Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
motosmanic
Posts: 5
Joined: 19 Oct 2018 07:44
MC: Kawasaki ZXR750 J1
Honda CBR1100XX Super Blackbird
Honda XR650L

Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by motosmanic »

Hei,

Prøver å finne en grov konklusjon på hva som kan være problemet i oppsettet mitt. Har en Mikuni TM40 forgasser som har en mix-skrue som forandrer på maks fuelmengde på tomgang. Den styrer altså ikke noe av luften (står i hus mellom forgasser utløp og sylinderinnløp). Ved en gitt tomgangssetting (annen skrue) og Jetting, så skal man kunne stille på mix-skruen på følgende måte: Ved å strupe (skru inn skruen), så skal RPM gå ned og tilslutt motorstopp når denne skruen bunner (for lean). Ved så å skru denne utover skal RPM øke til et makspunkt for så ved å skru videre, så skal RPM gå ned igjen (for rich) og i teorien stoppe motoren til slutt. Problemet jeg har, er at når mix-skruen skrus UT så begynner RPM ikke å minke når kommer til det aktuelle punktet. I tillegg gjør heller ikke tomgangsskruen noe tilgangs da. Jeg får ikke ned turtallet når mix-skruen er kommet langt nok ut. I tillegg hvis jeg da gir litt gass, så ruser motoren seg opp i 3-4k RPM og får den ikke ned igjen. Er dette et klassisk eksempel på at det dras inn en falskluftmengde som er betydelig større en tomgangsskruens område? F.eks i gummi mellom forgasserutløp og sylinder?
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by mekkern »

3 muligheter.
Lekkasje mellom forgasser og motor
Tett/bøss i tomgangskrets
For liten tomgangsdyse

Edit:skikkelig slitt forgasser
motosmanic
Posts: 5
Joined: 19 Oct 2018 07:44
MC: Kawasaki ZXR750 J1
Honda CBR1100XX Super Blackbird
Honda XR650L

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by motosmanic »

mekkern wrote:3 muligheter.
Lekkasje mellom forgasser og motor
Tett/bøss i tomgangskrets
For liten tomgangsdyse

Edit:skikkelig slitt forgasser
Takk for tilbakemelding :D

Fant ut noe mer idag. Har såvidt fått begynt å sjekke ting på sykkelen, og fant idag at det manglet rammeverk inni UNI-luftfilteret, så det lakk luft inn alle veier rundt filteret. Laget et provisorisk av noe ståltråd jeg hadde liggende. Funker greit til jeg får et nytt. Jo, kan jo være at forgasser er utslitt da jeg ikke har noe slikkelig historikk på sykkelen. Blir neppe noe åpning av forgasser før til våren. Får se da tilstand på slide etc. Hvis ok, får jeg bestille meg et rep.kit på smådelene. Problemet blir jo Jetstørrelser uansett, men får ta det som det kommer. En ting jeg skal sjekke er akselleraskjonspumpa og at den ikke henger mhp at turtallet henger på 3-4k rett etter pådrag. Får tomgangen sånn nogenlunde stabil med mix-skruen.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by mekkern »

En rettesnor på tomgangsdyse er at hvis en ikke oppnår ønsket resultat innen 4,5 runder ut så er tomgangsdysa for liten.
hvis den "begynner å fuske" før 2 runder ut er den litt stor.
noen flatslideforgassere slik som FCR har utskiftbar luftkorreksjonsdyse for tomgangskrets også, men er ikke sikker på mikuni TM.

Har du denne på XR`n?
motosmanic
Posts: 5
Joined: 19 Oct 2018 07:44
MC: Kawasaki ZXR750 J1
Honda CBR1100XX Super Blackbird
Honda XR650L

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by motosmanic »

mekkern wrote:En rettesnor på tomgangsdyse er at hvis en ikke oppnår ønsket resultat innen 4,5 runder ut så er tomgangsdysa for liten.
hvis den "begynner å fuske" før 2 runder ut er den litt stor.
noen flatslideforgassere slik som FCR har utskiftbar luftkorreksjonsdyse for tomgangskrets også, men er ikke sikker på mikuni TM.

Har du denne på XR`n?
Hei igjen,

Vet ikke om du snakker om mix eller tomgang her, og kan vel ikke legge bilder inn her direkte, men den skråstilte lange skruen er ikke en dyse, men tomgangsskrue, er bare en settskrue som trykker direkte på sliden (sjekk Googlebilder), så skrur jeg den mer eller mindre helt ut skal sliden være på laveste punkt og ikke ha innvirkning på turtallet (lavest RPM). Mix-skruen (fuelmengde inn etter forgasser egentlig) skal være slik a initial setting skal være ca. 1-1.5 turn ut. Uansett, problemet hos meg er at kommer jeg f.eks lengre ut enn 2 turn på mix-skruen (med tomgangsskrue utskrudd), så tar motoren av opp på 3-4k, når jeg gir litt gass og får det ikke ned igjen. Eneste jeg kan gjøre er å la den stå ca. på 1-1.5 turn for at gasspådrag skal gå tilbake. Når mix-skruen skrus ut, skal hvis alt er iorden, skal motoren gå ned på turtall og ideelt kveles pga for fet blanding, men her virker det som at at det leveres luft nok hele veien så turtallet går bare opp. Har jo ikke peil på hvilke dyser/Jets som står i desverre, og prøver bare foreløpig å få den kjørbar til jeg får plukket alt ned. Det jeg selvfølgelig må unngå, er at den ikke tar av på RPM ved null gasspådrag, men samtidig ikke går for magert hvis jeg skal kjøre med den. Ellers så ja, den står på XR'en. Originalt er det en Kehin CV forgasser på disse. Det stemmer at disse Mikuni'ene har en Pilot Air Jet som er utskiftbar, og i effekt gjør det motsatte av Pilot fuel skruen (mix). Men jeg ser jo at det første jeg må finne ut er om det er noe lekk i gummi'en mellom forgasser å sylinder. Får prøve litt WD-40 og se om turtallet går ned :-)
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by ole m. »

Høres ut som luftlekkasje i innsugsgummien ja. Jeg ville startet med ny innsugsgummi og et rep.sett til forgasser. Det koster ikke mye, og vil nok spare deg for mye frustrasjon. :)
motosmanic
Posts: 5
Joined: 19 Oct 2018 07:44
MC: Kawasaki ZXR750 J1
Honda CBR1100XX Super Blackbird
Honda XR650L

Re: Spm. til dere som kan Mikuni flatslide forgassere

Post by motosmanic »

ole m. wrote:Høres ut som luftlekkasje i innsugsgummien ja. Jeg ville startet med ny innsugsgummi og et rep.sett til forgasser. Det koster ikke mye, og vil nok spare deg for mye frustrasjon. :)
Ja, kan være det, men før bestiller rep.sett, må jeg nesten se om det er mye slitasje på spjeld/slidelinker etc. som ikke er lett utskiftbart. Innsugsgummien var jo ikke direkte billig heller :-) Startet sykkelen idag med mix satt til 1 3/4 turn, og tomgang på min. Når temp på blokk kommer opp i 60-70 gr. begynner turtallet å bli vanskelig å få ned etter gasspådrag. Får en popp i potta 1 gang i minuttet og da stopper den. Fikk iallfall skiftet bremsevæske på sykkelen idag. Fått gjort noe ihvertfall.
Post Reply