Tungstartet XJ600N
Posted: 06 Sep 2018 09:17
Har litt problemer med en 1995 Yamaha XJ600N. Kjøpte den i fjor for å ha til øvelseskjøring, og det har det ikke blitt så mye av. Altså står den lenge mellom hver gang den blir brukt. I går tenkte jeg at jeg skulle ta den til jobb for å få luftet den litt, men da fikk jeg ikke start. Dette har skjedd tidligere også, trodde jeg hadde funnet løsningen på problemet men det hadde jeg da tydeligvis ikke.
Første gangen jeg opplevde problemet var i vår. Full choke, bensinkranen på ON, tenning på, og begynner å kinne. Startmotoren går rundt, høres helt normalt ut, men uansett hvor mye jeg kinner får jeg ikke så mye som et host engang. Trillstartet i 2. gir, da kom den med en gang.
Hadde da en teori om at batteriet var dårlig, bra nok til å drive startmotoren men for svakt til å gi tenning samtidig. Har aldri opplevd det før, syntes det virket rart, men ok.
Neste gang hadde jeg byttet til "nytt" batteri (brukt, tok det fra banesykkelen og det funket der). Ladet det opp, men med samme resultat. Fikk da et tips om at det var lurt å sette bensinkranen på PRI når man tok igjen sykkelen etter at den hadde stått en stund.
Dette prøvde jeg når jeg skulle ta den i går. Kinnet og kinnet, men det var ikke livstegn. Tok Streetfighteren i stedet, så det var ingen krise, men vil jo gjerne komme til bunns i saken. I gårkveld byttet jeg (igjen) batteri med banesykkelen. Den har et forholdsvis nytt lithiumionbatteri. Det gjorde ingen forskjell, men banesykkelen startet umiddelbart med begge batteriene. Ser for meg at en 2006 GSX-R 600 trenger mer startstrøm enn en 1995 XJ600N? Banesykkelen har jo selvsagt ikke lys, men lysene på XJ'en var av så det skal ikke ha noe å si. Mener derfor at problemet ikke er batteriet.
Hele tiden mens jeg holdt på å byttet batteri frem og tilbake sto bensinkranen på PRI. Etter mye frem og tilbake begynte jeg å høre livstegn, og etter å ha kinnet litt til startet den. Nølende til å begynne med, og den sluknet nesten med en gang, men på neste forsøk startet den og gikk helt fint. Prøvde på nytt i dagtidlig, og da startet den med en gang. Da hadde riktig nok stått med lader hele natta.
Hva er greia? Er PRI-funksjonen tett/defekt, slik at motoren ikke får bensin med mindre det er vakuum, eller er batterispenningen for lav? Målte ca. 10,5 V når startmotoren gikk.
Alle tips mottas med åpne armer!
Første gangen jeg opplevde problemet var i vår. Full choke, bensinkranen på ON, tenning på, og begynner å kinne. Startmotoren går rundt, høres helt normalt ut, men uansett hvor mye jeg kinner får jeg ikke så mye som et host engang. Trillstartet i 2. gir, da kom den med en gang.
Hadde da en teori om at batteriet var dårlig, bra nok til å drive startmotoren men for svakt til å gi tenning samtidig. Har aldri opplevd det før, syntes det virket rart, men ok.
Neste gang hadde jeg byttet til "nytt" batteri (brukt, tok det fra banesykkelen og det funket der). Ladet det opp, men med samme resultat. Fikk da et tips om at det var lurt å sette bensinkranen på PRI når man tok igjen sykkelen etter at den hadde stått en stund.
Dette prøvde jeg når jeg skulle ta den i går. Kinnet og kinnet, men det var ikke livstegn. Tok Streetfighteren i stedet, så det var ingen krise, men vil jo gjerne komme til bunns i saken. I gårkveld byttet jeg (igjen) batteri med banesykkelen. Den har et forholdsvis nytt lithiumionbatteri. Det gjorde ingen forskjell, men banesykkelen startet umiddelbart med begge batteriene. Ser for meg at en 2006 GSX-R 600 trenger mer startstrøm enn en 1995 XJ600N? Banesykkelen har jo selvsagt ikke lys, men lysene på XJ'en var av så det skal ikke ha noe å si. Mener derfor at problemet ikke er batteriet.
Hele tiden mens jeg holdt på å byttet batteri frem og tilbake sto bensinkranen på PRI. Etter mye frem og tilbake begynte jeg å høre livstegn, og etter å ha kinnet litt til startet den. Nølende til å begynne med, og den sluknet nesten med en gang, men på neste forsøk startet den og gikk helt fint. Prøvde på nytt i dagtidlig, og da startet den med en gang. Da hadde riktig nok stått med lader hele natta.
Hva er greia? Er PRI-funksjonen tett/defekt, slik at motoren ikke får bensin med mindre det er vakuum, eller er batterispenningen for lav? Målte ca. 10,5 V når startmotoren gikk.
Alle tips mottas med åpne armer!