En kompis har en BMW R1150RT, 2001 mod. Integralbremser osv. Problemet er ABS, Han har sjekka at sensorene på hjulet er ok, ringer er ok. Det som skjer er at ved oppstart blinker lampa/lamper hurtig i 10-15 sec så lyser den etter det.
Hva kan være greia??
Tenkte at noen (les @Knutk eller andre ) hadde noe tips
ABS-krøll R1150RT
Re: ABS-krøll R1150RT
Blinker det i samme takt hele tiden eller blinker det opphold og blink igjen (feilkoder kan leses av blink)
Er batteriet hans friskt.
Er batteriet hans friskt.
- Palma
- Posts: 4743
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: RE: Re: ABS-krøll R1150RT
Skal pumpe mer info. Takk så lenge [emoji846]Lazyboy wrote:Blinker det i samme takt hele tiden eller blinker det opphold og blink igjen (feilkoder kan leses av blink)
Er batteriet hans friskt.
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Re: ABS-krøll R1150RT
Ved introduksjon av integralbremser kom også utvidet diagnose avlesing, og blinking av ABS lys kunne enten blinke 1 Hz eller 4Hz, samt gul Varsel trekant av eller på
Å feilsøke ved å analysere blinkingen er i beste fall lite informativt.
Men som alltid har tyskerne en form for system i galskapen.
Ved å variere frekvensen i blinkingen belyser de to ulike problem, men ikke løsningen.
De ønsker å påpeke to problemstillinger.
-- ABS funksjon på hjulene eller ikke
-- Servovirkning eller ikke.
Når motor går vil man tolke blinkingen som følger:
Gul varsel trekant lyser ikke:
-- ABS lyser jevnt: Begge kretser mangler servohjelp, (og dermed ABS funksjon).
-- Sakte blink, 1 Hz: ABS funksjon mangler. Normalt slukner den etter å ha registrert rotasjon av begge hjul
-- Hurtig blink, 4 Hz: Minst en hjulkrets mangler servovirkning. Selftest ikke fullført.
Gul varseltrekant lyser:
-- ABS lampe lyser ikke: Baklys/bremselys deffekt.
-- ABS blinker sakte, 1 Hz: ABS mangler for minst ett hjul.
-- ABS blinker hurtig, 4 Hz: Minst en krets mangler servovirkning og ABS. (ABS kan ikke funke uten at servopumpen funker)
Gul varsel trekant og ABS lampe blinker vekselvis sakte, 1 Hz:
-- Lavt bremsevæeske nivå i servo- enhet.
Normalt kan man høre servoene slå inn når man aktiverer bremse hendelen. Ved å trykke bakbremsen vil kun servo for bakbrems virke, trykk inn frambrems og man skal kunne høre først bakbrems slå inn, og ved å trykke inn hendel litt til slår servo for fremhjulet inn. Det innebærer at om man trykker inn bakbrems og hører servo slår inn så vet man at servoen funker. Men om man trykker inn frambremsen og hører kun en servo kan det være servo for bak-kretsen som slår inn og man tenker ikke over at frambremsen kanskje ikke har slådd inn.
Forutsatt at batteri er ok, hjulsensor fremme/bak samt bremsevæske nivå i servo enhet er ok, og jeg skulle tippe usett, ville jeg satt pengene på at en eller begge servomotorer er defekt. Svakheten som er kjent er børste slitasje. Det begynner gjerne med at et lett slag på servomotor får det hele til å virke på nytt. Men gleden er i beste fall kortvarig.
Om man er fingernem kan man åpne opp enheten og skifte børstene i motorene selv. Det er filmet av en franskmann som har lagt det ut på YT (riktig nok en 1200RT, men samme system)
[youtube-iframe]NzS1TSNPkuo[/youtube-iframe]
Der er og et firma i England som overhaler dem, men jeg har ikke adressen i hodet. Man finner trolig ikke børster som passer helt, men det er en enkel sak å file ned børster som er litt for store.
På RT sitter ABS enheten godt gjemt, så det første som bør gjøres er å avlese diagnose. Egentlig liten hensikt å feilsøke på annen måte siden det er vanskelig å skille det ene symptomet fra det andre.
Å feilsøke ved å analysere blinkingen er i beste fall lite informativt.
Men som alltid har tyskerne en form for system i galskapen.
Ved å variere frekvensen i blinkingen belyser de to ulike problem, men ikke løsningen.
De ønsker å påpeke to problemstillinger.
-- ABS funksjon på hjulene eller ikke
-- Servovirkning eller ikke.
Når motor går vil man tolke blinkingen som følger:
Gul varsel trekant lyser ikke:
-- ABS lyser jevnt: Begge kretser mangler servohjelp, (og dermed ABS funksjon).
-- Sakte blink, 1 Hz: ABS funksjon mangler. Normalt slukner den etter å ha registrert rotasjon av begge hjul
-- Hurtig blink, 4 Hz: Minst en hjulkrets mangler servovirkning. Selftest ikke fullført.
Gul varseltrekant lyser:
-- ABS lampe lyser ikke: Baklys/bremselys deffekt.
-- ABS blinker sakte, 1 Hz: ABS mangler for minst ett hjul.
-- ABS blinker hurtig, 4 Hz: Minst en krets mangler servovirkning og ABS. (ABS kan ikke funke uten at servopumpen funker)
Gul varsel trekant og ABS lampe blinker vekselvis sakte, 1 Hz:
-- Lavt bremsevæeske nivå i servo- enhet.
Normalt kan man høre servoene slå inn når man aktiverer bremse hendelen. Ved å trykke bakbremsen vil kun servo for bakbrems virke, trykk inn frambrems og man skal kunne høre først bakbrems slå inn, og ved å trykke inn hendel litt til slår servo for fremhjulet inn. Det innebærer at om man trykker inn bakbrems og hører servo slår inn så vet man at servoen funker. Men om man trykker inn frambremsen og hører kun en servo kan det være servo for bak-kretsen som slår inn og man tenker ikke over at frambremsen kanskje ikke har slådd inn.
Forutsatt at batteri er ok, hjulsensor fremme/bak samt bremsevæske nivå i servo enhet er ok, og jeg skulle tippe usett, ville jeg satt pengene på at en eller begge servomotorer er defekt. Svakheten som er kjent er børste slitasje. Det begynner gjerne med at et lett slag på servomotor får det hele til å virke på nytt. Men gleden er i beste fall kortvarig.
Om man er fingernem kan man åpne opp enheten og skifte børstene i motorene selv. Det er filmet av en franskmann som har lagt det ut på YT (riktig nok en 1200RT, men samme system)
[youtube-iframe]NzS1TSNPkuo[/youtube-iframe]
Der er og et firma i England som overhaler dem, men jeg har ikke adressen i hodet. Man finner trolig ikke børster som passer helt, men det er en enkel sak å file ned børster som er litt for store.
På RT sitter ABS enheten godt gjemt, så det første som bør gjøres er å avlese diagnose. Egentlig liten hensikt å feilsøke på annen måte siden det er vanskelig å skille det ene symptomet fra det andre.
Last edited by knutk on 28 May 2018 09:04, edited 1 time in total.
- Palma
- Posts: 4743
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: ABS-krøll R1150RT
Sitat han kompisen: "ABS lampen blinker 6 raske, og da slutter trekanten å lyse. Etter seks raske blinker ABS lampen med ett blink peer sek. Trekanten lyser ikke lenger"
Takker for tips. skal vidreformidle det
Takker for tips. skal vidreformidle det
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: ABS-krøll R1150RT
Batteriet på 1150n min er dårlig. Her om dagen stod jeg noen min med tenninga på slik at spenningen ble veldig lav idet jeg skulle starte. Så lav at klokka nullstilte seg. Da begynte abs lampene å blinke. Stoppet og startet den igjen når den hadde fått lada litt. Da var feilen borte. Men jeg har 01 modell.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Re: ABS-krøll R1150RT
Palma wrote:Sitat han kompisen: "ABS lampen blinker 6 raske, og da slutter trekanten å lyse. Etter seks raske blinker ABS lampen med ett blink peer sek. Trekanten lyser ikke lenger"
Takker for tips. skal vidreformidle det
Feilkode og funksjonstest kan gjøres med GS-911. Om dere har tilgang til det vil det "løfte dere ut av tåka" .
Jeg kjenner en på Hurumlandet som har noe slikt. Han er gift med kjærringa mi, og jeg er sikker på at han kan overtales til å bidra.
- Palma
- Posts: 4743
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: RE: Re: ABS-krøll R1150RT
Kjempegreier Knut. Si til kona til han fyren at ho har en grei mannknutk wrote:Palma wrote:Sitat han kompisen: "ABS lampen blinker 6 raske, og da slutter trekanten å lyse. Etter seks raske blinker ABS lampen med ett blink peer sek. Trekanten lyser ikke lenger"
Takker for tips. skal vidreformidle det
Feilkode og funksjonstest kan gjøres med GS-911. Om dere har tilgang til det vil det "løfte dere ut av tåka" .
Jeg kjenner en på Hurumlandet som har noe slikt. Han er gift med kjærringa mi, og jeg er sikker på at han kan overtales til å bidra.
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Re: ABS-krøll R1150RT
For hva det er verdt:
Her er et firma som reparerer ABS- enheter. De omtaler bil, men det er stort sett samme enheter som sitter i bil og MC, så det er kanskje verdt en telefonsamtale.
http://www.sinspeed.co.uk/category/abs- ... mp-repair/
Her er et firma som reparerer ABS- enheter. De omtaler bil, men det er stort sett samme enheter som sitter i bil og MC, så det er kanskje verdt en telefonsamtale.
http://www.sinspeed.co.uk/category/abs- ... mp-repair/
Re: ABS-krøll R1150RT
Gjorde litt research på dette da jeg fikk feil på ABSen på 1200 GS'en som jeg hadde i fjor. Fant dette firmaet i England som kan overhale enheten. Mulig de fikser enheten til R1150RT også?
Har tidligere sendt en ABS-enhet fra en BMW 1-serie til et firma i England for overhaling. Det funket kjempebra. BMW skulle ha over 20k for ny del og jobben med å bytte, jeg skrudde den av selv og fikk den overhalt for 2-3000 kr.
Har tidligere sendt en ABS-enhet fra en BMW 1-serie til et firma i England for overhaling. Det funket kjempebra. BMW skulle ha over 20k for ny del og jobben med å bytte, jeg skrudde den av selv og fikk den overhalt for 2-3000 kr.