MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 15 nov 2018 18:51

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 19 okt 2018 13:44 
Offline

Registrert: 07 aug 2016 01:32
Innlegg: 62
MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
Brutter er i ferd med å kjøpe en 72 Honda CB 750. Men den dauer ved brått gasspådrag. Det siste vi har fått høre er at "disse syklene er sånn, fordi de ikke har noen akselerarsjonspumpe".. Er det slik?

Og, slike aks pumper, hvordan virker de egentlig på forgasser-motorer? Er det rett og slett selve gasser stemlet som brått flyr opp og skaper vacuum?
Og denne gamle Hondan har kun spjeld?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2018 15:04 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Forgasserne som er montert på disse modellene er regulert kun med gassvaieren som trekker forgasserstemplet opp-.
senere modeller er det et spjeld som gasshåndtaket er tilkoblet og forgasserstempelet er drevet av vakumforskjellen mellom spjeldet og forgasserstempelet.

De "direkte" forgasserne vil ved brått gasspådrag på lavt turtall miste vakumet i innsuget, dette vakumet suger opp bensina gjennom dysesystemet.
Når vakumet blir borte vil du da ikke få sugd opp bensin og motor stopper.
løsningen er å gradvis gi gass mens turtallet øker.

Vakumforgasserne(CV) vil regulere dette selv siden lite vakum vil gi bare litt gass og beholde flow av bensin.disse justerer seg også bedre ved kjøring i høyden.

Aselrasjonspumper er en små pumper koblet til gassmekanismen som gir en stråle bensin rett inn i innsuget når en gir brått gass-dette motvirker bortfallet av vakum til å trekke bensin gjennom det normale systemet inntill turtall og vakum øker.ve sakte gass gir de ikke bensin.
slike pumper er vanligvis stempel eller membran som presser bensin gjennom en dyse.

Edit: hvis motor er kald eller motor er dyset litt magert vil "problemet " bli større.
Hvis det er montert andre luftfiltere enn det originale må forgasserne omdyses.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2018 19:25 
Offline

Registrert: 07 aug 2016 01:32
Innlegg: 62
MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
Takk for kjapt og klart svar!

Det ble forøvrig ikke noe kjøp...

Jeg hadde en 77 Moto Guzzi T3 850. Den hadde også enkle slide gassere (Delorto) en wire til hver gasser, rett på stempelet. Jeg kan ikke huske at den hadde noe antydning til kvelning noen gang.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2018 08:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Tror forøvrig de dellorto forgasserne har akspumper.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner