Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Nye deler hjelper ofte på litt herpa deler ja. :thumleft

Fint du fant ut av dette.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Nå har jeg gasserne oppe igjen, fordi jeg selvførgelig ikke burde ha gått ned på tomgangsdyse størr. Motoren gikk litt magert på tomgang/lavgass, og jeg liker ikke å skru den mix skruen som fikk skadet gjengeparti, mer en 2 omdr ut.
Etter å ha sjekka de gamle 40 dysene nøye, så har jeg satt de tilbake.
Så moralen må være, aldri endre mer enn en ting av gangen, selv om det er mye jobb å få skrudd ut gasserne!
Så, egentlig burde jeg ikke røre noe annet i denne opperasjonen, men jeg kan jo slenge ut en teori. Choken ruser (ca.3-3500 omdr full choke) motoren veldig syntes jeg. Det er sikkert ikke skadelig for motoren men det stresser meg litt. Og jeg tenker det er litt unødvendig da de fleste andre motorer er mer moderate på turtall her, og det saboterer også kanskje choke funksjonen litt når det blir så mye.
Jeg vet ikke hvordan denne høy tomgang funksjonen virker på disse gasserne, vanligvis er det en fysisk kobling til/på gasserspleld fra choke mekanismen, men det er det ikke på disse gasserne. Så jeg tipper det er en "fixed" setting som ikke kan endres.
Men, om jeg går opp en størrelse på choke dysene, så vil jeg kunne slakke litt på choke wiren og fortsatt få full choke, men med mindre spjeld åpning.

Hva tenker ekspertene om dette?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Hva ekspertene sier aner ikke jeg.
Men for min egen del bruker jeg normalt bare choke for å få motor til å starte.......
Tar av choke og kjører i vei nesten umiddelbart.

Hvis jeg må la den stå og gå litt, regulerer jeg bare ned choke til passe turtall.

Ene sykkelen har heller ikke choke så den trenger enten mye jobb med akspumpa eller litt startgass for å tenne og holdes i gang de første 20-30 sekundene.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Jeg må ha iallefall ha halv choke de første hundre meterne, ellers blir det fort litt hosting og harking. Men det bedrer seg kanskje litt med større tomg dyser...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Men funker det ikke å justere ned turtallet med å bruke choke delvis?

Husk manuell choke er en sak for få fyret i alle temperaturer- også 20minus...
Den er ikke beregnet for å smelles på fullt og så stå på til varm motor.

Dette er fra en analog verden der du må bruke litt erfaring og juster selv. ;-)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Joda, jeg er dreven i bruk av manuell choke. Men her er det litt misforhold i effekt/høytomgang tenker jeg. Det vil kanskje rette seg noe nå, da jeg har skifta tilbake til de større tomg. dysene.
Med varm motor kunne jeg dra på 3/4 choke uten at motoren fikk merkbare problemer...
Jeg har bytta de plast "choke plunges" så allt skal være i orden. Innsug moffene er fine...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Jonta wrote:Joda, jeg er dreven i bruk av manuell choke. Men her er det litt misforhold i effekt/høytomgang tenker jeg. Det vil kanskje rette seg noe nå, da jeg har skifta tilbake til de større tomg. dysene.
Med varm motor kunne jeg dra på 3/4 choke uten at motoren fikk merkbare problemer...
Jeg har bytta de plast "choke plunges" så allt skal være i orden. Innsug moffene er fine...
de fleste sykler jeg har/har hatt "tåler" mye choke før de eventuelt dauer og de øker mye i turtall på fullt når det ikke er spesielt kaldt..
men mulig du vil merke litt forskjell, selv om jeg tror det er marginalt. :-k
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Nå sliter jeg med pluggene i gjen. Gnisten hopper alle andre steder enn fra elektroden (der den skal), eller ingen gnist.
Kanskje det ikke er sot som er problemet, da det ikke hjelper stort å rense de, jeg har og sett mye verre plugger som fortsatt virker...
Merkelige greier, gnisten hopper de obligatoriske 6mm på gnist testeren, er litt lys i fargen og kanskje ørlitt gulaktig.
Kan feil i tenningsannlegget ødelegge tennpluggen?
Og er motstanden i plugghetta viktig?
Post Reply