde på at det både er brudd og deformasjon i deler som har blitt overbelastet når bruddet oppsto. Vanskelig å si noe om uten å ha sett sykkelen.

Det er jo artig å spekulere, min teori er at bruddet er i knutepunktet på bildet under (funnet på nett):
Image

Har søkt litt på nettet, ser ut til at det er noen tilfeller av rammebrudd i dette knutepunktet. Årsaker som det pekes på er slakke motorfester, siden motoren er et bærende element. Bruk av velteklosser har også vært diskutert som en mulig årsak.

Hvis man ser på bilder av nyere Ducatier er det en liten forsterkning under dette knutepunktet:
Image

Altså kan det godt tenkes at dette er et problemområde som har fått en forsterkning på senere modeller. Hvis årsaken er overbelastet ramme pga. løse motorfester, og man kan reparere det samt sette inn en slik forsterkning burde man være trygg på at det ikke skjer igjen.

Fikk svar fra Statens Vegvesen i dag, må si jeg ble positivt overrasket over at det gikk så fort.

"Ved reparasjon av rammebrudd må du først innhente opplysninger fra motorsykkel-fabrikanten om hva de tillater av arbeidsmetoder på rammen.
Det spiller liten rolle om materialene er sveisbare dersom fabrikanten ikke tillater varmebehandling på sine rammer.
Dersom rammen kan repareres ved sveising skal dette gjøres av autorisert verksted, og skadereparasjon dokumenteres slik forskriften krever det.
Det betyr at det skal fremlegges reparasjonserklæring fra verksted med bilder før, underveis og etter reparasjon, og man må vise til fabrikantens reparasjonsanvisninger der slike finnes.

Om rammen må byttes så er også dette en reparasjon, men krever at du innhenter tillatelse på forhånd.
Ramme og motor er de identitetsbærende komponentene på motorsykkel, og sykkelen må forevises en trafikkstasjon for plombering av motor før den demonteres og arbeid med rammebytte igangsettes.

Erstatningsramma må kunne identifiseres på rammenummer, og dersom den kommer fra utlandet må du ha med de utenlandske vognkortene for å bekrefte eierskap i tillegg til at delen må fortolles."

Å innhente opplysninger fra motorsykkelfabrikanten om tillatte arbeidsmetoder ser jeg svart på, men kan jo sende en e-post til Løvaas og høre. Uansett er vel et "autorisert verksted" som de skriver her et autorisert MC-verksted, og da er det ikke lenger mulig for meg å fikse det billig. Altså seiler rammebytte opp som en heit kandidat. Litt usikker på hva som ligger i at "delen må fortolles", er det toll/avgifter på ramme med papirer utover MVA? Utover det så skulle det være grei skuring å bytte ramma, må bare vise sykkelen før man begynner.

En annen ting jeg lurer på er hvor mye dokumentasjon som kreves for ombygging? Har ikke satt meg inn i dette overhodet (burde nok ta en titt på det), men for meg virker det som at det er mye åpnere for ombygging. Kan det i så fall være en mulighet å maskere en reparasjon som en ombygging? Hvis man bygger om fra å ikke ha forsterkningen på bildet over til å ha den, er det da nok ombygd til å falle under ombyggingsregelverket?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati med rammebrudd

Post by inunf »

Kan komme med en liten oppdatering her. Var og så på sykkelen i romjula. Det var bolten til det bakre motorfestet som hadde knekt (tretthetsbrudd, muligens pga. for høyt tiltrekkingsmoment), og festet var sprukket. Utover det så sykkelen grei ut den, men vi ble ikke enige om prisen. Kan godt skjønne at han vil ha igjen noen kroner for den, men jeg syntes det ble for dyrt alt arbeidet tatt i betraktning.
Post Reply